י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"האדמו"ר עצוב מאד" • ראיון מאולם הדיונים

המקורבים שהיו לצידו של האדמו"ר מספינקא, נתקפו הלם מוחלט עם הישמע גזר הדין • בכיר בחסידות אומר ל'בחדרי חרדים': "לא נגיש ערעור, נילחם על תנאי המאסר" • "היינו באופטימיות, אך שגינו"

האדמו''ר מספינקא בתקשורת האמריקאית
האדמו''ר מספינקא בתקשורת האמריקאית

הפרשייה שהסעירה בשנים האחרונות את אמריקה החרדית בכלל, ואת חסידי ספינקא בפרט, הגיעה היום לסיומה הטראגי. האדמו"ר הנערץ, יכנס לריצוי עונש בן 24 חודשים באחד ממתקני הכליאה הפזורים בארצות הברית.

ארה"ב החרדית בוכה: הספינקע'ר נידון למאסר

השמועה המרה, שעברה כאש בשדה קוצים בין החסידים, גרמה לזעזוע והלם. חסידי ספינקא, ספקו את ידיהם והליטו את פניהם בידיהם המסופקות, כשהם ממררים בבכי. 24 חודשים ללא רב'ה! 24 חודשים שלא יהיה עם מי להתייעץ! איך נעבור את התקופה, חשבו החסידים, עוד קודם שעיכלו את חומרת הבשורה שניחתה עליהם.

עם הינתן פסק הדין, יצרה מערכת 'בחדרי חרדים' קשר עם אחד מבכירי החסידות, שהיה מהיחידים שהשתתפו בדיון הגורלי בבית המשפט. מיד לאחר שניתן פסק הדין, תפסנו אותו בפתח בית המשפט. כשקולו רועד, ומוחו עדיין לא מעכל, הוא נתן התייחסות רשמית ראשונה לפסק הנוראי.

• איך אתם מקבלים את גזר הדין? היה לכם מספיק זמן להיערך, הופתעתם מחומרת העונש?

"מאד הופתענו. למרות שבתחילה דיברו על עונשים חמורים בהרבה, לקראת הסוף הייתה תחושה אופטימית. היה שופט אחד שהתחיל איתו את המשפט, אך באמצע המשפט הוא פרש. הגיע לפנסיה. אחריו, הגיע שופט שהוא מאד אנטי. ידענו את זה, אבל לא היה לנו מה לעשות.

"השופט השני ידוע בפסיקותיו המחמירות בכל נושא, אך נראה היה כי הענינים מתקדמים על הצד היותר טוב.

"לפני כמספר חודשים, הפרקליטות רצתה להגיע להסכם של 6 חודשי מאסר בפועל, או 6 שנים מעצר בית, ואנחנו הסכמנו להגיע להסדר כזה, אבל השופט טרפד את זה".

• מה התחושה בחסידות?

"חסידות ספינקא בהלם. בהתחלה חשבו שיהיה 7 שנים, אבל כמו שאמרתי היו לנו הרבה סיבות להאמין שהמצב יהיה טוב יותר. יש חוק בארה"ב, ששופט חייב לתת אישור לכל פריצה או חיפוש. איפה שמצאו את המסמכים המפלילים לא ניתן אישור שופט לחפש. השופט הראשון פסל את ההוכחות, והתעלם מהם כאילו הם לא קימות. השופט השני החליט השני התייחס להוכחות כאילו הם קיימות. אמנם הוא לא הזכיר את זה בפסק הדין, אבל ברור שעל זה הוא נשען. ולכן פסק 24 חודשים. כולם כעת בהלם טוטאלי".

• תגישו ערעור על גזר הדין?

"כבר הוחלט שלא להגיש ערעור. היו לנו את עורכי הדין הטובים בארץ. אחד מהם הולך להיות פרקליט המדינה. מדובר בעורכי דין שלוקחים 1000$ לשעה, ואם זה הפסק דין כנראה אין מה לערער. כנראה יהיה ערעור על תנאי המאסר".

• מתי הוא יתחיל לרצות את עונשו?

"הוא יתחיל בקרוב, לרצות את העונש מאסר. השאלה אם יישב בלוס אנג'לס, או באפ סייד ניו יורק, שם יש הרבה יהודים. אנחנו מעדיפים שיישב בניו יורק, הדברים יתבררו כבר בימים הקרובים. השופט רמז בפסק הדין שיש מקום לבקש בקשות חריגות על תנאי מעצרו. עורכי הדין כבר חושבים איך להגיש את הבקשות שלא ילבש בגדי אסירים, ושיתנו לו מקום נורמלי לשבת, ועוד. כעת המאמצים יופנו למישור הזה".

• האדמו"ר הגיב לאחר קבלת ההחלטה?

"האדמו"ר עצמו שרוי בעצבות גדולה. הוא היה מאד אופטימי לפני המשפט. הוא העדיף לקבל 6 שנים מעצר בית, מאשר עונש מאסר כלשהוא, והוא האמין שבסוף זה ייגמר בזה, היה קשה לראות את פניו. נראה היה שהוא לא נמצא איתנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד