י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רוטשטיין, אחריך

המאבק בקורונה: טראמפ הודיע על "פריצת דרך"

הטיפול המתבצע בישראל מזה כמה חודשים, בבית החולים 'הדסה', כונה בידי טראמפ כ"פריצת דרך". אתמול הודיע הנשיא האמריקאי כי החליט לקדם את הניסוי, וההכרזה גרמה לסערה בשווקים

המאבק בקורונה: טראמפ הודיע על "פריצת דרך"
הנשיא דונלד טראמפ צילום: דוברות הבית הלבן

טראמפ אימץ את השיטה של הפרופ' רוטשטיין, מנכ"ל 'הדסה': אתמול (ראשון) הכריז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על "פריצת דרך רפואית" בטיפול בקורונה. בארה"ב רחשו שמועות רבות בנוגע לטיפול שעליו עמד הנשיא להודיע, אך לאחר מכן התברר כי מדובר בשיטה המיושמת בארץ מזה מספר חודשים: טיפול באמצעות פלזמות דם.

הטיפול באמצעות פלזמת דם של חולים שכבר נדבקו בקורונה והחלימו, כבר נמצא בשימוש ניסיוני בארץ מזה מספר חודשים, כשהמרכז המוביל בטיפול בתחום הוא בבית החולים 'הדסה', שם הורה מנכ"ל בית החולים הפרופ' רוטשטיין לקדם את הטיפול באמצעות שיטה זו, למרות שבמשרד הבריאות התנגדו לכך. מיזם איסוף הפלזמות – מנות דם מגופם של חולים שהחלימו – יצא לדרך בזכות שיתוף פעולה עם מספר ארגונים חרדיים מובילים, בהם 'רפואה ושמחה' ו'יד אברהם'.

גם בארה"ב התגייס הציבור החרדי למיזם איסוף תרומות מנות הדם, ואלפים מהקהילה החרדית נענו לקריאתם של הארגונים החרדיים והם התייצבו בהמוניהם. עם זאת, ה-FDA, מינהל הרפואה האמריקני, יצא נגד היוזמה ומנע את אישורה, לאור התנגדותו העיקשת של היועץ הבכיר לתחום הקורונה בממשל ארה"ב, ד"ר אנתוני פאוצ'י.

פאוצ'י, שכבר הספיק להתעמת חזיתית עם טראמפ, ייצג קבוצת מדענים שקבעה כי "הגישה היא הגיונית, אבל אינה נתמכת עדיין במספיק מידע". בעקבות זאת קבע גם ה-FDA ש"עדיין לא הוכחה בטיחות ויעילות המוצר. לכן חשוב להמשיך בניסויים קליניים". אך טראמפ זעם על כך, ובעקבות לחציו נסוג בו ה-FDA מהתנגדותו והוא החליט – כהודעתו של טראמפ – להכיר בשיטה כ'טיפול חירום' על אף שיש בו חלקים הנוגדים את הפרוטוקול הרשמי.

לאחרונה פורסם מחקר שנערך בכ-35 אלף מטופלים ללא קבוצת ביקורת, ובו ניתן היה לראות כי מצבם של מטופלים שקיבלו את הפלאזמה מוקדם יותר, או שקיבלו מנה גדולה יותר של פלאזמה, היה טוב יותר (באופן מובהק אך לא דרמטי) ממי שקיבלו פלאזמה בכמות מועטה או מאוחר יותר. עם זאת, בFDA לא מיהרו לאמץ את המסקנות והדבר עורר את זעמו של טראמפ, שטען כי "הם רוצים לבדוק טוב טוב, הם רוצים לבדוק עד אחרי ה-3 בנובמבר". כעת, כך נראה, נכנעו בFDA לדרישתו של טראמפ והניסוי שנערך בארה"ב יורחב עוד יותר.

בארץ מתבצע הטיפול באמצעות נוגדנים בעיקר ב'הדסה' (ב'שיבא' מיישמים טיפול דומה, אם כי במתכונת שונה), כאשר ב'הדסה' מדובר בפיתוח של חברת קמהדע הישראלית. בעקבות הכרזתו של טראמפ זינקו מניות החברה, וזאת על אף שבעולם הובעה ביקורת לפיה המוצר לא עבר את כל בדיקות הבטיחות הנדרשות, וכי ה-FDA אישר את הניסוי רק בשל "לחצים פוליטיים".

במסמך שפרסם ה-FDA הובהר כי הוא מעניק אישור חירום לטיפול הפלזמה מכיוון ש"סביר להאמין כי פלזמת דם עשויה להיות יעילה בטיפול בחולי קורונה". עוד נכתב כי "היתרונות הידועים והפוטנציאליים עולים על הסיכונים הידועים והפוטנציאליים של מוצרים מסוג זה".

לטראמפ לא הפריעה ההסתייגות של מינהל התרופות, והוא הכתיר את הניסוי כפריצת דרך. "הפעולה של היום תרחיב באופן דרמטי את הגישה לטיפול הזה", אמר הנשיא טראמפ במסיבת העיתונאים שנערכה בבית הלבן שם הכריז כי "אנו מסירים חסמים ועיכובים מיותרים".

עם זאת, מי שצינן את ההתלהבות מהניסוי היה ראש ה-FDA לשעבר, ד"ר סקוט גוטליב, שאמר כי "הניסוי שהטיפול עומד להתבסס עליו, כלל 70,000 חולים, אך לא היה ניסוי קפדני במיוחד. זה היה מחקר עם תווית פתוחה בה כולם קיבלו טיפול. כך שקשה להסיק מסקנות". הוא הוסיף ש"אני מאמין שהפלזמה כנראה יעילה. אבל יש אנשים שירצו לראות נתונים מחמירים יותר כדי לבסס את ההחלטה".

קורונה דונלד טראמפ זאב רוטשטיין חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד