כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
תחזיות סותרות

מחלוקת החוקרים: מערכת הבריאות בקריסה או שיש לה 'מרחב נשימה'?

שתי תחזיות סותרות שפורסמו אתמול אמורות להשפיע על מקבלי ההחלטות. בעוד חוקרי מכון ויצמן סבורים ש"מערכת האשפוז עדיין רחוקה מקריסה" ולדעתם הקריסה תתרחש רק בקצב הדבקה של 4,000 נדבקים חדשים ביום - חוקרי האוני' העברית מחמירים וסבורים ש"אנו בפני התפרצות מסוכנת"

מחלוקת החוקרים: מערכת הבריאות בקריסה או שיש לה 'מרחב נשימה'?

קריסה או הכלה? בעוד ממונה הקורונה מבהיר שלמערכת הבריאות ישנו עדיין 'מרחב נשימה' והיא מסוגלת להכיל את מספר המאושפזים מבלי להגיע לקריסה, מתברר שבאקדמיה ניטשת מחלוקת סביב השאלה האם מערכת הבריאות מסוגלת להכיל את הגידול במספר המאושפזים או שהיא כבר מגלה סימנים של קריסה אפשרית. שני מחקרים שפורסמו אתמול מעלים ממצאים סותרים, כך שלא ברור על מה בדיוק מסתמך הפרופ' גמזו כשהוא משדר לנו ש"המצב בשליטה".

הניתוח הראשון בוצע בידי הפרופ' ערן סגל ממכון ויצמן יחד עם חגי רוסמן ותומר מאיר, והוא דווקא מציג לנו תחזית אופטימית. לפי הדיווח שפורסם בידי רוני לינדר גנץ ב'דה מרקר' "מערכת האשפוז עדיין רחוקה מקריסה. ועלולה להתממש רק אם יהיו 4,000 נדבקים חדשים ביום - כמעט פי שלושה מהממוצע בתקופה האחרונה". מאחר וכרגע אנו נמצאים באיזור ה1,600-1,800 נדבקים חדשים ביום, נראה שאפשר בהחלט להיות רגועים בשלב זה.

ממצא נוסף שעולה מהמחקר, הוא שאם בגל הקורונה הראשון היה מספר זהה של נדבקים ביום, כמו בשבועות האחרונים, מערכת האשפוז כבר הייתה על סף קריסה. נכון להיום, ציינו חוקרי מכון ויצמן, כל נדבק חדש בקורונה "מייצר" 0.19 חולים קשים, לעומת הגל הראשון שבו כל נדבק ייצר 0.32 חולים קשים. לדבריהם, תמהיל גילאי החולים בגל השני שונה מזה שבגל הראשון, אז היו יותר מבוגרים לעומת הגל השני ולפי תמהיל גילאי החולים הקובע את כושר הספיגה של נדבקים חדשים ביום, אפשר לספוג עד 4,000 נדבקים חדשים ביום מבלי שמערכת האשפוז תקרוס".

בנוסף ציינו כי "קצב העלייה בתחלואה בגל השני נמוך יותר מקצב העלייה בגל הראשון והסיכון של חולה קשה למות מקורונה ירד משמעותית לעומת הסיכון בגל הראשון הודות לטיפול טוב יותר". נציין כי תחזית דומה כבר לפני יותר משבועיים בידי הפרופ' רן בליצר, ראש מכון החדשנות של 'הכללית', שקבע כי כיום מרבית החולים הקשים צעירים מאחר והציבור המבוגר נשמר יותר.

עם זאת, המודל לא מביא בחשבון את הגורם האנושי: כמה זמן אנשי הצוות הרפואי יכולים להחזיק מעמד ולהעניק טיפול מיטבי למספר גדול של חולים קשים. כבר עכשיו, עם 400 חולים קשים, מתלוננים הצוותים הרפואיים על עומס וקושי רב, כשבינתיים ההבטחות שניתנו בידי שר הבריאות על תוספת תקנים לא מומשו.

אך בניגוד למכון וייצמן שקובע כי המערכת עדיין כשירה, דו"ח אחר שפורסם בידי צוות מהאוניברסיטה העברית שבו פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' רן ניר-פז, פרופ' דורון גזית, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, ד"ר מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ, מתריע שהמצב מתחיל להיות מסוכן. מהדו"ח עולה כי מגמת הירידה בנדבקים המאומתים מאז סוף יולי, שלכאורה סימנה את בלימת הגל השני, השתנתה לרעה בשבוע שעבר.

החוקרים מהאוני' העברית מזהירים כי "נפסקה הירידה במקדם ההדבקה (R) והיא מאפיינת שלבים ראשונים של התפרצות מחודשת". תחזית התמותה לפי צוות זה "עולה בימים האחרונים וצפויים יותר מ-800 מתים בסך הכל לקראת סוף אוגוסט. חלה ב-5 הימים האחרונים עלייה מחודשת במספר החולים במצב בינוני זה מה שמעלה חשש לעלייה עתידית במספר החולים במצב קשה ולפריצה של רמות התחלואה הנוכחיות".

אגב, לאור הדיווח שפורסם אתמול, לפיו ישנה ככל הנראה טעות במניין הנפטרים וכי ישנם כמאה מתים שלא נלקחו בחשבון, כך שהמספר העדכני עומד על 780 מתים, ניאלץ להסיק שמומחי האוני' העברית קולעים יותר אל המטרה וכי הנתונים שלהם נראים מהימנים יותר. האם הדבר מלמד על כך שגם התחזית על קריסה צפויה נכונה?

קורונה מכון ויצמן אוניברסיטה עברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד