כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אכיפה "ידידותית"

לאכוף, אבל בנועם: כך הציבור ישתף פעולה עם ההנחיות

מומחים מאוניברסיטת חיפה ומהטכניון מצאו: הציבור ישתף פעולה יותר עם ההנחיות כאשר הן לא יהיו כרוכות באכיפה מחמירה

לאכוף, אבל בנועם: כך הציבור ישתף פעולה עם ההנחיות
חרדים ושוטרים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא תרתי דסתרי: משום מה, אנו נוטים לראות באכיפה אמצעי שיביא להגברת השמירה על ההנחיות בקרב הציבור, אבל  חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת חיפה סבורים שההיפך הוא הנכון: ככל שהאכיפה תוחמר כך הציבור ישתף פחות פעולה, וככל שהאכיפה תהיה 'ידידותית' יותר – ומסתבר שיש דבר כזה אכיפה ידידותית – כך הציבור ישתף פעולה ויקפיד על ההנחיות.

מסקנות החוקרים שפורסמו בכתב העת Nature Human Behavior מתבססות על סקר שנערך בארה"ב ואשר מצא כי 31% מהציבור סבור שהציבור נוקט 'תגובות יתר' לדיווחים על הקורונה, ואילו 40% סבורים כי הוא נוקט בתגובות חסר. עם מי הצדק? מתברר שעם שתי הקבוצות. "אלה ואלה צודקים," אומרים הפרופ' עדו ערב וד"ר אורי פלונסקי מהפקולטה להנדסת תעשיה בטכניון ועמיתם ד"ר יפים רוט מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה. "אירועים שליליים נדירים כגון מגיפה מעוררים בציבור שתי תגובות סותרות: האחת פאניקה, כלומר תגובת יתר, והאחרת - שאננות, כלומר תגובת חסר".

הגורם המרכזי למעבר לשאננות, סבורים מחברי המאמר, הוא "הנטייה של אנשים להתנהג באופן שהניב את התוצאות הטובות ביותר במרבית המצבים הדומים בעבר. אחת הסיבות לכך היא שבמקרים רבים התנהגויות מסוכנות כמו חציית כביש שלא במעבר חצייה, לדוגמה, חוסכות זמן ומאמץ". כך גם בכל הנוגע לקורונה. "רוב הציבור נדרך נוכח הסכנה ונטה להיענות להנחיות הריחוק החברתי וההיגיינה. גם ברמה הלאומית נקטה הממשלה באמצעי החריף של סגר כולל. אולם, בחלוף הזמן החלו אזרחים רבים לנהוג כאילו לא מדובר במחלה מסוכנת".

לדבריהם, אנו מזהים כאן גם תופעת עדר. "לא רק המחלה מידבקת, גם השאננות מידבקת. וכך אדם שרואה סביבו אנשים רבים המפרים את הכללים, ייטה גם הוא להקפיד פחות ופחות". והם סבורים כי הגברת האכיפה, כמו הגדלת הקנס, לא תועיל במקרה הזה.

מה עושים? החוקרים סבורים שיש לנקוט בגישת האכיפה הידידותית. אחת הדוגמאות לכך היא אפליקציות המעקב. לדבריהם, שימוש וולונטרי נרחב באפליקציות שכאלו יגביר מאוד את האפקטיביות של החקירות האפידמיולוגיות. לכך יש להוסיף 'סוכריות'. כמו, למשל, לדרוש מכל מי שנכנס למקום ציבור טופס הצהרת בריאות, בעוד מי שיציג את האפליקציה יוכל להיכנס בצורה חלקה. כך רבים יותר יעדיפו להצטייד בה, מה שיביא בהמשך לקטיעת מעגלי ההדבקה וכל זאת בדרך של 'ימין מקרבת'.

 

אכיפה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד