ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
יממה לדרמה בסאטמר

בוועד העליון תוקפים: "לכבוש הרבנות בכוח הזרוע"

יממה לאחר השיחה החריפה של האדמו"ר מסאטמר נגד "המרידה" של הגרח"צ מייזליש, בוועד העליון בחסידות משגרים מכתב חריף בו מגוללים את השתלשלות האירועים ואף נערכים לשלב הבא: "נעבור חלוצים בכינון וחיזוק מוסדותינו" • המכתב המלא בפרסום ראשון

בוועד העליון תוקפים: "לכבוש הרבנות בכוח הזרוע"
הרבי מסאטמר ואחיינו הרב מייזליש בימים יפים יותר צילום: משה גולדשטיין

יממה אחת בלבד עברה מאז נמסרה שיחתו החריפה חסרת התקדים של האדמו"ר מהר"א מסאטמר, נגד אחיינו הגרח"צ מייזליש מבני ברק, ובוועד העליון משגרים הערב (חמישי) לחסידים, מכתב נוקב ומפורט על השתלשלות העניינים, ומתמקדים כבר בהיערכות לבאות - כינון מוסדות לחסידים ללא התערבות זרה של אנשי המורדים.

את מכתבם המטלטל המתפרסם לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים' פותחים חברי הוועד: "הננו בזה על דבר המאורעות והעגמ"נ בקרב קהלתינו הק' 'שיכון קרית יואל' בבני ברק יצ"ו שהיתה כלולת יופי לתפארת באיכות גבוהה ונשגבה, ולדאבונינו זה ג' שנים או יותר קמו קבוצת אנשי רשע בני בליעל מקצה המחנה אשר בהפקירא ניחא להו, והציתו אש המחלוקת בין אנשי שלומינו, במטרה להרוס ולאבד את יסודות ההנהגה בקרב קהלתינו הק' ומוסדותי' ואיש כל הישר בעיניו יעשה היל"ת, ומני אז ועד עתה השלהבת עולה ומתגברת מדי יום ביומו, והתוצאות המרורים גלויים לעין כל, אשר כל ההשקעה והיגיעה ברוחניות לרומם קרן הקהלה והמוסדות זה רבות בשנים הולך לטמיון רח"ל".

במכתב מתייחסים חברי הוועד למרידה ולהשמצות שהפיצו אנשי הרב מייזליש ברשתות החברתיות וכותבים: "ולדאבון כל לב עלה בידם ע"י הסתה והשמצות עם שקרים וכזבים, ובפרט ע"י הכלים המכוערים, ללכוד בשחיתותם גם תמימי לב ואנשים עם חשבונות אישיים. ומה מאוד גודל הכאב אשר גם הה"ג ר' חיים הערש שליט"א ובניו נעשו שותפים עמהם, ובכוונת זדון לכבוש את המלכה עמי בבית, כידוע".

עוד חושפים הם את המאמצים להשיב את השלום לקהילה בב"ב וכי בתחילה ניסו ללמד זכות על הרב מייזליש: "והאף אמנם שאנו חברי הוועד העליון שלוחי כ"ק רבינו שליט"א ראה ראינו את גודל הצער והעגמת נפש של רבינו שליט"א על כל המתרחש שם, אך מקוצר המושג בכל הענין מתחילה היינו בדיעה אחת ללמד זכות אשר אולי כל זה אינו באשמת ר' חיים הערש, וניסינו בכל מה שבידינו להביא הענין לידי עמק השווה".

"חדשים רבים יומם ולילה ישבנו במסירות ונאמנות על מטרה זו ולטובת ר' חיים הערש ומשפ', ובדמים תרתי משמע עשינו כל מיני השתדלות בכדי לקרב את הלבבות בינו לבין כ"ק רבינו שליט"א, וגם בקודש פנימה ישבנו אישית שעות על גבי שעות לדון בזה, ולמרות רוב צער לבבו הטהור - אבל בגודל תקותו להחזיר המנוחה והשלום בקרב הקהלה כמאז ומקדם, ולמען כבוד המשפחה, אף וויתר רבינו שליט"א בסבלנות יתירה ובמתינות על כמה וכמה ענינים, לפנים משורת הדין, ואכהמ"ל".

הם מדגישים במכתבם: "אולם מה מאוד גדלה צערינו כאשר מאורעות האחרונות מעידות על הראשונות באופן גלוי לכל, כי מצדם פנו עורף לכל ענין של סידור הקהילה דשם, ולא די בזה אלא גם כל הסכם שכתבנו אתו כמה פעמים במשך השנים שעברו, ואף גם בחתימת ידו, זכינו לראות רק הפרת דברים בכלל ובפרט, וכל פעם באמתלאות ותירוצים שונים אשר הצד השוה שבהם שדרכם להזיק את מערכת השלום בכדי לכבוש את הרבנות בכח הזרוע נגד הוראתו המפורשת של מרא דאתרא קדישא הדין כ"ק רבינו שליט"א".

"וכל צעד ופועל מצדינו לטובת השלום והמנוחה, נכשל לדאבונינו ע"י מעשיהם המגונים והמושחתים של אנשי בריתו, במטרת זדון להרוס ולאבד את כל הקדוש לנו בקרב קהלתינו, ורוב המאמצים מצדינו להפריד בין הדבקים שיעזוב אותם ואת צעדיהם הבזויים הוחזר ריקם".

עוד מגלים חברי הוועד כי "מה מאוד עמקו מחשבותיו של רבינו שליט"א אשר הבין מראש ההירוס הגדול ובעיניו הבדולחים ראה בזה מרידה ובגידה, וכיהודא ועוד לקרא אנו מעידים שהצדק היתה אתו, כפי שרגיל  על לשונו לומר זה כל הזמן 'אשר ברור היה אצלו מראשיתה ועד  עתה, שביד ר' חיים הערש היה בעבר וגם בהוה ובעתיד לעשות סוף וקץ לאש המחלוקת הבוערת בקרבינו'".

עוד כתבו "בפרט ע"ז דוה לבינו, כאשר ידוע היטב לכל את רוב התלאה בעמל ויגיעה, בטירחא דגופא וממונא, אשר כ"ק מרן רבינו שליט"א מסר נפשו בדם לבבו זה רבות בשנים להצלחת ופריחת קהלתינו הק' דשם ברוח ובגשם, חוץ מכל ההשתדלות וההטבות שטרח בעדו ובעד ב"ב בכל הענינים ובפרט שיוכל לישב שם בכבוד, בגוף ובממון בהרחבה גדולה, כאב רחמן במסירות ונאמנות רבות בשנים, מאז ומקדם ועד היום, ואין לך כפוי טובה גדול מזו".

כאן מתייחסים חברי הוועד להכרזתו החריפה של האדמו"ר אמש וכותבים ברורות: "לעת כזאת אשר כ"ק רבינו שליט"א מנהמת לבו גילה ברבים את דעת קדשו בענין זה, הננו בזה חברי הוועד בדרישה נמרצה ומוחלטת לכל אנשי שלומינו היקרים תלמידי וחסידי כ"ק רבינו שליט"א תושבי בני ברק יצ"ו ודי בכל אתר ואתר: הבדלו מתוך העדה הזאת, אל תלכו בדרך אתם ותמנעו רגליכם מנתיבתם ואל תשהו במחיצתם לכל ענין, כי כת מחריבי קרתא המה, ולא תתנו יד לחזקם ולתמוך בהם או בכל מעשיהם ופעולותיהם תחת איזה שם וכותרת שיהי', במישרין ובעקיפין, כי זה דרכם כסל למו לילך ולהזיק. והעבר הוכיח שאנשי שלומינו בחו"ל תמכו בהם בתמימת לבם בחשבם שענין של צדקה וחסד הוא, ולצערינו הרב נתגלה ברור שהסכומים שנקבצו על ידם בין אנ"ש בארץ ובגולה משמשת מטרת המרידה.

"הוראת כ"ק רבינו שליט"א קודש הוא ומחייבת את כל אחד ואחד מאתנו בכל עת וזמן, ואין מזרזין אלא למזורזין להפרד מכל שייכות עמהם. ומי שיהי' לו יד במעל הזה, מהיום והלאה, או יעבור על הוראת קדשו אין לו מקום בקרב קהלתינו הק', וכבר אמרו חכז"ל (אבות פ"ב מ"י) והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש".

את מכתבם מסיימים חברי הוועד העליון בקריאת היערכות לבאות: "ואל אנשי שלומינו היקרים תלמידי וחסידי כ"ק רבינו שליט"א דשם, מילתינו אמורה בעת צר כזאת: חזקו ונתחזקה ובשם ה' נעשה ונצליח, נחנו נעבור חלוצים לימין כ"ק רבינו שליט"א לעמוד אתכם לכל אורך הדרך בס"ד, לכונן ולחזק בדקי קהלתינו ומוסדותי' הק' מוסדות יטב לב וגם כוללינו המפוארה עצי חיים, אשר בצל כנפי' של קהלתינו הרוממה יהיו חוסים אך ורק תלמידי וחסידי רבינו שליט"א הסרים למשמעתו בכל עת ועידן, ויחד נפאר ונרומם את מבצרי התורה והיראה ברוח ובגשם, בכמות ובאיכות, תחת דגלו והדרכתו של כ"ק רבינו שליט"א.

"הקבצו יחד כאיש אחד בלב אחד, בתפילות ובשיעורי תורה ברבים בשבת אחים גם יחד כראוי, ולא לעסוק בדברי הבל ומחלוקת המכלה את נפשינו ונפש דורותינו ואת כל היקר בעינינו, כי אם בברכת שים שלום טובה וברכה, ויהי שלום בחילכם שלוה בארמנותיכם, ובעמדינו בימי הרחמים והרצון לפני השנה החדשה הבאה לקראתינו לשלום, יתן ה' שתכלה שנה וקללותי'ה תחל שנה וברכותי'ה, ונזכה לשנת גאולה וישועה במהרה". לשון המכתב המתפרסם לראשונה 'בחדרי חרדים'.

הרב חיים צבי מייזליש הרבי מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד