י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הבן התייצב בבית הדין

רצח חרירי: חיזבאללה וסוריה יצאו נקיים בהאג

הרכב שופטים בבית המשפט בהאג הרשיע את סלים עיאש בכך שהיה שותף ב"קנוניה" לחיסולו של רה"מ הלבנוני רפיק אל-חרירי. השופטים פסקי כי החקירה לא הוכיחה שגורמים בכירים בסוריה ובחיזבאללה מעורבים בחיסול

רצח חרירי: חיזבאללה וסוריה יצאו נקיים בהאג
סעד אל חרירי צילום: wikipedia

שופטי הטריבונל בהאג הרשיעו את סלים עיאש בכך שהיה שותף ב"קנוניה" לחיסולו של רה"מ הלבנוני רפיק אל-חרירי שנרצח בשנת 2005. לטענתם, הוא ידע מה מטרת "הקנוניה", זאת בניגוד לגורמים אחרים שהשתתפו בתכנית לחסל את אל-חרירי ובהכנות לפעולה אך לטענת השופטים לא ניתן להוכיח מעבר לכל ספק שהיו מודעים למטרת התכנית.

בנו אל-חרירי, סעד, ראש ממשלת לבנון לשעבר, היה בהאג היום בעת הקראת החלטת בית הדין.

לפי הטריבונל, החקירה לא הוכיחה שגורמים בכירים בסוריה ובחיזבאללה מעורבים בחיסול. כמו כן, נמסר כי לא ניתן להוכיח מעבר לכל ספק כי מוסטפא בדר א-דין, מי שנחשב לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה בעבר, הוא מי שתכנן את הפעולה ופיקח עליה, כפי שנטען. כך דווח בכאן 11.

שופטי הטריבונל המיוחד שהוקם לחקור את רצח רה"מ הלבנוני רפיק אל-חרירי אומרים כי הראיות נגד 3 מתוך 5 הנאשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר "אינן מספקות". שניים מה-3 הם חוסיין חסן אל-עונייסי ואסד חסן סברה. בתוך כך, ערוץ אל-ערביה מדווח כי בנו של אל-חרירי דורש כי רוצחי אביו, אותם מסרב נסראללה במשך שנים להסגיר לידי בית הדין הבין לאומי, יוסגרו לידי בית הדין.

מקורות בלבנון מסרו היום לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי כוחות הביטחון במדינה נמצאים בכוננות גבוהה במטרה למנוע חיכוכים שעלולים לפרוץ במקביל למתן גזר הדין. רפיק אל-חרירי נרצח בפברואר 2005 כשנסע עם שיירתו בביירות. ב-2011 פורסם כתב אישום נגד ארבעה מאנשי חיזבאללה, וב-2013 נגד איש חמישי. אחד מהם, מוסטפא בדר א-דין, חוסל בדמשק ב-2016. ארגון חיזבאללה מצידו, לא מכיר בלגיטימיות הטריבונל.

נשיא הטריבונל אמר בדברי הפתיחה כי הנשיא לשעבר ושיירתו היו נתונים למעקב במשך מספר חודשים טרם החיסול. לדבריו, מבצעי הפעולה השתמשו ב-3 רשתות של טלפונים ניידים שבאמצעותם תקשרו בשטח. הוא הוסיף כי המטרה בנטילת האחריות דאז של ארגון טרור המזוהה אל-קאעדה הייתה להסית את תשומת הלב מהמבצעים האמתיים - אנשי חיזבאללה. נשיא בית המשפט תאר את האירוע "פעולת טרור" שבוצעה למטרות פוליטיות.

סלים ג'מיל עיאש הואשם בחמישה סעיפים ובהם רצח רפיק אל-חרירי באמצעות חומרי נפץ, ורצח 21 אנשים נוספים באמצעות חומרי נפץ, ניסיון רצח של 226 בני אדם באמצעות חומרי נפץ, כמו גם בשותפות בקנוניה שמטרתה לבצע פעולת טרור, ובביצוע פעולת טרור באמצעות שימוש בחומרי נפץ.

חסן חביב מרעי, חוסיין עונייסי ואסד חסן סברא - פעילי חיזבאללה גם הם - נוקו מאשמה בכל ההאשמות המיוחסות להם מפני שהראיות בעניינם "לא היו מספקות". בעניין מוסטפא בדר א-דין, מי שנחשב לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה בעבר וחוסל בדמשק בשנת 2016 נמסר כי לא ניתן לקבוע מעבר לכל ספק שהוא מי שתכנן את הפעולה ופיקח עליה.

לפי הטריבונל החקירה לא הוכיחה שגורמים בכירים בסוריה ובארגון חיזבאללה מעורבים בחיסול. בנו של רפיק, סעד, גם הוא ראש ממשלת לבנון בעבר דרש היום כי רוצחי אביו, אותם מסרב נסראללה במשך שנים להסגיר לידי בית הדין הבין לאומי, יוסגרו לידי בית הדין.

נשיא לבנון, מישל עון, הידוע כבן ברית של חיזבאללה, אמר היום כי על לבנון יהיה לקבל את החלטת בית המשפט סביב סוגיית הרצח על אף העיכוב במתן גזר הדין.

לבנון סעד אל חרירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד