י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"להיזהר בחודש אלול": כך האדם ינצל מחורבן

  תורת יאשיהו • פנינים על פרשת שופטים • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

"להיזהר בחודש אלול": כך האדם ינצל מחורבן
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

 פרשת שופטים

הרדיפה אחרי הכבוד מביאה חורבן לאדם ולעולם כולו

הגמרא (סנהדרין קב.) מספרת על ירבעם בן נבט שהיה תלמיד חכם עצום עד שכל תלמידי החכמים היו לפניו כעשבי השדה. באותו זמן עם ישראל היה מחולק לשניים, לשבט יהודה היה את רחבעם בתור המלך שלהם ולעם ישראל היה את ירבעם. ירבעם היה מלך שנמשח מכוחו של אחיה השילוני שהיה קודש קודשים.

אומרת הגמרא (שם, קא:) אמר רב נחמן גסות הרוח שהיה בו בירבעם טרדתו מן העולם. שלוש פעמיים בשנה בחגים היו עולים לבית המקדש ויש הלכה שאין ישיבה בעזרה אלא רק למלכי יהודה, ירבעם בן נבט היה מגיע בחגים ורואה את רחבעם מלך יהודה יושב והוא צריך לעמוד, חשב ירבעם בדעתו אנשים יגידו שרחבעם המלך ואני העבד ויכבדו את רחבעם יותר ממני, אם אני אשים כסא ליד רחבעם יגידו כולם שאני עובר על ההלכה ומורד במלכות ואז יהרגו אותי.

והתורה הקדושה (מל"א יב, כח) "וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלַיִם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". לקח ירבעם שני עגלים מזהב ועשה אותם לעבודה זרה, אחד בבית אל והשני בדן ואמר לעם להשתחוות אליהם.

כל עם ישראל היה קטן לידו בתורה, אבל בגלל שחשב שרחבעם ישב והוא יעמוד, יכבדו את רחבעם ואותו לא, שם איבד את עולמו. ירבעם קיבל הכל, אחיה השילוני משח אותו למלך, הגמרא אומרת שבתורתו של ירבעם לא היה שום דופי, אבל בגלל הכבוד שחיפש, עשה את אחד הדברים החמורים ביותר וכך איבד את כל עולמו והביא חורבן לעם ישראל.

כמה אנשים איבדו את העולם שלהם, כמה אנשים הביאו חורבן לעולם בגלל "שהוא ישב ואני אעמוד". האדם צריך לקדש ולטהר את עצמו ולעבוד על המידות שלו כי הן יכולות להביא חורבן גדול גדול לעולם על כבוד "שהוא ישב ואני אעמוד". כך גם בעניינים של כסף שהאדם אומר למה יש לו ולי אין יהיה, למה הוא כך ואני לא, אנשים מביאים על עצמם חורבן שאין לו שני.

אדם צריך להיזהר בחודש אלול לעשות תשובה חזקה ביותר על הדברים של הכבוד שנראים כלפי חוץ כדברים בטלים, יכולים להביא חורבן לא רק על עצמו אלא על כל העולם כולו.

 

 

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!