י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לימודי הנדסאי בניין: כל מה שצריך לדעת על הנדסה אזרחית

ענף הבניין בישראל נחשב ליציב ויש בו עבודה בשפע, הענף תורם ליציבות המשק ומועסקים בו אנשי מקצוע רבים. אם אתם מחפשים מקצוע מעניין ונדרש בשוק העבודה המאפשר לכם להיות שותפים משמעותיים בענף הבנייה– לימודי הנדסאי בניין הם התשובה עבורכם

לימודי הנדסאי בניין: כל מה שצריך לדעת על הנדסה אזרחית
לימודי הנדסאות צילום: יח"צ

מה זה הנדסאי בניין?

הנדסאי בניין אחראי על תחומים שונים בענף הבנייה, ההנדסאי אחראי על ניהול פרויקטים ובין תפקידיו הרבים עליו להכין מכרזים ואומדן כלכלי, לקחת חלק פעיל ומשמעותי בשלבי התכנון והרישוי ובנוסף עליו לפקח על ביצוע עבודות הבנייה באתר הלקוח. בין היתר הנדסאי אחראי על חישוב חוזק ויציבות של מבנים, הוא ראשי לתכנן מבנים עד גובה 4 קומות.

מה לומדים במגמת הנדסאי הנדסה אזרחית?

מסלול הלימודים להכשרת הנדסאי בניין (הנדסאי הנדסה אזרחית) נמשך בין שנתיים לשנתיים וחצי, לעומת 4 שנות לימודים לתואר מהנדס בניין. תוכנית הלימודים כוללת נושאים רבים בתחום התכנון והביצוע, הסטודנטים לומדים מקצועות ריאליים כמו מתמטיקה, טריגונומטריה, חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, תורת החשמל, תורת הנוזלים והגזים, קורסי יסוד כמו דיני תכנון ובנייה, שרטוט טכני, תורת הבנייה והמבנים, שרטוט ממוחשב, חישוב סטטי, חוזק חומרים, חומרי בניין ועוד.

במסגרת הלימודים הסטודנטים נדרשים לבחור התמחות מקצועית, יש שתי התמחויות עיקריות:

  • התמחות בניהול הבנייה
  • התמחות בתכנון מבנים

בוגרי מסלול הלימודים להכשרת הנדסאי בניין העומדים בכל הדרישות והמבחנים זוכים לתעודת הנדסאי בניין מטעם מה"ט, ובהתאם למוסד הלימודים אפשר לקבל תעודות חשובות נוספות כמו בוגר קורס יזמות ותמ"א 38, ובוגר קורס תכנון בתלת מימד (BIM).

מה התפקיד של הנדסאי בניין ומהן אפשרויות התעסוקה?

להנדסאי בניין יש שני תפקידים עיקריים בענף הבנייה – ניהול פרויקטים בבנייה ותכנון מבנים. הנדסאי בתחום הבניין, בהתאם להתמחותו, אחראי על תכנון הקונסטרוקציה והמבנה, עליו להכין כתב כמויות, לחשב חוזק ויציבות של המבנה המתוכנן, להנחות את קבלני הביצוע ועוד. הנדסאי המתמחה בניהול פרויקטים בנייה אחראי על תכנון ורישוי, אומדן כלכלי, תכנון לו"ז ועליו גם ללוות ולפקח על ביצוע העבודות באתר הבנייה, לכן הוא מלווה את הפרויקט משלב התכנון ועד השלמת העבודות ומסירת המפתח.

אפשרויות התעסוקה להנדסאי בניין:

  • תכנון הנדסי של מבנים
  • ניהול ופיקוח על פרויקטים ואתרי בנייה
  • ניהול וביצוע עבודות בתחום ההנדסה האזרחית
  • ניהול תהליכי רישוי ואישורים
  • ניהול, פיקוח ושיווק במפעלים המתמחים בחומרי בנייה וגמר
  • מפקח בוועדת תכנון ובנייה

על מה רשאי לחתום הנדסאי בניין?

בוגרי הנדסאי בניין רשאים לחתום על תוכניות הנדסיות להקמת מבנים בני ארבע קומות לכל היותר. כדאי לדעת כי בוגרי מסלול הלימודים המתמחים בתכנון קונסטרוקציות מבנים רשאים לתכנן מבנים עד לגובה של 4 קומות והם רשאים גם לחתום כאחראים על השלד, כל עוד מדובר בשלד של מבנה פשוט בהתאם להגדרות שנקבעו בחוקי התכנון הבנייה. להנדסאי המוסמך יש תעודה המאפשרת לו לקבל סיווג מקצועי על פי הנדרש בענף הבנייה.

מה ההבדל בין הנדסאי בניין להנדסאי אדריכלות

מתלבטים בין הנדסאי אדריכלות להנדסאי בניין? שני התחומים עוסקים בתכנון מבנים והם משלימים זה את זה, יחד עם זאת האדריכל עוסק בעיקר בתכנון ושרטוט מבנים בעוד הנדסאי בניין עוסק גם בניהול הפרויקט והוא מפקח על העבודות באתר הבנייה. לכן, ההבדל העיקרי הוא באופי העבודה ובסמכויות, יש גם הבדלים מבחינת תכני לימוד, משך הלימודים, אפשרויות תעסוקה וסוג התעודה.

איך למצוא עבודה כהנדסאי בניין?

בוגרי הנדסאי בניין יכולים למצוא עבודה בקלות כיוון שיש מחסור עצום באנשי מקצוע מיומנים ובעלי השכלה רחבה. חשוב לציין כי גם לבחירת מוסד הלימודים יש חשיבות והשפעה על אפשרויות העבודה, לכן כדאי לכם ללמוד הנדסאי בניין במכללה הטכנולוגית אריאל.

תוכנית הלימודים להנדסאי בניין באריאל מותאמת לדרישות השוק והמעסיקים, ניתן להתמחות בתכנון או בניהול פרויקטים, הבוגרים יכולים להמשיך למסלול מקוצר כדי לקבל תואר מהנדס בניין ובמסגרת הלימודים הם מתנסים בעבודה מעשית בחברות מובילות ויכולים לפתח קשרים שיסייעו להם להשתלב בעבודה מיד לאחר סיום הלימודים או לפני כן. הסטודנטים באריאל זוכים לתוכנית השמה ייחודית ונהנים מקשרי התעשייה של המכללה הטכנולוגית, הם זוכים לביקוש רב בקרב המעסיקים ונהנים מיתרונות משמעותיים בראיונות עבודה.

הנדסה לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד