י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרופ' סדצקי צדקה

האיגוד האמריקני למחלות: בדיקות סרולוגיות אינן יעילות

האיגוד האמריקני למחלות זיהומיות קובע במסמך עמדה שהבדיקות הסרולוגיות לגילוי נוגדנים אינן יעילות. בעבר היתה זו הפרופ' סדצקי שטענה כי אין תועלת בבדיקות אלו

האיגוד האמריקני למחלות: בדיקות סרולוגיות אינן יעילות
pixabay

האיגוד האמריקני למחלות זיהומיות קובע בנייר עמדה חדש כי הבדיקות הסרולוגיות אינו יעילות, מאחר וכמויות הנוגדנים בדם הולכות ופוחתות כך שאין משמעות לבדיקה. האיגוד קובע כי בדיקות הנוגדנים אינן מספיקות כדי לקבוע חסינות או סיכון לזיהום מחדש.

באיגוד מוסיפים כי אין להסתמך על הבדיקות כדי להימנע משימוש במסכות, חיטוי ידיים או ריחוק חברתי, וכי לא ניתן גם לנפק באמצעות בדיקות הנוגדנים "דרכון חסינות", כפי שחשבו לעשות מספר מדינות בתחילת המגפה.

הסיבה לאי היעילות, מציינים באיגוד, היא מאחר והיעילות של הנוגדנים לקורונה אופטימלית רק שלושה עד ארבעה שבועות לאחר הופעת התסמינים. ככל שעובר הזמן מאז הופעת המחלה כך הולכים הנוגדנים ופוחתים ולבדיקה אין משמעות.

נזכיר, כי רק לפני כשלושה חודשים נתלו תקוות רבות בבדיקות הסרולוגיות, והועלתה דרישה לבדוק כמה שיותר ישראלים בבדיקות סרולוגיות. מי שהתנגדה לכך הייתה הפרופ' סיגל סדצקי, אז ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שטענה כי דווקא בדיקות המטוש נחשבות למהימנות וזאת בניגוד לבדיקות הסרולוגיות.

עם זאת, בעקבות הלחצים הרבים (ביניהם של שר הביטחון דאז בנט) רכשה המדינה כמות של בדיקות סרולוגיות, כשמאז נעשה שימוש בחלקם אם כי התוצאות שיקפו שרק אחוזים בודדים נדבקו בקורונה. בנוסף, החלה לפרוח תעשייה של בדיקות פרטיות, במסגרתן ניתן לבצע את הבדיקה הסרולוגית בבתי חולים, בעלות של כ220 ₪ לבדיקה.

גם במדינות נוספות בעולם, באיטליה ועוד, נעשו בדיקות שמצאו כי שיעור הבדיקות החיוביות בקרב האוכלוסייה נע בטווח של אחוז עד שבעה אחוזים בלבד, כלומר חלק נמוך מאוד של תושבי העולם נמצאו כבעלי נוגדנים נגד קורונה (בארץ עלה מהנתונים שיעור של 2-3% בלבד).

אך מאחר ותוצאה זו אינה עולה בקנה אחד עם יתר הנתונים, ולאור העובדה שמחקרים עדכניים גילו כי נוגדני הקורונה הולכים ומתמעטים ככל שחולף זמן מההחלמה, הולכת ומתרחבת ההנחה שבבדיקות הסרולוגיות אין יותר מידי תועלת.

 

סיגל סדצקי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד