ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
דרמה חסרת תקדים

האדמו"ר מסאטמר בשיחה חריפה נגד הרב מייזליש: "ראש המריבה, מושחת המידות"

שיחה חריפה חסרת תקדים של הרבי מהר"א מסאטמר נגד אחיינו הרב מייזליש, שהכריז מרד ברבי והפר בגלוי הוראות מפורשות שהתחייב עליהן לאדמו"ר • בשיחה ששודרה ממעונו לכלל החסידים אמר הרבי: "מי שיש לו קשר אתו אין לו קשר אתי, אני אוסר עליו דריסת רגל בכל המוסדות"

האדמו"ר מסאטמר בשיחה חריפה נגד הרב מייזליש: "ראש המריבה, מושחת המידות"
הרבי מסאטמר עם הגרח"צ מייזליש צילום: דוד כהן, פלאש 90

האדמו"ר מהר"א מסאטמר נשא הערב (רביעי) נאום חריף שהועבר בשידור חי מקרית יואל במונרו לאור הסכסוך בקהילת סאטמר בבני ברק ותקף בחריפות את אחיינו הגאון רבי חיים צבי מייזליש.

האדמו"ר העלה כמה נקודות והתייחס למצב הרוחני בקהילה שחווה טלטלה עזה בכמה תחומים.

הלילה נפל דבר בסאטמר. לאחר כשלוש שנים של סכסוך מר בקהילה בבני ברק, מסר הערב הרבי מסאטמר שיחה חריפה חסרת תקדים לחסידים, בה הודיע כי לרב מייזליש ולאנשיו אין עוד קשר עם החסידות. 'בחדרי חרדים' עם דבריו המלאים של האדמו"ר.

הרבי תקף בחריפות את אחיינו, בן אחותו ע"ה: "הר"ר חיים הערש עומד בראש המרידה כנגד הנהגתי, והוא ראש המרידה במקום ראש הישיבה, עומד במרדו ואינו מקיים שום הסכם שעשו אתו בעבר, הן מה שנכתב בכתב והוא חתם עליו, והן בעל פה".

לדברי הרבי: "הוא מתנהג בגאווה, לאחרונה אפילו לא מדבר בטלפונים, בריונים עושי דברו בריונים אנשי עולם תחתון. הוא מעמיד בפנים כנרדף, בו בזמן שהוא הרודף האמיתי".

בהקלטה המתפרסמת ב'בחדרי חרדים' נשמע האדמו"ר מאשים את האחיין כי "הוא גורם עקירת כל הקדוש לנו בכל העניינים ועל זה ידוו כל הדווים, וכמו שזועק דודי במכתב, חסתי על עמלי שלא יהיה ח"ו לריק וח"ו שלא יפלו וכו' שמכוון על הבריונים מחריבי קרתא".

"זה כאבי, וזה בושה שלי", אומר הרבי בכאב, "סוף סוף הוא בן אחותי ונכד אאמו"ר ז"ל, עשיתי לו אישית טובות גדולות עשרות בשנים וכעת עומד בראש המרידה, לקח את הקהילה והמוסדות בכל מיני אופנים, לדאבוננו הוא האחראי על כל המהומות, על כל המכות, הם שלוחיו לדבר עבירה, ולכל המחלוקת שאנשי דברו מנהלים".

"בלב נשבר אין לי ברירה, רק לפנות כעת לאנ"ש אהובי וידידיי רבות בשנים, אתם יודעים כל הכוחות שהשקעתי בק"ק בני ברק כל השנים להטיב ולפאר מצב הקהלה, מצב הרוחני".

האדמו"ר מסאטמר ממשיך בדברים חריפים ותקיפים: "וכעת בא מושחת המידות ורוצה להרוס הכל, ולעקור הכל בכח הזרוע, והוא ועושי דברו המושחתים כמותו הנמצאים שם, ולכן אגיד לכל אנשי שלומי, סורו נא מעל אהלי וכו' פן תספו בכל חטאתיכם, מהיום והלאה הוא לא ראש ישיבה בישיבתינו הקדושה בבני ברק, הוא ראש המרידה, ואני אוסר עליו דריסת רגל בכל מקום שתחת מרותי, הן בשיכון והן בזכרון מאיר, והן בכל המוסדות, ת"ת ישיבה גדולה וישיבה קטנה, הכוללים, הן בבני ברק, הן בירושלים והן בבית שמש, הן שבת ומועדים והן ימות חול, בכל מסיבות אנ"ש, בכל המוסדות בכל העולם כולו, בכח מרא דאתרא ובכח אבותי הקדושים ובכח דודי ז"ל, אין אני והוא יכול לדור במדור אחד, ואני רוצה להגיד לכל אחד שיבחור לעצמו הלנו אתה או לצרנו, מי שיש לו איזה קשר ושייכות אתו, אין לו שום קשר ושייכות אלי", הבהיר הרבי נחרצות.

"הוועד העליון שהם בעלי הבית על הקהילה והמוסדות וב"ה יסדרו בקרוב מה שנוגע להנהלת הקהלה והמוסדות מי ומי ההולכים".

לסיום דבריו אמר הרבי: "אני מבקש מכל אנ"ש בארה"ק ובחו"ל לא לתת לו שום חיזוק לא באופן אישי, לא בדיבור ולא בממון, לא לו ולא לכל החברות והארגונים שתחתיו".

בסוף דבריו אמר דברי חיזוק לחסידים והוסיף: "אלו המצטערים בצערי, בעז"ה נעבור תקופה קשה זו בשבת אחים גם יחד, נחזק את עצמו בתורה ותפלה, עומדים אנו בחדש אלול, צריך לפשפש במעשינו וכל אחד עליו לתקן מה שצריך לתקן ולעשות הכנה הראוי לימים הנוראים, ימים שעומדים למשפט לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה, אשר הנגלות והנסתרות נגלו לפניו, ורק בתשובה ותפלה לצדקה אפשר לבוא לפניו בימי הרחמים והרצון, להשפיע רחמים וחסדים גדולים לכלל ישראל בכללות ובפרטיות, יהודים צריכים ישועות צריכים רפואות, ימלא ד' לבבם לטובה, מתך נחת ושמחה, תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה בכל הענינים, כתיבה וחתימה טובה לכל אנ"ש די בכל אתר ואתר, נזכה לקבל פני משיח צדקינו בב"א". 

על מה הסכסוך

הרקע לשיחה חסרת התקדים: מזה כשלוש שנים שקהילת סאטמר בבני ברק מצויה במתח תמידי. לדברי החסידים, הדבר נבע מהתנהלותו של הגרח"צ מייזליש, ראש ישיבת סאטמר בשיכון, חתנו של מרן האדמו"ר מויז'ניץ, ומשאיפתו להשתלט על הנהגת הקהילה לאחר פטירתו של המרא דאתרא, הגאון רבי אליהו כץ זצ"ל בעל ה'ראש אליהו' שנפטר ביום הכיפורים תשע"ט, וזאת שלא כרצון האדמו"ר. עם הרב מייזליש התקבצו כמה וכמה ממתנגדי הרבנים והעסקנים שנשלחו על ידי האדמו"ר והמתיחות הייתה רבה.

בשנה האחרונה המתח פרץ לעימות גלוי, ובעיקר בחודשים האחרונים בהם החריפו הרב מייזליש ואנשיו את מאבקם וסירבו לציית להוראות האדמו"ר ושלוחיו, כולל אירועי אלימות קשים בפריצת ביהמ"ד על ידי אנשי הגרח"צ מייזליש.

בחסידות נענו לפניית רבנים ועסקנים שביקשו לנהל שיחות להסדרת העניינים ולסילוקם של בעלי המחלוקת שהתקבצו סביב הרב מייזליש, אלא שבשבועות האחרונים התפוצץ הכל, כאשר הגרח"צ מייזליש הפר בגלוי הוראות מפורשות של האדמו"ר עליהן התחייב גם בכתב, ובכך הכריז למעשה על מרד באדמו"ר.

המרד הגלוי של נגד האדמו"ר התרחש בבת אחת, כאשר בניגוד להוראתו של הרבי הופיע להתפלל בשבת בבית המדרש בשיכון, ולא בביהמ"ד בזכרון מאיר. לשבת זו הגיע הרב מייזליש יחד עם אנשיו אותם ביקש ממנו הרבי לסלק בגין מעשיהם נגד החסידות. כמו כן טוענים החסידים כי רבי חיים צבי לקח את עליית "שישי" המיועדת לדיין הקהילה הג"ר מיכל פרידמן, וכן ערך סעודה שלישית במקום, דבר שנאסר לקיים בבית המדרש על ידי הוועד העליון בהוראת האדמו"ר.

בעקבות המרד הגלוי ולאחר שבסאטמר המתינו שבת נוספת והעניקו לרב מייזליש הזדמנות נוספת לתקן את הדבר, מה שלא נעשה, יצא הערב האדמו"ר בשיחה חסרת תקדים בחריפותה בה הכריז כי הרב מייזליש ואנשיו ניתקו עצמם מהחסידות על כל המשתמע מכך וכי הוא אוסר עליו ועליהם כל דריסת רגל בכל מוסדותיו ברחבי הארץ.

סאטמר הרב חיים צבי מייזליש הרבי מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד