י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הכירו את ה'קורנמטר'

בינה מלאכותית תגלה: האם אתם בסיכון להידבק בקורונה?

לאחר שהשלימה סידרת ניסויים, מציגה שירותי בריאות כללית את ה"קורנמטר" – כלי חיזוי המבוססת על אלגוריתם וטכנולוגיית בינה מלאכותית, המסוגל לנבא ברמה אישית ואזורית מהי ההסתברות לחלות וכך גם לנבא את מידת הסיכון • פרופ' בליצר: "אנו אחד מארגוני הבריאות הבודדים בעולם המפעיל באופן שיטתי כלי בינה מלאכותית לזיהוי חשודים בקורונה"

בינה מלאכותית תגלה: האם אתם בסיכון להידבק בקורונה?
פרופ' רן בליצר צילום: צילומסך ערוץ 13

האם אתם בסיכון לחלות, ואם כן – עד כמה רבים הסיכויים שהמחלה תהיה קשה? מי שיספק את התשובה לשאלה, אם אתם מבוטחי 'הכללית', יהיה ה'קורנמטר' – כלי בעל מערכת המבוססת על בינה מלאכותית שמסוגלת לנבא, על בסיס הנתונים הרפואיים ועוד, עד כמה גדול הסיכון וכמה עליכם לחשוש מהמחלה.

בשירותי בריאות כללית חושפים עתה כי בשבועות האחרונים מפעילה הקופה את ה"קורנמטר" – כלי חיזוי המבוסס על אלגוריתם וטכנולוגיית בינה מלאכותית, המסוגל לנבא ברמה אישית ואזורית מהי ההסתברות שאדם מסוים יידבק בנגיף הקורונה וכך גם לנבא את מידת הסיכון להתפשטות המחלה הצפוי באזור מסוים. החשיפה נעשית כעת, לאחר שבקופה השלימו סידרת ניסויים ומבחנים בהפעלתו.

הקורונמטר מתעדכן מדי יום ומחשב לכל מבוטח את הסיכון שלו להידבקות על בסיס הצלבת מקורות מידע נרחבים המשקללים נתונים אישיים, סקרי תסמינים, נתונים התנהגותיים של האוכלוסייה, נתוני תחלואה, בידוד ובדיקות בפילוח גאוגרפי ממוקד הרלוונטי לאדם באופן פרטני.

בקופה אומרים כי מזה שבועות אחדים מתבצעות כמה התערבויות רפואיות בשירותי בריאות כללית על בסיס כלי הניבוי הייחודי החדיש. כלומר, הרופא מקבל לידיו נתונים שמסוגלים להצביע בפניו כי מבוטח מסוים נמצא בסיכון לחלות, והוא יוצר עמו קשר במטרה לוודא שהוא אכן שומר על הכללים ונזהר מהדבקה.

ברמה הפרטנית, מזוהים מדי יום כמעט חצי מיליון מבוטחים בסיכון הגבוה ביותר להיותם חיוביים לקורונה. על פי מחקר שנעשה ב"כללית" (בהתאם ל'מודל הנקודות' שפותח בידי הפרופ' רן בליצר, ראש מכון החדשנות של הכללית, ואשר פורסם לפני מספר שבועות) הסיכון של מטופל כזה להיות חיובי לקורונה הוא פי 3.5 גבוה יותר מהסיכוי לאיתור מחלה בקרב כלל הנבדקים של מבוטחי הקופה כיום.

כאשר מטופל בסיכון להדבקה נכנס למרפאה, או יוצר קשר עם הרופא מכל סיבה שהיא, הרופא מקבל התראה על סטטוס הסיכון של המטופל והוא מונחה לתשאל אותו. אם הוא סובל מתסמינים אופייניים למחלה, הוא מקבל הפניה לבדיקת קורונה. "כללית" הודיעה כי היא מתכננת פניות יזומות לאותם מטופלים כדי לזהות מוקדם ככל האפשר את הנדבקים ולסייע באופן יזום בקטיעת שרשראות ההדבקה.

בנוסף, מידע גיאוגרפי, על בסיס אותו כלי ניבוי, מסופק מדי יום להנהלת הקופה, במטה ובשטח, לשם איתור התפרצות תחלואה עתידית ותיעדוף בהפעלת עמדות בדיקה.

"למיטב ידיעתנו", אומרים ב"כללית", "מדובר ביכולת חדשנית גם ברמה עולמית לזיהוי סיכון אישי להדבקה בנגיף, ודרך קבלת החלטות חכמה לתיעדוף הערכה מצב רפואית ובדיקות לאיתור הנגיף. עבור קובעי המדיניות, החל מהרופא הבודד ועד לרמת הנהלת הקופה, זה פתרון חדשני המספק תמונת מצב עדכנית בדבר הסיכון לתחלואה ברמה האזורית".

פרופ' רן בליצר, ראש מכון כללית לחדשנות, הוסיף: "להבנתי, אנו אחד מארגוני הבריאות הבודדים בעולם המפעיל באופן שיטתי כלי בינה מלאכותית לזיהוי חשודים בקורונה ובדיקתם ובכך תורמים למאמץ הלאומי לקטיעת שרשראות ההדבקה ולעצירת התפשטות המחלה.

"בעשור האחרון פותחו במכון אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית, לשם קידום העקרון המנחה של 'רפואה יוזמת, מונעת ומנבאת' למניעת חולי כרוני. כלי המחשוב החדיש יאפשר לנו איתור מוקדם של חולים בשלב המידבק, בטרם הם עצמם הבינו שעליהם לפנות לבקש בדיקה. יש בכך שנוי פרדיגמה באופן שבו מתמודדים עם קטיעת שרשראות ההדבקה ומניעת התפשטות המחלה. אני מקווה שגם יסייע למאמץ הכולל לבלום ולהשתלט על הגל השני".

 

 

כללית פרופ' רן בליצר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד