י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לעצור הגירה שלילית"

אושר לקריאה ראשונה: הטבת מס לישובים מעורבים

ועדת הכספים אישרה להביא לקריאה ראשונה הצעת חוק שמבקשת הקלה בשיעור של 5% זיכוי במס נוספים עבור יישובים מעורבים. "לעצור הגירה שלילית של אזרחים יציבים כלכלית לערים צמודות הזוכות להטבות המס גבוהות יותר"

אושר לקריאה ראשונה: הטבת מס לישובים מעורבים
ח"כ מיכאל מלכיאלי במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה אותה יזמו חברי הכנסת מיכל שיר, עודד פורר, מיכאל מלכיאלי, קטי שטרית, שרן השכל, מיקי לוי, קרן ברק, יעקב מרגי ורם שפע.

ההצעה מבקשת להעניק ליישובים מעורבים (שיעור תושביהם היהודים אינו עולה על 80%) הקלה בשיעור של 5% זיכוי במס נוספים, ותוספת לתקרת ההכנסה בגובה של 72,000 שקלים חדשים, ובלבד שסך שיעור הזיכוי ממס, לא יעלה על 12% מההכנסה החייבת מיגיעה אישית.

בהצעת החוק צוין כי מטרתה "לעצור הגירה שלילית של אזרחים יציבים כלכלית לערים צמודות הזוכות להטבות המס גבוהות יותר", והובאה בה לדוגמא הטבת המס שניתנת לנהריה לעומת תושבי עכו שאינם זכאים לה. במהלך הדיונים בהצעה, עלה כי היא תביא להשוואת הטבת המס בעיר עכו העומדת על 7%, להטבת המס בעיר נהריה, העומדת על 12%, לאור תיקון שנעשה בוועדת הכספים לפני כשנתיים.

על פי ההצעה, הטבת המס תחול מה-17 ביוני 2020 עד 31 בדצמבר 2022, ושר האוצר יהיה רשאי להרחיבה לשנים נוספות, משיקולים דמוגרפים, חברתיים-כלכליים, שיקולים של עדיפות לאומית או שיקולים אחרים.

עוד נקבע בחוק, כי בתקופת הוראת השעה תבחן הממשלה את השפעתה של הטבת המס "לעניין חוסנו הכלכלי והחברתי, תכנון הפריסה של האוכלוסייה בו, וכן צמצום פערים בינו ובין יישובים אחרים בסביבתו; כמו כן תבחן הממשלה מהן ההטבות ההולמות ליישוב עירוני מעורב ובכלל זה הטבות מכוח חוק זה". הממשלה תדווח על הבחינה ועל מסקנותיה לוועדת הכספים לפני תום תקופת הוראת השעה.

ח"כ מיכל שיר אמרה כי "אנחנו מדברים תקופה ארוכה על תיקון עוול של הטבות המס לעיר עכו, נוכח הקרבה של העיר לנהריה שנהנית היום מהנחה של 12 אחוזי מס, דבר שגרם לנטישה של העיר עכו, מהרגע שהטבות המס של העיר עכו הופחתו. כ-3,600 משפחות כבר נטשו את העיר עכו וחדשות לא נכנסות אליה, ברגע שיש עיר במרחק של 5 דקות עם הטבות, ואוכלוסייה חזקה יכולה לבחור איפה היא גרה. פה בוועדה נעשה העוול הזה ובאנו לתקן אותו כעת. לאחר שיחות רבות הגענו למתווה של החוק, לאור הערות שנשמעו".

לירון נעים, משרד המשפטים אמר כי "ההצעה תוקנה כך שכרגע נקבע קריטריון חדש של ישוב מעורב, זה קריטריון כללי ושקוף, אך לא הוצגה בפנינו ההצדקה לו. לכן התוצאה יכולה להיות שאנחנו מטיבים עם ישובים מעורבים עם הטבת מס נוספת, למרות שלא הוכח שהם זקוקים לה. כל הקריטריונים שהוועדה הזו קבעה על הטבות מס, הצביעו על צורך, למעמד חברתי כלכלי, פריפריאליות, קרבה לגבול. ללא הצגת צורך, עלול להיווצר קושי משפטי אל מול ישובים לא מעורבים".

גיא גולדמן, רשות המיסים אמר בדיון "העלות התקציבית היא 93 מיליון ₪. צריך לחזור עם החוק לוועדת שרים לפי הסיכום. חוץ מעכו יש ישובים נוספים שנכנסים. העלנו השגות, הם יעלו גם אחרי הקריאה הראשונה".

מיכאל מלכיאלי הטבת מס רם שפע מיכל שיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד