י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המחקר מגלה

נשים: הידיעה הזו תציל לכן את החיים

מחקר מציל חיים משערי צדק: ידיעה מוקדמת על נשאות של מוטציות הגנים BRCA 1\2 לפני אבחון סרטן נשים מגדילה משמעותית את הסיכוי להחלמה והישרדות • במסגרת המחקר עלה כי רק 2 נשים מתוך 42 שידעו מראש כי הן נשאיות נפטרו מסרטן נשים לעומת 16 נשים מתוך 63 שנפטרו כאשר גילו כי הן נשאיות לאחר שאובחנו עם סרטן נשים

נשים: הידיעה הזו תציל לכן את החיים
רופאים מתמגנים מפני הקורונה צילום: Wisam Hashlamoun/FLASH90

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי שערי צדק נושא בשורה וקריאה לנשים: זיהוי וידיעה מוקדמת על נשאות של הגנים הגורמים לסרטן נשים - פשוט מצילה חיים.

ידוע כי נשאות של שינויים בגנים 1BRCA ו-BRCA2 מעלה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן נשים. במחקר שנערך במרכז הרפואי שערי צדק אותו הובילו ד"ר טל הדר ופרופ' אפרת לוי להד ופורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Oncology, נמצא שנשים שחלו בסרטן נשים וידעו שהן נשאיות לפני האבחנה - אף שבחרו שלא לעבור טיפולים ניתוחיים מפחיתי סיכון - אובחנו בשלב מוקדם יותר ונזקקו לטיפול פחות אגרסיבי.

הממצא החשוב ביותר הוא שהנשים בקבוצה זו החלימו בשיעורים משמעותית גבוהים יותר מהנשים שחלו בסרטן נשים לפני שאובחנו כנשאיות, ולאחר 5 שנים מהאבחנה 94% מהנשים היו בחיים, לעומת 78% מהנשים בקבוצה השנייה. 

המחקר בדק 105 נשים שחלו בסרטן נשים וטופלו בשערי צדק בין השנים 2005-2016. 42 נשים היו ידועות כנשאיות מוטציות בגנים BRCA1/2 טרם האבחנה של סרטן נשים ו-63 למדו על נשאותן רק לאחר האבחנה כאשר הגיל בעת האבחנה היה דומה ונע סביב 50 שנים. 
 
בקרב הנשים שידעו על השינוי הגנטי בעת האבחנה של סרטן נשים, מעל 85% אובחנו בשלב בו הגידול לא חודרני או בשלב 1, לעומת 52% שאובחנו בשלב 2 ומעלה בקרב הנשים שלא היו מודעות לעובדת היותן נשאיות.

כתוצאה מכך שיעור הנשים שנזקקו לטיפול כימותרפי, שכידוע עלול לגרום לתופעות לוואי רבות, היה שונה משמעותית בין הקבוצות, ולמעלה ממחצית מהנשים שידעו על הנשאות לפני האבחנה לא נזקקו לטיפול כימותרפי כלל. גם הטיפול הניתוחי יכול להיות מושפע מהימצאות נשאות, ונשים שהיו מודעות להיותן נשאיות היו יכולות לבחור את סוג הניתוח בצורה מושכלת.

סרטן נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד