י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הסיפור שאינו מוכר

100 שנה לרצח דודו של רבי יואליש מסאטמר

הלילה חל יום היארצייט המאה של האדמו"ר הצדיק רבי חיים שפירא מפלוצק הי"ד, שנרצח לאחר שהתפלל במרפסת ונהרג על קידוש ה' עטוף בטלית. כעת במלאת מאה שנה החלה התעניינות סביב סיפורו הלא ידוע

100 שנה לרצח דודו של רבי יואליש מסאטמר
האדמו"ר רבי חיים שפירא הי"ד צילום: ספר יזכור של העיר פלוצק

סיפור שכמעט לא מוכר בהיסטוריה החסידית הוא סיפורו של האדמו"ר רבי חיים שפירא מפלוצק הי"ד, דודו של האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר זצ"ל בעל ה'ויואל משה'. 

ביום ראשון האחרון, פנה הרב רפאל פופאק, העובד לצידו של הרב אליעזר גור-אריה, שליח חב"ד בקראקוב שבפולין למאיר בולקה, הידוע משימור מורשת יהדות פולין, בעניין בירור על מידע אודות הרב חיים שפירא הי"ד, שנרצח לפני 100 שנה בדיוק בעיר פלוצק שבפולין שהייתה בעבר חלק מרוסיה הלבנה.

בהודעה שקיבל נאמר "בימים הקרובים ימלאו מאה שנה לרצח הרבי מפלוצק, הרב חיים שפירא הי"ד אשר נרצח על ידי הצבא הפולני. אני מחפש מידע על הרבי מפלוצק זצ"ל. כמו כן, אשמח לקבל תמונה של המצבה. בברכה, ישראל זיסק".

האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר זצ"ל 

מאיר בולקה מייסד את Jnerations. ארגון פולני לשימור מורשת יהדות פולין. המצוי במאגרי המידע הרבים בעניין יהדות פולין, נבר במאגרי המידע כדי לחפש את הסיפור על הירצחו של הרב. לאחר שעות של חיפושים, התגלו ניצני הסיפור.

הרב חיים שפירא, דודו של האדמו"ר יואל טייטלבוים מסאטמר זצ"ל, הואשם על ידי הפולנים בסיוע לרוסים הבולשביקים והוצא להורג יחד עם עשרות תושבי העיר, יהודים ונוצרים בי"ג באלול לפני 100 שנה בדיוק.

על פי מסמך שהתגלה כתעודת פטירה, שנכתב רק כשנה לאחר שהועלה לגרדום על ידי הפולנים בגלל חשד לשיתוף פעולה עם הרוסים, מסרה רעייתו את עדותה על "פשעיו" של הרב שעמד והתפלל במרפסת ביתו, מה שהתפרש על ידי מלשינים לפולנים כאילו סימן להם סימנים הקשורים למלחמה באותה העת.

על תעודת הפטירה חתומים הרב המקומי ועדי ראיה להוצאה להורג שבוצעה לאחר משפט צבאי קצר שמצא אותו אשם בשיתוף פעולה עם האוייב.

המצבה. צילום מתוך ספר יזכור של העיר פלוצק

במהלך איתור המידע, נמצא מידע רב בספר יזכור של העיר פלוצק הנמצא במאגר הדיגיטלי של הספריה הלאומית של ניו יורק, שם מסופר אודות אירוע זה כעלילת דם של מקומיים שמצאו לנכון לנקום ברב שהיה ידוע בצניעותו.

לאחר מתן פסק הדין, כמתואר בספר יזכור, הוצא הרב לחצר שם נעמדו מולו כיתת היורים שמנו 12 חיילים ועם מתן האות, הם ירו ברב למוות.

בין יתר החיפושים, התגלתה תמונתו של הרבי, מצבתו וכן תעודת הפטירה שלו שנכתבה על פי עדותה של רעייתו. לפי שעה לא ידוע מקום קבורתו של הרב למרות תמונת המצבה שנמצאה. יתכן שנטמן בבית העלמין של פלוצק אולם בית העלמין נהרס על ידי הגרמנים כמעט עד היסוד.

רבי חיים שפירא הי"ד היה בנו של רבי שלום שפירא, מצאצאי האדמו"ר רבי אלימלך מליז'ענסק והיה אחיו של רבי אביגדור שפירא זצ"ל האדמו"ר מצ'נסטוחוב שבפולין, שהיה חמיו של האדמו"ר מסאטמר זצ"ל בעל ה'ויואל משה'.

רוזה הולצמן אשה שהתגוררה באותן שנים בפלוצק, סיפרה את עדותה למקרה הרצח המזעזע, העדות פורסמה באתר jewishplock "התפשטה הידיעה כי חיילי הצבא ירו ברב שפירא, אב לחמישה ילדים, שנידון למוות בהליך מהיר של בית משפט שדה, בגין "לכאורה מסירת סימנים לבולשביקים" הקהילה היהודית נכנסה לאבל, הם פחדו מפוגרום, למרבה המזל התקריות הסתיימו עם הכאת יהודים ברחוב, שבירת חלונות וביזת חנויות של יהודים, באירועים אלה לא היו מקרי מוות, הרב שפירו נורה לא בגלל שהוא היה מרגל, אלא בגלל שהוא היה יהודי".

עדות נוספת הגיעה מנתן גראוברד, "ב-24 באוגוסט נעצר הצדיק חיים שפירו, הוא הואשם כי ב-18 באוגוסט הוא עמד במרפסת דירתו ברחוב Królewiecka ונתן סימנים לבולשביקים שהתקרבו, הוא נהרג עטוף בטלית, מפנה את גבו לחיילים היורים שירו בו למוות".

הרב הקדוש. צילום מתוך ספר יזכור של העיר פלוצק

רבי יואליש מסאטמר פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד