י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המאבק על הכתר

"כתרי דמשק" העתיקים שהוברחו מסוריה יועברו לספריה הלאומית

בית המשפט הכריז כי גווילי התנ"ך, המכונים "כתרי דמשק", הם הקדש ציבורי, הספרים הובאו לישראל על ידי המוסד בשנות ה-90 • הרב חמרה, אחרון רבני דמשק שהיה מעורב בהוצאת כתבי היד מסוריה, טען כי קיבל הבטחה מהמדינה שהם יועברו לידיו אם יעלה לארץ וכעת המדינה מתכחשת לטענתו להבטחה

"כתרי דמשק" העתיקים שהוברחו מסוריה יועברו לספריה הלאומית
גווילי התנ"ך, המכונים "כתרי דמשק" צילום: הספריה הלאומית

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק השבוע כי "כתרי דמשק", תשעה ספרי תנ"ך על קלף בני מאות שנים שהוברחו לישראל מסוריה בידי המוסד, יישארו בספרייה הלאומית ולא יועברו לידי הרב אברהם חמרה, אחרון רבני דמשק, שסייע בהבאתם לארץ.

בית המשפט הכריז על הספרים כ"הקדש ציבורי", וקבע כי מקום משכנם הקבוע יהיה בספרייה הלאומית בירושלים, שם הם נמצאים מאז שנות ה-90.

הכתרים נכתבו על ידי סופרי סת"ם בספרד או באיטליה, וברבות הימים התגלגלו אל בתי כנסת שונים בדמשק שבסוריה. הספרים - גווילי קלף עליהן נכתב התנ"ך, הובאו לישראל מסוריה במבצע חילוץ חשאי של המוסד באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת, עם עליית הקהילה היהודית בסוריה.

אחד האישים המרכזיים שהיו מעורבים במבצע היה הרב אברהם חמרה, אחרון רבני דמשק, שעלה לישראל ב-1994. נציגי המוסד הפקידו את הכתרים בספרייה הלאומית בירושלים, שם הם טופלו, שומרו ושוקמו.

בשנים האחרונות פרצה מחלוקת סביב השאלה מי הגוף שזכאי להחזיק בכתרים. הרב חמרה טען כי קיבל הבטחה מהמוסד שלפיה אם יצליח להוציא את הכתרים מסוריה ויעלה בעצמו לישראל, המדינה תסייע לו להקים בית מורשת בראשותו, בו ישוכנו הכתרים. אולם עד היום לא קם מוסד זה.

לצדו של הרב חמרה התייצבו נציגי קהילת יהדות יוצאי דמשק בניו יורק, שהדגישו את מסירותו להבאת הכתרים לישראל וטענו כי הספריה הלאומית מנסה "להשתלט" עליהם.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, טען בהקשר זה בעבר, כי כתרי דמשק הם "נכסי תרבות בעלי אופי ציבורי ולאומי, שנודעת להם חשיבות היסטורית, דתית ולאומית מהמעלה הראשונה". מנדלבליט הוסיף, כי הספרים "אינם רכושו הפרטי של איש. יש לדאוג כי ייוותרו בידי המוסדות הלאומיים של העם ולא בידי הפרט".

הספריה הלאומית דמשק סוריה תנך עתיק המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד