י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מקרה נדיר

שיבא: בת 14 חלתה בקורונה ולקתה בשיתוק

בבית החולים מעריכים כי הילדה לקתה בתסמונת 'מילר פישר' ששכיחה לאחר הידבקות בוירוסים. המחלה אמורה לחלוף לאחר מספר שבועות, אך מעידה שוב על חומרתה של הקורונה

שיבא: בת 14 חלתה בקורונה ולקתה בשיתוק
מחלקת קורונה בשיבא - תל השומר צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הקורונה גרמה לשיתוק בעצבי הפנים? ילדה בת 14 המאושפזת במח' לטיפול נמרץ בבית החולים 'שיבא' לאחר שהתגלתה כחיובית לקורונה, לקתה בשיתוק בפניה כאשר בבית החולים מעריכים כי לקתה בתסמונת "מילר פישר". מדובר במקרה נוסף המדווח בעולם שבו מחלת הקורונה גרמה להופעת התסמונת.

לפי הדיווח של ד"ר איתי גל ב'ידיעות אחרונות', בת ה-14, תושבת המרכז, החלה לחוש בימים האחרונים חולשה, ובהמשך לקתה בשיתוק בפניה. היא הובהלה לחדר המיון בבית החולים שיבא, שם בוצעה לה בדיקת קורונה שנמצאה חיובית. הילדה עברה בדיקות דם ובדיקת MRI של המוח, שלא הראו ממצאים חריגים. בנוסף, עברה בדיקת קורונה שהעלתה תוצאה חיובית. על פי הערכת הרופאים, לקתה הילדה בתסמונת הנדירה יחסית, מילר פישר, הדומה לתסמונת אחרת מוכרת יותר בשם "גיאן בארה".

תסמונת מילר פישר נגרמת לאחר הדבקה במזהמים שונים, בעיקר בווירוסים. לאחר המחלה הויראלית, מתרחשת בדרך לא לחלוטין ברורה פגיעה אוטואימיונית במערכת העצבים. תסמונת מילר פישר מתאפיינת בשלושה סימפטומים עיקריים: אופתלמופלגיה (שיתוק גלגלי העיניים), אטקסיה (חוסר שיווי משקל ויציבה), וא-רפלקסיה (היעדר רפלקסים בגוף). לרוב השיתוק בפנים הוא סימטרי – בשני צידי הפנים.

למרות שמה המפחיד, המחלה לרוב חולפת מאליה בתוך 10 שבועות, ואף טיפול לא נמצא יעיל לקיצור משכה או הפחתת הסיכונים הנגרמים כתוצאה ממנה. עם זאת, במקרים נדירים מאוד, שיירים של המחלה עלולים להישאר גם הלאה למשך חודשים ואף שנים, או להתקדם לכדי סיבוכים ובהם פגיעה בשריר הלב, אי-ספיקה נשימתית וצורך במכונת הנשמה, ועד לתרדמת. אולם כאמור, ברוב המכריע של המקרים המחלה חולפת מאליה גם ללא טיפול.

למעשה, לא מדובר בחידוש מסעיר, שכן מספר דיווחים בספרות הרפואית הצביעו על הקשר בין נגיף הקורונה לבין תסמונות שונות הגורמות לשיתוק ולפגיעה נוירולוגית, אחת מהן היא תסמונת מילר פישר. הילדה נותרה באישפוז לצורך השגחה, עוברת בדיקות נוספות כדי לשלול מחלות אחרות שעלולות לגרום לשיתוק בפנים, מאחר והרופאים עוד אינם בטוחים בעצמם מהי האבחנה שהובילה למצבה, והאם היא בסיכון כלשהו.

בעבר המחלה נחשבה לחשוכת מרפא. אחד החולים המפורסמים שלקה בה הוא פרנקלים רוזוולט, מנשיאיה המשפיעים ביותר של ארצות הברית ומי שהוביל אותה במלחמת העולם השנייה, שסבל משיתוק ברגליו, כשלפי הערכות מדובר בתסמונת זו. אך הדבר, כידוע, לא הפריע לו להיבחר לנשיאות ארצות הברית במשך שלוש קדנציות רצופות, ואף להוביל את בעלות הברית לניצחון סוחף על מדינות הציר.

 

שיבא קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד