י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אפליה מתקנת

חברות יחוייבו לדווח על פערי שכר בין גברים לנשים

אושר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, שתחייב חברות המעסיקות מעל 518 עובדים לפרסם מדי שנה דו"ח המפרט את פערי השכר בארגון בין גברים ונשים

חברות יחוייבו לדווח על פערי שכר בין גברים לנשים
עבודה בהייטק צילום: pixsabay

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק של ח"כ חוה אתי עטיה הצעת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד (תיקון – חובת פרסום דו"ח שנתי), שתחייב חברות המעסיקות מעל 518 עובדים לפרסם מדי שנה דו"ח המפרט את פערי השכר בארגון בין גברים ונשים.

הצעת החוק קובעת, בין היתר, כי מעסיק המעסיק יותר מ-518 עובדים, יאסוף נתונים ויערוך אחת לשנה דין וחשבון פנימי, בו יפורט השכר הממוצע של עובדות ועובדים, תוך פירוט פערי השכר הממוצע הקיימים בין גברים לנשים בכל חתך עובדים במקום העבודה.

אחת לשנה ימסור המעסיק לכל עובד ועובדת במקום העבודה מידע בדבר חתך העובדים אליו משתייך העובד, סוגי התפקידים שנכללו באותו החתך וכן פער השכר בתוך אותו החתך.

בנוסף קובעת הצעת החוק כי אחת לשנה, עם עריכת דין וחשבון פנימי ובהתבסס עליו, יפרסם המעסיק לציבור דין וחשבון פומבי אשר יכלול נתונים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצלו בחלוקה לפי חתכי עובדים, תוך התייחסות לפי מין.

תחילתו של חוק זה 60 ימים מיום פרסומו; דין וחשבון ראשון לפי הוראות חוק זה יוכן עד ליום 1 ביוני 2022 בהתייחס לשנה שקדמה לו.

יוזמת החוק ח"כ אתי חוה עטיה אמרה במהלך הדיון בוועדה: "אין ספק שזהו תיקון היסטורי. אני מודה ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת חיים כץ, שפעל רבות בהבאת תיקון החוק לקריאה ראשונה, והכנתו לקריאה שנייה ושלישית, ועשה הכל כדי לא להכביד על המעסיקים. ותודה גם לחברי הוועדה והמשתתפים שנטלו חלק בדיון."

בנוסף, חשוב לי להבהיר: מחר יעלה בעזרת השם התיקון בחוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה. מי שיצביע בעד החוק מצביע לטובת הנשים וצמצום אפלייתן.

התיקון בחוק מצמצם את האפליה בנוסף לשכר, גם בזכויות הפנסיוניות ובקרן ההשתלמות של הנשים בישראל.

יודגש, כי החברות גם ככה מדווחות על שכר העובדים. חובת הדיווח הנוסף על פערי שכר לא תכביד עליהם ועשינו הכול כדי לאזן כדי שלא תהיה הכבדה ונטל על המעסיקים.

החוק אינו מתייחס לנשים בעמדות בכירות, ובהייטק המקבלות שכר גבוה מלכתחילה, אלא לנשים חלשות, שאינן יכולות לדאוג לעצמן, אין מי שידאג להן. החשש מפיטורין מונע מהן לתבוע את זכותן.

מדובר בחוק שיצמצם את האפליה וכל מי שמתנגד לאפליה, מביע הזדהות ותמיכה בחוק.

אתי עטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד