י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

נתון מדאיג: השלכותיו של נגיף הקורונה על הילדים לטווח ארוך

מחקרים רבים ישנם לגבי הפגיעה של הקורונה באוכלוסיה הכללית ובאוכלוסיות שונות בפרט • מקובל לחשוב שהילדים לא נפגעים מהקורונה, זה כמו שפעת אומרים הרופאים, במקסימום מדובר ביום יומיים של חום ונגמר. אולם אף אחד לא חושב על הנזק הלימודי של  אותם הילדים • הרב אפרים שבדרון מנהל מקראות של מכון ברנשטיין ומאבחן ילדים, מסביר על הנזק והפגיעה החינוכית של הקורונה על הילדים

נתון מדאיג: השלכותיו של נגיף הקורונה על הילדים לטווח ארוך
ילדים בתקופת הקורונה צילום: יח"צ

"אנחנו מוצפים בפניות של הורים", מגלה לנו הרב שבדרון מנהל המכון. "ואנחנו עושים את המירב מרחיבים את שעות הפעילות כדי שנוכל לעמוד במשימה וללמד הרבה יותר תלמידים מתקשים מהתקופות הרגילות המקבילות. גם בתוך כותלי סניפי המכון וגם באמצעות האונליין, כשהתלמיד יושב בביתו ולומד במחשב עם המלמדים של המכון באמצעות הרשת".


ילדים בתקופת הקורונה • קרדיט: מכון מקראות

השנה האחרונה היתה מהקשות ביותר שידעה מערכת החינוך במאה מאתיים השנים האחרונות. בתקופת הקורונה סגרו את תלמודי התורה, בתי הספר ומסגרות החינוך כמעט בכל העולם, דבר שלא קרה עשרות רבות בשנים אם בכלל.

"הנזק שנגרם לילדים שחיים ללא מסגרת הוא גדול", מסביר הרב אפרים שבדרון. "אחרי שכל כך הרבה שנים התרגלנו לחיות עם מסגרת. המעבר החד שנמשך למשך תקופה ארוכה מאוד הורס את התנהגות הילדים. הם לא הולכים לישון בזמן, לא קמים בזמן, נמצאים ברוב היום בבית מחוסרי הנעה לפעילות ומשועממים".

"נוסף לכך, במשפחות ברוכות ילדים כ"י מתרבים מקרי הכעסים ומריבות בין האחים והאחיות, בעיות התנהגותיות צצות בכל פינה ומקום וההורים עומדים חסרי אונים. אלפי ילדים בני 3-6 שהיו עמוק בתהליך התקדמות בקריאה עצרו את התקדמותם בבת אחת ובגלל אי ההתקדמות חווים לרוב גם נסיגה מהרמה הקיימת. אנשי חינוך, מנהלי תתי"ם ומלמדים בגיל הרך נמצאים מול שוקת שבורה כשהתלמידים צריכים קידום רציני בתהליך הלמידה, ועדיין אנחנו לא בסוף התקופה, והעתיד לוטה בערפל לגבי נגיף הקורונה על כל השלכותיו ותוצאותיו".

במכון "מקראות" – מכון הקריאה ברנשטיין, המטפל ומלמד תלמידים המתקשים בקריאה, יודעים לספר שבתקופת הקורונה קיים ריבוי גדול של פניות הורים אשר מזהים בעיות קשות אצל הילדים הן בגיל הקריאה בגלל שעצרו את התקדמותם, והן בגילאים יותר מתקדמים שהתבלבלו לגמרי ואינם יכולים להתרכז ולהיות קשובים ללימוד.

"הרבה זמן עוד נרגיש את תופעות הלוואי של התקופה הקשה והמאתגרת הזאת" מסכם הרב אפרים שבדרון את השיחה. "המחנכים, מנהלי התתי"ם ומפקחי הקריאה צריכים להיערך מבעוד מועד, כשיגיע היום (בתפילה שזה יקרה מהר), והקורונה יעזוב אותנו עליהם להפשיל שרוולים ולקדם את הילדים בצורה הרבה יותר מאסיבית ויותר מהירה".


הרב מאיר פרוש וסיעת אגודת ישראל במודיעין עילית, בביקור בסניף מקראות בקרית ספר • קרדיט: יח"צ

"בהזדמנות זו", מציין הרב שבדרון, "פונה אני להורים שישימו לב לילדים בקשר לקריאה שלהם. במקרים רבים מאוד מנסים הילדים להסתיר את בעייתם גם מההורים ולרוב הם מצליחים לחמוק מהרדאר ולהמשיך את סדר יומם כאילו אין להם בעיה, בגלל הבושה ואי הנעימות. קחו את הילדים, שבו לידם, תפתחו ספר תהילים והאזינו איך הם קוראים, לאט ובסבלנות. ואם אתם רואים שהילד מתקשה, מתבלבל, לא מדייק. תתחילו לבדוק מה מסתתר מאחורי הקושי".

הרב אפרים שבדרון, הוא מאבחן ילדים ונערים מתבגרים, מרצה בנושא הקושי של הילדים, בעיות קשב וריכוז, וכל מה שנלווה לקשיי הלמידה של התלמידים.


המלצת ד"ר איריס • קרדיט: יח"צ

לפרטים וקביעת מבדקים התקשרו: 02-5370728

לכניסה לאתר של מכון מקראות>>>

לשליחת אימייל>>> 

אם ברצונכם להירשם להרצאות זום מאלפות ומחכימות על ילדים מתקשים ללא עלות, השאירו פרטים ונחזור אליכם

בעיות למידה קשיים בלימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד