ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
את העיקר הוא שכח

על מה לא דיבר הפרופ' קרייס בהרצאת הפתיחה למנהיגות רפואית?

בהרצאת הפתיחה שהעניק הפרופ' יצחק קרייס, מנכ"ל 'שיבא', לחניכי קורס 'ניהול חדשנות ויזמות ברפואה' של 'שיבא' בשיתוף המרכז הבינתחומי בהרצליה, התמקד קרייס בתכונות הנדרשות מאנשי הרפואה בעתיד. את העיקר הוא שכח • צפו

על מה לא דיבר הפרופ' קרייס בהרצאת הפתיחה למנהיגות רפואית?
פרופסור יצחק קרייס צילום: Miriam Alster/Flash90

"מה אני מצפה שתביאו עמכם מהבית?" במילים הללו פונה הפרופ' יצחק קרייס, מנכ"ל המרכז הרפואי 'שיבא', לחניכי הקורס היוקרתי "ניהול, חדשנות ויזמות ברפואה" שאותו יזם המרכז הרפואי בשיתוף המכללה הבינתחומית בהרצליה, במטרה להכשיר במסגרת זו את מנהלי המחלקות ובתי החולים של דור העתיד. בהרצאת הפתיחה שבה כובד מנכ"ל המרכז הרפואי הוא מצביע על התכונות שהוא מצפה לראות במנהלים לעתיד: ידע בכלכלה, חשיבה טכנולוגית, הכרה של טרנדים עולמיים, יכולת בניית קואליציות ועוד.

 

בהרצאה, שהיא קצרה אך מרתקת, שוטח הפרופ' קרייס את משנתו ומציג את דמותו של מנהל העתיד, כפי שהוא רואה אותו וכפי שהוא מצפה לראותו יוצא מהקורס – שמוצג כבית היוצר למנהלים בתחום הרפואה. וכפי שניתן לראות ולהתרשם, הדור הבא של המנהיגות הרפואית בישראל ובעולם, לשיטתו של קרייס, אמור להוכיח יכולות רבות הבאות מעולמות התוכן של מינהל העסקים. עליהם להפגין כמובן יכולות ניהול, להכיר טכנולוגיות עדכניות וטרנדים עולמיים, לבנות קואליציות ו'לחשוב טכנולוגית'.

מדובר בהרצאה מקצועית חשובה שבהחלט תורמת לאלו שמבקשים להתפתח בתחום הניהול, בכלכלה ובעסקים, אך מאחר וקהל היעד מורכב מאנשי רפואה – אני אישית סבור שהוא מעיד על כשל עצום באי הכרת המקצוע, לפחות של הדובר.

#העיקר חסר

כאשר שמעתי את דבריו, ושמעתי אותם פעם ופעמיים, זיהיתי שמשהו חסר. הקשבתי שוב לדברים ומצאתי שלצד הדיבורים שמושמעים בהרצאה וההתמקדות ביכולות הנדרשות מאנשי ניהול בתחום הרפואה, לא מוזכרת שם מילה אחת שיכולה להזכיר את המושג 'חמלה', 'מסירות', או אפילו טיפול וחוויית מטופל. המושגים הללו, ככל הנראה, זרים משום מה לפרופ' קרייס.

וכשאתה שומע את הדברים שאותם הוא בוחר להשמיע בהרצאה הפותחת של הקורס הנחשב, תוכל להבין מדוע נשמעות טענות כה רבות כלפי הפרופ' קרייס והמרכז הרפואי 'שיבא'. נכון שמנהל מחלקה או מנהל בית חולים אמור לחשוב כלכלית, להכיר טכנולוגיות, להתמצא ב'טרנדים עולמיים עדכניים', הוא אפילו נדרש להוכיח יכולות בתחומים מורכבים יותר שאותם מכנה קרייס כ'בניית קואליציות'. אבל איך שוכחים את העיקר?

איך ניתן לשכוח את זה שבית החולים סובב סביבו. אי אפשר לזלזל בצורך באיזון תקציבי, ביכולות של גיוס כספים, אך לא לשכוח את החולה, המטופל, זה שמהווה את המרכז בבית החולים ועבורו נועד הכל, כשבית החולים על כל מערכותיו אמור לשמש רק כמעטפת עבורו. אז איפה מילה אחת על החמלה? על חשיבות חוויית השירות? מדוע לא הוזכרה מילה אחת על מסירות?

#נדרש שינוי

מה שהיה מצופה מהפרופ' קרייס, כמי שמבקש להכשיר את הדור הבא ברפואה, הוא לדבר גם על ניהול וכלכלה ויכולות דיגיטליות, אך גם להתמקד בשיפור חוויית המטופל. וכן, בעולם הרפואה של 2020, הפנימו גם במרכזים המובילים בעולם שיעילות הטיפול והצלחתו של בית החולים תושג אם הוא ידע להקפיד על חוויית מטופל, גם במקומות ובזמנים שקשה מאד להקנות תחושה של 'חוויה'.

זה מה שמצופה מהפרופ' קרייס, וזו, ככל הנראה, סיבה לכשלים הרבים שנכרכים לאחרונה בשמו של בית החולים. נכון שבית חולים אמור להיות מאוזן כלכלית, נכון שמנהל אמור להיות מעודכן דיגיטלית, אבל כל אלו הן יכולות משניות. הן לא העיקר.

וכאשר זה מה שמצפה הפרופ' קרייס מהעתודה הרפואית שתעמוד בראש שדרת הניהול הבאה של בית החולים, אין פלא שחולה שמגיע לחדר המיון נדרש להמתין שעות באהל לא ממוזג, רק משום שממתינים לתשובה האם הוא חולה קורונה או לא גם אם אין בסיס לצורך בבדיקה, וגם אם חולים אחרים שהגיעו טופלו וזכו לעדיפות על פניו. רק כך אפשר להסביר את העובדה שהיחס נעלם, המסירות התפוגגה, וחמלה? היא הפכה מזמן למושג ערטילאי שאינו קיים.

לפחות בהרצאת הפתיחה היינו מצפים מפרופ' קרייס שיתמקד בעיקר, שלא ישכח את המטרה. שיזכיר אותה ולו במילה. לצערינו, לא שמענו את המילים הכל כך חשובות הללו. כך שאנו קיבלנו את התשובה לשאלה שרבים מתחבטים בה והיא 'מה עובר על שיבא'. אך מהפרופ' קרייס היינו מצפים לתשובה הולמת יותר לשאלה – איך יתכן שדווקא הערכים הללו נעלמו ולא הוזכרו.

מבית החולים 'שיבא' לא נמסרה תגובה. לכשתתקבל נשמח לפרסם.

 

פרופ' יצחק קרייס שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד