י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

איך בוחרים סופר סת"ם? 4 כללים חשובים

לבחירת סופר סת"ם יש פרמטרים רבים. הוא צריך לדעת הרבה הלכות וכן לכתוב בצורה הכי מדוייקת • איך נדע שבחרנו בסופר סת"ם הטוב ביותר? בכתבה שלפניכם

איך בוחרים סופר סת"ם? 4 כללים חשובים
קריאה בספר תורה צילום: FREEPIK

כלל ראשון: התייחסות רצינית למקצוע

במסכת עירובין (דף יג ע"א) מסופר:

"אמר שמואל משום ר' מאיר ...כשבאתי אצל ר' ישמעאל, אמר לי "בני מה מלאכתך?" אמרתי לו: לבלר (סופר סת"ם) אני. אמר לי: בני הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא, שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת, נמצאת מחריב את כל העולם כולו".

רבי ישמעאל מתייחס לאות אחת יתירה או חסרה בתפילין, במזוזה או בספר תורה, כמשהו שמחריב את כל העולם! נראה שזה התנאי הראשון שצריך שיהיה לסופר סת"ם: יראת שמיים, והכרה שהוא לא אומן או צייר, אלא עוסק בהכנת דבר יקר ערך ובעל חשיבות עליונה, ושיש צורך לדקדק על פי כל דרישות ההלכה, על מנת שחס וחלילה לא תהיה תקלה על ידו. כמובן שבשביל זה צריך אמונה חזקה, בה' בתורה ובחכמנו ז"ל, במילים אחרות סופר סת"ם מומלץ יכול להיות רק מי שהוא בעצמו משתדל לשמרו על כל ההלכות בחיי היום יום שלו, מתוך אמונה בה' ובדברי חז"ל.

 כלל שני: ידיעת הלכות סת"ם בצורה מדויקת ומצוינת.

קל מאד לפסול תפילין או מזוזה, מספיק שאות אחת נכתבה לא כמו שצריך, ולאחר שסופר הסת"ם המשיך בכתיבתו, הוא שם לב לכך וחזר ותיקן את האות -  התפילין פסולות! משום "שלא כסדרן" כלומר שהפרשיות לא נכתבו בצורה מסודרת מהתחלה עד הסוף, אלא חזרו לאמצע אחרי שהגיע בכתיבתו לסוף. כמובן שפסול שכזה – אף אחד לא יוכל לזהות בחיים, לא בן אדם אחר, וכל שכן לא על ידי בדיקה ממוחשבת. סופר הסת"ם שלכם חייב להיות אחד כזה שיודע את כל ההלכות, ויש לו מספיק יראת שמיים כדי שיהיה מוכן לאבד עבודה של כמה שעות, ובלבד שלא להכשיל יהודי אחר בלבישת תפילין פסולות חלילה.

כלל שלישי: סופר סת"ם צריך להיות מוסמך ממכון סת"ם מוכר.

כאמור, סופר סת"ם צריך לדעת הרבה הלכות: הלכות כתיבת התפילין, בשולחן ערוך אורח חיים, סימן לב וסימן לו, עם משנה ברורה. קונטרס "משנת סופרים" של החפץ חיים, שנמצא בסוף ספר משנה ברורה חלק א' ובו הסבר מפורט על הצורה הפונטית של כל אות ואות, ואיזה שינוי הוא לעיכובא (פוסל את התפילין) ואיזה שינוי הוא רק לכתחילה, אך אין בעיה להשאיר אותו כך או אפילו לתקן אותו (מבלי לעבור על ההלכה שצריך שהפרשיות יהיו כתובות כסדרן). החלק השלישי שצריך ללמוד הוא הלכות "קידוש השם" בשולחן ערוך, חלק יורה דעה בהלכות ספר תורה, עם האחרונים. אין הכוונה להלכות קידוש השם (המובאות ברמב"ם בספר המדע הלכות יסודי התורה) של מסירות נפש בשעה שגויים מנסים להכריח אותנו לעבור על מצוות התורה, אלא הכוונה ב"הלכות קידוש השם" היא החיוב לכתוב את שם הוי"ה בצורה מקודשת, לכוון ואף להגיד בפה לפני כל כתיבת שם שאנחנו כותבים אותו "לשם קדושת השם". סופר סת"ם מומחה, למד את כל ההלכות הללו, ואף נבחן וקיבל תעודה המוכיחה שהוא שולט בכל ההלכות הללו.

כלל רביעי: יכולת גראפית טובה ומתאימה לנוסח שלך

התנאי הרביעי הוא היכולת הגראפית, לכתוב את אותיות הסת"ם בצורה מדויקת ויפה, כמובן שיש בזה רמות כפי מידת הכישרון והניסיון של סופר הסת"ם, ובאופן כללי, כל הסופרים שקיבלו כתב הסמכה ממכון סת"ם, נבדקו שהכתב שלהם הוא נאה ומהודר. יש שינויים קלים בין הפונט של כתב אשכנזי, הנקרא "כתב בית יוסף", לעומת הפונט שבו נוהגים הספרדים, ונקרא "כתב וואליש", וכל אחד צריך להחזיק במנהג אבותיו, ולחפש סופר סת"ם שכותב בפונט שבו נהגו אבותיו מקדמת דנא.

סופר סתם ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד