י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גם ללא תסמינים

מדאיג: חולי קורונה שהחלימו עשויים לסבול בהמשך מדלקת שריר הלב

ממחקרים שנערכים בעולם עולה כי גם חולים שהחלימו, או אפילו כאלו שלא פיתחו תסמינים ועברו את המחלה בקלות יחסית, מסוגלים לפתח בהמשך את דלקת שריר הלב שיכולה להביא לסיבוכים לבביים

מדאיג: חולי קורונה שהחלימו עשויים לסבול בהמשך מדלקת שריר הלב
'מחנה יהודה' בשגרת קורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קחו לתשומת לב: מחקרים חדשים שנמצאים בימים אלו בשלבי בדיקה, מצביעים על כך כי גם חולי קורונה שהחלימו ועברו את המחלה ללא כל נזק נראה לעין, או אפילו חולים שעברו את המחלה בקלות וללא כל תסמינים, מסוגלים בהמשך – חודשים לאחר ההחלמה – לפתח דלקת שריר הלב שיכולה להחמיר ולהביא לפגיעה קרדיולוגית.

הממצאים עלו משורה של מחקרים שנערכים בעולם, כשגם אם לא ידוע כרגע על ממצאים חד משמעיים, אך החוקרים כבר מצביעים על האפשרות ומציעים לגלות עירנות לנושא.

מכמה מחקרים שנערכו בין היתר בגרמניה, עולה כי חולי קורונה שהחלימו ועברו את תקופת המחלה ללא כל סיבוכים, או אפילו כאלו שלא פיתחו כל תסמינים, חוו בהמשך אירוע לבבי שהתגלה כדלקת בשריר הלב (מיוקרדיטיס). מדובר במחלה שמאופיינת בכניסה של תאי דלקת לתוך תאי שריר הלב, והיא פוגעת בתאים. ברוב המקרים המצב הקליני מסתיים ללא כל סיבוכים, אך במקרים רבים אחרים המחלה קשה, ואף מסתיימת במוות.

עד כה היה ידוע שמחלת הקורונה, שאחרי הכל מוגדרת כמחלה זיהומית שמסוגלת לגרום לדלקות, אכן מסוגלת להביא לפגיעה בשריר הלב (כשבין היתר נודע בישראל על 3 מקרים של ילדים חולי קורונה שאושפזו לאחר שפיתחו דלקת לבבית. שלושתם החלימו ב"ה).

כמו כן, מחקר שנערך באיכילוב מצא כי נגיף הקורונה מביא לפגיעה בחדר ימין של הלב בקרב 40% מהחולים המאושפזים. אך כעת – וזה מה שמעורר דאגה - מתברר כי גם לאחר ההחלמה, החולים שהחלימו נמצאים בסיכון יתר לפתח את המחלה.

המחקרים נמצאים כאמור בשלבים ראשוניים, אך ממה שכבר ידוע בעולם כ- 7% ממקרי המוות שנרשמו מקורונה הם כתוצאה ממיוקרדיטיס, דלקת שריר הלב. המומחים אמנם מעריכים שכמחצית מאלו שיש להם דלקת שריר הלב מחלימים ללא סיבוכים כרוניים, אך כעת הם חוששים כי חולי קורונה מראים תסמינים לבביים גם לאחר מספר חודשים.

בין היתר, התברר מאחד המחקרים כי לגבי 139 אנשי צוות רפואי שנדבקו והחלימו, נמצא שאחרי חודשיים וחצי 37% מהם אובחנו עם דלקת שריר הלב. כמו כן, מחקר שנערך מגרמניה מצא כי אצל 78% ממחלימי הקורונה, שלרובם היו סימפטומים מתונים עד בינוניים, התגלתה מעורבות של הלב חודשיים לאחר האבחנה. אצל 60% מהם נמצא שפיתחו דלקת שריר לב כרונית.

כמו כן, קרדיולוגים בכל העולם מדווחים על סימפטומים של התקפי לב, שהם בכלל תוצאה של קורונה. הרפאים אינם מסוגלים להסביר בשלב זה את העובדה שחולים שלכאורה החלימו לחלוטין נמצאים בסיכון לחלות בהמשך מפגיעה, אך כפי שמבהיר אחד מהם, קרדיולוג בכיר, "הקורונה הוכיחה עד עכשיו שהיא מחלה מסתורית שפועלת לפי כללים לא מובנים. גם את ההתנהגות הזו שלה עוד נצטרך לפצח".

 

קורונה התקף לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד