י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"דיני נפשות"

אנשים עלולים למות והרשויות לא מצליחות לטפל

נושא סכנת התמוטטות המצוקים בחופי הים, עלה היום לדיון בוועדת הפנים של הכנסת. יו"ר הוועדה דרשה ממשרד ראש הממשלה תשובות בתוך שבועיים. לדבריה: "ההזנחה בטיפול בנושא עלולה להביא למותם של אזרחים, כפי שקרה בבת ים, כאשר ילד בן 9 נהרג כתוצאה מקריסת סלעים. הזמן אוזל"

אנשים עלולים למות והרשויות לא מצליחות לטפל
חוף הים באילת צילום: משרד התיירות

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, ח"כ מיקי חיימוביץ', הורתה היום למשרד ראש הממשלה במהלך דיון בוועדה בנושא תהליכי הרס המצוק החופי, להודיע לוועדה תוך שבועיים האם וכיצד מתכוונת הממשלה לשנות את הטיפול בסכנת התמוטטות המצוקים בחופי הים. "אלה דיני נפשות; לאורך 45 קילומטרים של חוף הים, מאשקלון בדרום ועד חדרה בצפון, יש מצוק בלתי יציב בגובה של 10 עד 40 מטר. ההזנחה בטיפול בנושא עלולה להביא למותם של אזרחים, כפי שקרה בבת ים, כאשר ילד בן 9 נהרג כתוצאה מקריסת סלעים. הזמן אוזל".

ח"כ חיימוביץ' קראה להעניק לחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, אשר הוקמה על מנת לטפל בסכנה, כלים ותקציבים לטיפול בבעיה בכללותה, כולל פתרונות בשטחי היבשה ולא רק במים כפי שאושר לה עד כה. ראש עיריית הרצליה משה פדלון וראש מועצת עמק חפר גלית שאול הצטרפו לקריאתה. הם הצהירו כי הרשויות המקומיות, אשר אחראיות כרגע על הטיפול בחלק היבשתי, יסייעו באופן מלא." 6 רשויות מקומיות לא יכולות להשקיע מעצמן תקציבים של מאות מיליונים בנושא. אם 95% מהמגיעים לחופי הים של הרצליה אינם תושבי הרצליה, אז על המדינה לקחת אחריות וסמכות", אמר פדלון.

מנהל אגף תקצוב ופיתוח ברשויות המקומיות במשרד הפנים, סיון להבי, חיזק את דבריהם ואמר: "יש פה משבר לאומי, כמו בעיית הבולענים בים המלח. רשות מקומית כמו עמק חפר לא יכולה לטפל במשבר בסדר גודל כזה. על הממשלה להתעשת. הממשלה יודעת לעבוד בשיתוף עם הרשויות, ממש כמו שהיא סוללת כבישים ומעבירה קווי רכבת".

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם אמר בדיון: "פנינו מספר פעמים מאז חודש ינואר למשרד הפנים, אך לא מאשרים לנו תקציב כדי שנוכל להתקדם. אנחנו לא מקבלים את הכלים. אני מוציא מהכסף של העירייה אך לא מחזירים לי. אם רוצים שאנחנו נבצע, תנו לנו את כל הכלים. לא ייתכן שאני עדיין ממתין לאישור הכסף עבור קידוחים". הממונה על בקרת התקצוב במשרד הפנים, נעמה קורן, השיבה: "הועברו לעיריית אשקלון 3 מיליון שקלים. אני לא יודעת על כספים שהתעכבו". יועץ מנכ"ל משרד הפנים, רז מורן, הוסיף: "אנחנו מקדמים פתרון הרמטי. פנינו למשרד להגנת הסביבה בנושא ולא קיבלנו תשובה".

סמנכ"ל תכנון במשרד להגנת הסביבה, גלית כהן הבהירה כי "אין שום חסמים להגנות הימיות, אנחנו מתקדמים בקצב מהיר. לעומת זאת, ההגנות היבשתיות לא מתקדמות ברוב הרשויות המקומיות. המכשול העיקרי: חוסר תקציב".

ראש תחום פרוייקטים במשרד ראש הממשלה, כפיר מצוינים, הודיע כי משרדו יבחן את ההמלצה להבעיר את מלוא הסמכויות ולהעניק את הכלים הנדרשים לחברה הממשלתית. עם זאת, אמר: "בעבר כבר הוצעו מספר פתרונות, אך הדברים לא עלו יפה. הבעיה אינה רק תקציבית. יש חוסר שיתוף פעולה מצד חלק מהגורמים. רשויות מקומיות רוצות לקבוע בעצמן איך ייראה החוף שלהן".

ח"כ משה ארבל אמר בתגובה: "אני חש שמשרדי הממשלה מכדררים ממקום למקום. זו שערוריה. מדובר בפיקוח נפש של ממש".

צוקים מיקי חיימוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד