ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"עוד מיליונים צפויים למות"

המיליארדר ביל גייטס בתחזית קודרת: "הרע מכל עוד לפנינו"

מייסד מייקרוסופט, ביל גייטס, שנחשב לאחד מאלו שחזו מוקדם התפרצות מגיפה שתאיים על העולם ושרטט את הדרכים הנכונות מולה, נשמע מודאג. בתחזית שפרסם אמר כי הוא סבור ש"הרע מכל עוד לפנינו". לדעתו, מיליונים נוספים ברחבי העולם צפויים למות מהמגיפה

המיליארדר ביל גייטס בתחזית קודרת: "הרע מכל עוד לפנינו"
ביל גייטס צילום: wikipedia

עוד לא הגענו לשיא: מייסד מיקרוסופט, המיליארדר ביל גייטס, מי שנחשב לאחד מאלו שהצליחו לחזות מבעוד מועד את קצב התקדמות המגיפה כשהוא אפילו משרטט, מייד עם תחילת ההתפרצות, את המתווה היעיל שיש לקדמו בכדי להשתלט על הנגיף, נשמע פסימי ולדבריו לא הגענו עדיין לשיא ההתפרצות.

"הרע מכל עוד לפנינו", הוא אומר ומאשים, כמובן, את הממשלות ובראשן את הממשל בארה"ב בשל אי טיפול יעיל במגיפה.

בראיון שמסר למגזין העולמי הנחשב, ה'אקונומיסט', הוא צופה שהמחלה עדיין בשלבים הראשוניים שלה. גם לאחר שאנו מתמודדים עם הגל השני, לא נראה שהוא הגל האחרון. לדבריו, "הרע ביותר עוד לפנינו".

גייטס מתייחס למספר המתים בעולם שעבר כבר את ה800,000, אך לדבריו מוקדם עדין מלסכם את המספרים שכן "מספר המתים", חלילה וחס, "עוד יגיע לבסוף למיליונים".

בראיון הוא מאשים כמובן את הממשלות, ובעיקר את הממשל בארה"ב, שלדבריו לא פעלו ביעילות בכל הנוגע לריסון המגיפה. עם זאת, במדינות במתפתחות, בהן מערכות הבריאות והכלכלות כבר נאבקות ומתקשות לתת מענה, הן המקום בו הכאב יהיה הקשה ביותר וכך גם המחירים הגבוהים שאותם ישלמו האזרחים.

לצד המדינות המתפתחות, גם ארה"ב תשלם מחיר, לדבריו, וזאת בשל ה"תגובה מאכזבת" וההתנהלות הפוליטית שלדבריו משפיעה על המעשים בשטח. לטענתו, תומכי הנשיא האמריקאי טראמפ מנצלים את מושג ה"חירות" כדי לנקוט עמדה פוליטית שמסבכת את תגובת המדינה למגיפה. הסירוב לעטות מסכה, למשל, הוא אחת הדרכים שלהם להביע את כעסם והתנגדותם, וההתנהלות הזו תורמת לדעתו להתפשטות הנגיף.

אך כבר בשלב הראשון של הטיפול במגיפה הצליח הממשל בארה"ב לאכזב אותו. "ארה"ב לא הייתה מוכנה למגיפה" הוא טוען ומצביע על קצב הבדיקות שלדבריו היה איטי. מעניין, שמי שזוכה ממנו למחמאות היא דווקא סין, המדינה שמושמצת היום בעולם בשל חלקה לתפוצת הנגיף. לדבריו של גייטס, "סין עשתה עבודה טובה מאוד בדיכוי הנגיף", אם כי הסיבות לכך דווקא אינן מחמיאות: "הפעילות היעילה של סין נובעת בין היתר בשל גישתה הטיפוסית והסמכותנית למדי, והפרת זכויות אדם".

ובכל זאת, יש גם את האור בקצה המנהרה. לפי התחזית של גייטס, "המגיפה תהיה מאחורינו עד סוף 2021, מאחר שעד אז צפוי להיות חיסון יעיל בייצור המוני". כשהוא מתבקש לנחש מי מבין החברות תגיע ראשונה לקו הגמר לאחר שתציג חיסון יעיל, הוא אומר שלדעתו החיסון של אסטרה-זנקה הוא הקרוב ביותר להגעה לשלב הייצור.

חשוב להזכיר שדבריו של גייטס, שתחום עיסוקו הוא דווקא תחום התכנות, זוכים להערכה רבה ולאו דווקא בשל משקלו הכלכלי כמיליארדר. ביל גייטס נחשב לזה שניבא את אסון הקורונה כבר ב-2015, כאשר בהרצאת 'טד', שבה דיבר כיצד יכה באנושות האסון הגדול הבא, הוא צפה שהמכה לא תהיה מלחמה גרעינית, אלא חיידקים. "ברגע שהאסון הזה יכה באוכלוסיית העולם, נהיה כולנו לא מוכנים אליו בצורה גורפת", הוא אומר והיום התברר שהוא צדק.

גייטס קלע אז אל המטרה כאשר אמר כי "אם משהו יהרוג יותר מ-10 מיליון אנשים בעשורים הקרובים, קרוב לוודאי שזה יהיה וירוס מידבק מאוד, ולא מלחמה". הוא הוסיף כי "אנחנו לא מוכנים למגיפה הבאה. לרוע מזלנו, למדינות העולם אין צוותים של אפידמיולוגים שמוכנים להתמודדות עם עשרות אלפים כדי להציל את אוכלוסיית העולם. בהשוואה לצבאות שמוכנים להיפרס בכל רגע במקרה של מלחמה נגד בני אדם אחרים, למעשה יש לנו תמיכה קטנה מאוד אם תפרוץ מגיפה".

בהרצאתו אז אמר גייטס שההתפתחויות הקיימות יסייעו לנו במלחמה נגד התפרצות זו. למשל, ההתפתחויות בטכנולוגיה סייעו לנו להפיץ את הידיעות במהירות בכל העולם, והתפתחויות במדע יסייעו לנו לקצר את משך הזמן של חקירת הנגיף ויצירת תרופה או חיסון להילחם בו.

פרט נוסף שהוא הצביע עליו והוא התגלה כנכון היה נושא תקצוב שירותי הבריאות. "התקציבים שיהיה בהם צורך כדי לקיים מערכות בריאות איתנות, חוקרים, אמצעים טכנולוגיים וצוותי תגובה במצב מוכנות – יהיו צנועים מאוד", כך הוא אמר אז והתברר שהוא צדק. נקווה מאד – ובימי ר"ה הקרבים עלינו להתפלל על כך ביתר שאת – שהתחזית שהוא מספק כעת תתברר לשם שינוי כשגויה.

ביל גייטס קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד