י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
נורה אדומה מהבהבת

צוות ה"ברומטר" של גמזו מתריע: מערכת הבריאות מתקרבת לקריסה

החשש הגדול: בדו"ח חמור שפורסם היום מתריע הצוות שהוקם על ידי הפרוייקטור רוני גמזו, כי בתי החולים בישראל יוכלו לטפל רק בעוד כמה עשרות חולים קשים במחלקות הטיפול נמרץ • "אמנם מספר החולים המונשמים איננו גדול, אך מספר הצוותים שמוכשרים לטפל בחולי טיפול נמרץ קורונה מצומצם"

צוות ה"ברומטר" של גמזו מתריע: מערכת הבריאות מתקרבת לקריסה
מחלקת קורונה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מתקרבים לנקודת ה'אי ספיקה': בעוד תוכנית ה'רמזור' של גמזו מאושרת והחשש מפני סגר כללי נראה היה שהולך ומתרחק, מתריע צוות 'הברומטר' – גוף שמונה בידי הפרופ' גמזו במטרה לספק את המידע העדכני על יכולות מערכת הבריאות – כי מערכת הבריאות מתקרבת לנקודת ה'אי ספיקה' והיא לא תוכל לתת מענה אלא לעוד כמה עשרות חולים קשים הזקוקים לאשפוז במחלקות לטיפול נמרץ. המשמעות: תרחיש הבלהות מפני קריסת המערכת – מתקרב.

כזכור, עם כניסתו לתפקידו, הקים הפרופ' גמזו את צוות 'הברומטר' שתפקידו להיות עם היד על הדופק ולבדוק כל העת את מוכנות בתי החולים לטיפול במאסות של חולים קשים, וכל זאת בכדי למנוע את תחזית הבלהות של קריסת מערכת הבריאות – מה שאירע באיטליה ובספרד שם מתו אלפים רק משום שמערכת הבריאות לא הצליחה לתת להם מענה. הצוות מקבל את הנתונים השוטפים מבתי החולים, והוא מנפק דו"חות באופן קבוע.

עד כה הבהיר הצוות כי מערכת הבריאות אמנם פועלת "בכל התפוקה" והיא מגיעה "לקצה יכולת הייצור", אך בה בעת הובהר שהמערכת מצליחה לתת מענה. אך היום, בדו"ח שמהווה נורת אזעקה, מבהיר צוות הברומטר כי בתי החולים בישראל יוכלו לטפל בעוד כמה עשרות חולי קורונה במצב קריטי, "חייבי טיפול נמרץ", ובעוד כ-80 חולים קשים שאינם זקוקים לאמצעים של טיפול נמרץ, בהתאם ליכולת העסקת צוותים סיעודיים ייעודיים עבור החולים הקריטיים הללו וויסות החולים הקשים לבתי חולים פנויים יותר. המשמעות: רגע 'אי הספיקה' ממנו חוששים, הולך ומתקרב.

"צוות הברומטר" כולל מספר רופאים בכירים, ובראשה עומדת הפרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב. לפי הדיווח של רוני לינדר-גנץ ב"דה מרקר", הבהיר הצוות בדו"ח שפורסם היום כי האתגר העיקרי העומד בפני מערכת הבריאות, הוא מחסור באחיות טיפול נמרץ או פנימית מוגבר, שמסוגלות לטפל בחולי קורונה במצב קריטי.

הצוות מציין כי מספר החולים המונשמים לא השתנה באופן דרמטי שבועות האחרונים, לעומת עלייה במספר החולים הקשים. כך ניתן לראות כי בשבועיים האחרונים נפתחו מחלקות נוספות לקורונה בבתי חולים וחלה עלייה בתפוסת כמה מהם, כמו במרכז הרפואי לגליל בנהריה. בעוד שהעומס ברוב בתי החולים במרכז הארץ ירד משמעותית, למעט בבית החולים אסף הרופא-שמיר שהעומס בו לא פחת, בצפון הארץ העומס עלה באופן ניכר עקב העלייה בתחלואה בחברה הערבית. חמישה בתי חולים: לניאדו, נהריה, עפולה, הלל יפה ובני ציון, מציינים כי עליהם לפתוח עתה מחלקות קורונה נוספות.

בדו"ח צוין: "אמנם מספר החולים המונשמים איננו גדול, אך מספר הצוותים שמוכשרים לטפל בחולי טיפול נמרץ קורונה הוא מצומצם ונדרש לשם כך תיאום מול טיפול נמרץ כללי באותם בתי חולים עם מודלים שונים של ניהול צוותים כולל בתורנויות". הצוות מציע להקים רשות מרכזית לוויסות חולי הקורונה במצב קריטי בין בתי החולים וכן לייעל את שחרור החולים הקשישים מבתי החולים למרכזים הרפואיים הגריאטריים.

עוד ממליץ הצוות לשדרג את מערכות המיון הקדמי ואת אשפוזי הבית, "במקביל לניהול מקומי של המגיפה בצפון, בשרון, בכפרים ובמועצות הערביות, כדי ששטף החולים יקטן באופן משמעותי – אחרת", הם מזהירים, החולים ימשיכו להציף את מחלקות הקורונה בבתי החולים, ואזי, במקרה זה, "כל הצעדים הרפואיים שננקוט לא יספיקו".

 

רוני גמזו קורונה בתי חולים מערכת הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד