י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הדו"ח בדק ומצא

מכרז משרד התקשורת לפריסת G5 פורסם ללא הקמת ועדת בדיקה

בעוד ישראל דוהרת לעבר ה-G5 הדור החמישי ברשתות הסלולריות תחת משרד התקשורת שבנמצא בידי השר יועז הנדל, דו"ח שהזמין ח"כ מ'יש עתיד', מגלה כי לא הוקמה וועדה שתבחן את התקנים והסטנדרטים הקיימים כפי שסוכם

מכרז משרד התקשורת לפריסת G5 פורסם ללא הקמת ועדת בדיקה

דו"ח מכון המחקר והמידע של הכנסת בנושא ההשפעות הבריאותיות של הדור החמישי ברשתות הסלולריות שנערך לבקשת ח"כ עידן רול מ'יש עתיד', מצא כי משרד הבריאות ביקש עוד במרץ 2019 להקים ועדה בינמשרדית שתכלול את הנציגים הרלוונטיים בתחום, לרבות נציג משרד הבריאות, ותבחן את התקנים והסטנדרטים הקיימים ותפעל במידת הצורך לעדכונם. בפועל, עד כה לא הוקמה ועדה שכזו.

בנוסף, שינויי רגולציה עבור הקמת תשתיות שישרתו את הדור החמישי של הטלפוניה הסלולרית היו אמורים להיבחן על סמך בדיקת הרגולציה בחו"ל , ואולם בשל אילוצי תקציב בחינות אלו לא בוצעו. נכון להיום, אין בישראל כל חקיקה או רגולציה ייחודית המתייחסת לקרינה מתשתיות הדור החמישי של הטלפוניה הסלולרית, וזאת על אף המאפיינים הייחודיים של טכנולוגיה זו, המצריכים הצבת אנטנות גם בתוך מבנים, מה שמביא לחשיפה מוגברת ולאורך זמן ארוך יותר לקרינה.

בהמשך לכך שלא נערכו בדיקות כלשהן, גם לא הוכנסו דרישות סביבתיות או בריאותיות במסמכי מכרז הקצאת התדרים לדור החמישי. דרישות כאלו גם לא יוטמעו ברישיונות שיוענקו לזוכים במכרז.

ח"כ רול אמר בתגובה לדו"ח: "הולכים לפרוס אנטנות רבות ברחבי המדינה, כולל בתוך מבנים, עם קרינה שעובדת אחרת וראוי וצריך לבדוק את ההשפעות שלה עלינו לפני שפורשים. לפני יותר משנה וחצי משרד הבריאות ביקש להקים ועדה שתבדוק את הנושא. הועדה לא קמה מעולם, ולא נערכה שום בדיקה אחרת בגלל מגבלות תקציב. המכרזים יצאו לדרך, מבלי להתייחס כלל להשפעה על בריאות הציבור של דור 5, לרבות למיקומן של אנטנות בסמוך לגני ילדים ובתי ספר. הבריאותית או הסביבתיות של דור 5. אני בעד קדמה טכנולוגית, אבל ראשית יש לבדוק האם יש השלכות על בריאות הציבור".

שר התקשורת יועז הנדל מסר בתגובה: "מברך על הסקירה. אני נחוש לקדם את ישראל לעידן הדור החמישי. זו קפיצת דרך טכנולוגית שמתרחשת פעם בדור. מנוע צמיחה כלכלי ופתיחת אפשרויות להצלת חיים, חקלאות יעילה ואיכות חיים. את החששות יש להפיג באמצעות שקיפות ומידע. ככל שייעסקו בנושא בפומבי כך ייטב. אני מעודד המשך עיסוק מחקרי בנושא".

משרד התקשורת מכרז תפור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד