י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שלטונות פולין הסכימו: קבר האחים בלובלין ייבדק מחדש

אחרי מאבק ממושך שכלל את התערבותו של חבר הכנסת ארבל, הסכימו שלטונות פולין לבדוק את קיומו של קבר האחים בעיר לובלין במקום הידוע בשם Górki Czechowski הנמצא בלב העיר. על פי המכון לזיכרון הלאומי של פולין, במקום זה בוצעו שש הוצאות להורג

שלטונות פולין הסכימו: קבר האחים בלובלין ייבדק מחדש
חפירות בקבר האחים בלובלין צילום: מכון IPN

לאחר מאבק ממושך מול השלטונות וגורמים יהודיים בפולין, החלו רשויות החוק בפולין לבדוק את קיומו של קבר האחים בעיר לובלין במקום הידוע בשם Górki Czechowski הנמצא בלב העיר.

במשך שנים רבות היה ידוע ללובלינאים כי בלב הפארק הענק הנמצא בעירם, ישנו קבר אחים יהודים, ידעו, ולא דיברו.

המקום הוא מתחם שהיה מחנה של הצבא הגרמני, ולאחריו היה למחנה אימונים של השלטונות הקומוניסטיים. לאחר שחרור פולין מהקומוניזם, הפך המקום לפארק שכולו מכלול של בונקרים נסתרים וחורש טבעי אבל עדויות סיפרו כי במקום זה טמונים גם 900 יהודים שהוצאו להורג ב-28 וב-29 למרץ 1942 הם היו כלואים בבית הכלא הנאצי שהיה בטירת לובלין.

אולם, אף אחד לא הטריד את מנוחת המתים, עד שיום אחד התברר כי הקרקע נמכרה ליזם המעוניין לבנות בשטח כולו קומפלקס של בניינים ובמהלך עבודות חפירות להנחת תשתית, התגלה חלק מהקבר האחים.

פרשיה זו נחשפה על ידי מאיר בולקה, הפועל מטעם ארגונו בפולין להנצחת יהודי אירופה ואף נעשה ניסיון של חה"כ משה ארבל לפעול בעניין בפניה לשגריר פולין בישראל אולם ללא תוצאות.

במהלך החודשים האחרונים נעשו ניסיונות נוספים כדי לעכב את עבודות הבניה הגורמים להרס קבר האחים. "חברו אלינו ארגון שוחרי/איכות הסביבה של לובלין וביחד פעלנו כנגד הריסת קבר האחים שנמצא בלב הפארק" מספר מאיר בולקה, מייסד ארגון J-nerations הפועל לשימור מורשת יהדות אירופה.

בולקה פנה לאנשים המקורבים לקהילות היהודיות בפולין אולם הוא נדחה על הסף בטענה כי המצב בו נמצא קבר האחים, וכי לא ניתן להוכיח כי מדובר ביהודים וזאת למרות העדויות שנאספו לאורך הזמן.

מפאת הקורונה, לא היה מנוס מאשר לפעול באמצעים משפטיים ובאמצעים שונים כדי לשכנע את הרשויות כי מדובר למעשה בבית עלמין יהודי הטמונים בו 900 יהודים שנטמנו בקבר אחים.

ואכן, ביומיים האחרונים הודיעה המכון הפולני IPN (המכון לזיכרון הלאומי של פולין, דומה ל"יד ושם" של מדינת פולין), כי הם מאשרים כי החלו בעבודות חיפוש של שרידי הקרבנות שנרצחו על ידי הנאצים בתקופת השואה.

על פי המכון לזיכרון הלאומי של פולין, במקום זה בוצעו שש הוצאות להורג אולם בחלק מהמקומות, נפתחו הקברים לאחר המלחמה והוצאו כ-200 גופות.

לדבריו של בולקה, נכונותם של אנשי IPN לבוא ולבדוק את השטח ולאבחן האם מדובר בקבר אחים או לא, הוא פריצת דרך משמעותית שכן רשויות עירית לובלין והיזם הפעילו את מרב כוחותיהם למנוע פעולות אלו, העלולים לעצור את פרויקט הבניה.

"ניכר כי פעולות רבות הנעשות מאחורי הקלעים, מראים כי יתכן ויש לנו אוזן קשבת במקרים מסוימים ויש לברך על כך" אומר מאיר בולקה.

משה ארבל לובלין פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד