י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פחות דיבורים יותר מעשים

צוות רופאים: "להתחיל מיד עם צעדים של 'ריסון מהודק' באיזורים אדומים"

הצוות הכולל 12 רופאים מומחים ובראשם הפרופ' בליצר מ'כללית', סבור כי "אם לא יושתו מגבלות תנועה באזורים האדומים, אוכלוסיות מרובות תחלואה יעבירו את התחלואה לאזורים הירוקים" • עוד בהמלצות: החמרת הקנסות, והמלצה ל'אנשי ציבור' לדבר פחות

צוות רופאים: "להתחיל מיד עם צעדים של 'ריסון מהודק' באיזורים אדומים"
פרופ' רן בליצר צילום: צילומסך ערוץ 13

סגרים עכשיו ומיד: "אם לא יושתו מגבלות תנועה באזורים האדומים, אוכלוסיות מרובות תחלואה 'יעברו את הכביש' ויעבירו את התחלואה לאזורים הירוקים", כך נכתב במסמך שנכתב לממונה הקורונה הפרופ' רוני גמזו, בידי צוות מומחים שבו חברים 12 רופאים ורופאות בכירים עם מומחיות בבריאות הציבור וניהול מערכות בריאות, ואשר בראשו עומד הפרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית. הצוות קובע במכתב כי יש "להתחיל באופן מיידי בצעדי "ריסון מהודק" (סגר) באזורים האדומים, כולל הטלת מגבלות תנועה בין ערים או בין שכונות".

חברי צוות המומחים, ד"ר שרון אלרעי, פרופ' ארנון אפק, פרופ' גליה רהב, פרופ' גבי ברבש, פרופ' נדב דוידוביץ, ד"ר בעז לב, פרופ' חגי לוין, ד"ר דורית ניצן, ד"ר אירית אידן, ד"ר אודי קלינר ופרופ' שוקי שמר, קובעים בנוסף כי יש להרחיב את המגבלות החלות על אזורים כתומים, "במידה שלא תהיה ירידה משמעותית בתחלואה בעקבות הסגר המקומי".

הצוות מסתמך על הנתונים העדכניים, המלמדים כי מקדם ההדבקה (R) גבוה מעט מ-1 ולאור ההערכות לפיהן מספר החולים במצב קשה יגיע כבר השבוע ל-500. "המצב הזה שברירי ונפיץ, ועלינו להיערך גם לתרחיש של עלייה חדה בתחלואה", הם מזהירים.

עם זאת, הצוות אינו ממליץ על סגר כללי, כאשר לדעת המומחים בצעד קיצוני זה יש לנקוט רק אם יעלה חשש בסבירות גבוהה ל"הפרעה חמורה" בתפקוד המחלקות הפנימיות ובמחלקות הקורונה בבתי החולים. כמו כן הומלץ לפתוח את בתי הספר התיכוניים בערים שאינן אדומות.

לצד זאת ממליץ הצוות "להיערך כבר עכשיו, באמצעות תכנית מפורטת של כלל משרדי הממשלה, לסגר ארצי, כולל אפשרות להפעילו בתקופת החגים ואף קודם לכן אם מדדי התחלואה יזנקו ויחייבו זאת".

הצוות הביע תמיכה בהפעלה המיידית של תכנית הרמזור אבל לצד זאת התריע ש"התכנית כשלעצמה אין בה די כדי להביא לירידה בתחלואה בשבועיים הקרובים. הנחת העבודה היא שנראה המשך עלייה מונוטונית במספר החולים הקשים והמאושפזים. "אין לדעת", נכתב במסמך שהכין הצוות, "אם המאמצים הנעשים ברשויות המקומיות והשיפור במכלולי קטיעת שרשראות ההדבקה יצליחו למנוע עלייה חדה בתחלואה עקב המשך ההתקהלויות הלא-חוקיות בכל המגזרים, תחילת שנת הלימודים, תקופת הסליחות ותפילות חגי תשרי".

חברי הצוות תוקפים את 'אנשי הציבור' שפוגעים, לדעתם, במאמצי ההסברה ובכך תורמים לעליית התחלואה. "מסרי אי-אמון מצד אנשי ציבור מחריפים את הקושי לגבש חזית אחידה והסברה יעילה", הם כותבים ומזהירים כי "אין תועלת בהנחיות או בהחמרתן כשהן לא מיושמות וכשנציגי הציבור לא נרתמים למאמץ מתמשך להביא לקיום ההנחיות, כל אחד בקהלו. חשוב למנוע השתלחות באנשי המקצוע או לגיטימציה להתעלמות מההנחיות שאם לא כן תקרוס התכנית כמגדל קלפים וניגרר לעלייה בתחלואה, כמו גם להכרח להגיע לסגר כברירת מחדל שרעה לכולם".

הצוות ממליץ לפעול לרביזיה עמוקה בפעילות האכיפה, באופן שיבטיח הלימה בין ההשלכות של התקהלויות בפרט בחללים סגורים לבין המחיר שמשלם מי שבוחר להתעלם מהם. "קנסות מרתיעים למארגני האירועים ולמשתתפים בהם ותגבור כוח אדם לאכיפה הם דוגמה לצעדים מידיים", נכתב במסמך המומחים, שנראה כי הוא עולה בקנה אחד עם הצהרותיו של הפרופ' גמזו, שכזכור הבהיר לפני מספר ימים כי הוא מבקש להחמיר את הקנסות, לפחות במגזר הערבי, כך שקנסות במקרה של קיום חתונה המונית יגיעו לסכום של 50,000 ₪ לאירוע.

 

קורונה סגר פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד