י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פרידה ברגעים האחרונים

משרד הבריאות בהנחיה: לאפשר גישה לחולי קורונה על ערש דווי

לאחר שדווח על מקרים רבים שבהם מתו חולי קורונה בבתי החולים מבלי שאיש מבני המשפחה יעמוד לצידם ברגעיהם האחרונים, הוציא משרד הבריאות הנחיה המחייבת את בתי החולים להסדיר 'נוהל פרידה' • ושוב: ב'הדסה' הנוהל כבר הוסדר עוד בטרם ניתנה ההנחיה

משרד הבריאות בהנחיה: לאפשר גישה לחולי קורונה על ערש דווי
מחלקת קורונה באיכילוב צילום: Yossi Aloni/Flash90

לאפשר פרידה ברגעים האחרונים: לאחר שדווח על מקרים רבים וכואבים בהם נפטרו חולי קורונה במחלקות הקורונה המבודדות, מבלי שלאיש מבני משפחותיהם תינתן האפשרות להיות לצידם ולהיפרד מהם ברגעיהם האחרונים, כולל אמירת 'שמע ישראל' והפסוקים הנאמרים ביציאת נשמה שנחסכו מחולים רבים, מוציא סוף סוף משרד הבריאות נוהל מחייב בעניין הקובע כי יש להסדיר 'נוהל פרידה' מבני משפחה על ערש דוי.

בנוהל, שנשלח היום בידי הד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, נאמר כי יש להסדיר נוהל מיוחד הנוגע ל"פרידה מחולי קורונה על ערש דווי". במכתב כותבת הד"ר עזרא כי "בעת האחרונה הגיעו אלינו מספר פניות ממשפחות של חולי קורונה על ערש דווי, בנוגע לאפשרות של פרידה מיקירם. אציין כי חלק ניכר מבתי החולים מאפשרים פרידה כזו. אבקש מכל בית חולים, שטרם מאפשר פרידה מבן משפחה על ערש דווי, לפעול על מנת לאפשר פרידה זו למשפחה המעוניינת בכך תוך שמירה על כללי הבטיחות והמיגון הנדרשים".

נציין, כי כפי שכותבת הד"ר עזרא במכתבה, ישנם בתי חולים שכבר דאגו להסדיר אפשרות של פרידה מבני משפחה, כשבמקרים אלו מוזעקים בני המשפחה שזוכים למיגון מיוחד וכך מתאפשר להם לשהות לצידם של יקיריהם ולהחזיק את ידיהם ברגעיהם האחרונים. אפשרות כזו הוסדרה זה מכבר ב'איכילוב', וכך גם ב'הדסה' שהיה כזכור בית החולים הראשון שהסדיר כניסת מתנדבים – חולי קורונה שהחלימו ופיתחו נוגדנים – למחלקות הקורונה.

הפרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים 'הדסה', התייחס לנוהל שיצא ממשרד הבריאות היום ואמר כי "אנו מחזקים את דבריה של ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד״ר ורד עזרא ומעודדים את המשרד ללכת לקראת משפחות החולים גם בעקבות הדסה".

לדבריו, "הדסה עין כרם היה בין בתי החולים הראשונים בישראל שאפשר פרידה של בני משפחה מחולי קורונה על ערש דווי, עוד בגל הראשון של הוירוס. בהדסה קיים נוהל כתוב של נוכחות משפחה ליד חולים הנוטים למות וקיים הסדר שניתן יהיה להתפלל גם בשעת היציאה. אנו מעידים כי הדבר אפשרי במיגון מלא ואף הכרחי למשפחות בשעות קשות אלה".

עוד אומר רוטשטיין כי אפשרות השהיה לצד החולים ברגעיהם האחרונים נחוצה מאד, כאשר לדבריו "מתוך הבנה למצוקת המשפחות אשר יקיריהן מטופלים גם ביחידות טיפול נמרץ נשימתי, כשבני המשפחה רחוקים ונמצאים בחוסר וודאות, מערך שלם של צוותי רפואה, סיעוד ועבודה סוציאלית עומדים בקשר יומיומי עם המשפחות על מנת לעדכנן, ומעבר לכך אף מתאפשר קשר עם החולים באמצעים טכנולוגיים, כמו שיחות וידאו ועוד, לרבות קשר באמצעות מתנדבים השוהים ליד מיטת החולה. המשפחות אשר שמחות לכל קשר, מודות על המאמץ ועל האנושיות הכרוכה באפשרות להיכנס להיפרד מיקיריהם ברגעים הקשים ביותר ולקיים מנהגיהם".

רוטשטיין התייחס גם לביקורי המתנדבים במחלקת הקורונה והוא מעלה על נס את מי שעומד מאחורי היוזמה - ארגון ביקור חולים 'יד אברהם' בראשו עומד הרב שמעון ברוין, ואומר כי "הדסה הינה גם הראשונה בארץ המפעילה מערך מתנדבים אשר החלימו מקורונה ובבדיקות נמצאה אצלם רמת נוגדנים גבוהה, המאפשרת להם להיכנס למחלקות הקורונה לשהות לצד החולים, כדי לסייע בטיפול בהם - להקשיב, להגיש לשתות או לאכול, לסייע אפילו ברחצה ובכל דרך. שרות זה מדהים באנושיותו וארגון "יד אברהם" אשר מרכז אותו, מקבל עוד ועוד פניות בכל יום ממחלימים המבקשים להתנדב למען החולים".

 

קורונה פרידה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד