י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בעקבות הקורונה

חברה ישראלית ייצרה מכשיר שיאפשר השתלת מאות לבלבים בחולי סוכרת

בחברה אומרים כי לאחר שהתברר ש-40 אחוז מחולי הקורונה שנפטרו בארה"ב היו חולי סוכרת - החליטה החברה, שפיתחה לבלב ביולוגי שמרפא את הסוכרת, לזרז את ההליכים להתחלת ניסויים קליניים בבני אדם

חברה ישראלית ייצרה מכשיר שיאפשר השתלת מאות לבלבים בחולי סוכרת
מזרק אינסולין צילום: דוברות המשטרה

הלבלב המלאכותי תוצרת ישראל מתקדם שלב נוסף: לאחר שהתברר ש-40 אחוז מחולי הקורונה שנפטרו בארה"ב היו חולי סוכרת והחשש מעליה דרסטית במחלת הסוכרת גם בישראל - החליטה בטאלין (Betalin Therapeutics) שפיתחה לבלב ביולוגי שמרפא את הסוכרת, לזרז את ההליכים להתחלת ניסויים קליניים בבני אדם מול מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

כחלק מדרישות ה- FDA לקראת קבלת האישור לניסויים קליניים, פיתחה חברת אינומק (Inomec. אף היא חברה ישראלית שנרכשה השנה על ידי חברת המכשור הרפואי האמריקאית אינטגר) עבור בטאלין מכשיר ייעודי שבאמצעותו תבצע את השתלת הלבלב הביולוגי. המכשיר יאפשר להשתיל מאות לבלבים בכל חולה סוכרת על מנת לייצר כמות מספקת של אינסולין בגוף החולה.

לפי מחקר שנערך על ידי המרכז לשליטה במחלות ומניעתן (CDC) במשרד הבריאות האמריקאי ב-15 מדינות בארה"ב ופורסם ביולי השנה, נמצא כי כ-40% מחולי הקורונה שנפטרו בחודשים האחרונים היו חולי סוכרת. כמו כן, במחקר שפורסם במגזין המדעי Nature באפריל השנה, נכתב שהסיכוי של חולי סוכרת החולים בקורונה למות גבוה פי 10 ממי שאינם חולי סוכרת.

"הקולטן שדרכו נגיף הקורונה חודר לתא נמצא על תאי הבטא שמייצר אינסולין ומכאן החשש שלאחר מגיפת הקורונה תהיה עליה ניכרת במספר חולי הסוכרת בעולם", מסביר ד"ר ניקולאי קוניצ'ר, מנכ"ל בטאלין.

בטאלין, היושבת בירושלים, פיתחה לבלב מלאכותי ביולוגי המושתל בגופם של חולי הסוכרת. הטכנולוגיה הייחודית של בטאלין עושה שימוש ברקמה תומכת המיוצרת מריאות חזיר, עליה נזרעים תאי בטא אנושיים לייצור אינסולין ויחד יוצרים מיקרו לבלב.

בטאלין זכתה בשני מענקים יוקרתיים עוקבים בשנה האחרונה מהאיחוד האירופי - הישג יוצא דופן עבור חברה ישראלית. המענק הראשון בגובה 3.4 מיליון אירו והשני בגובה 2 מיליון אירו, המיועדים לסייע במימון הניסויים.

בוועדה המייעצת של החברה, חברים שני חתני פרס נובל. פרופ' סידני אלטמן, שזכה בפרס נובל לכימיה ב-1989 ופרופ' אריה ורשל ממכון ויצמן, שזכה בפרס נובל לכימיה בשנת 2013. שניהם יהודים אמריקאים חולי סוכרת שמאמינים במוצר.

איך זה עובד? בחברה מסבירים כי רקמה זו ועליה תאי הבטא מושתלים בהרדמה מקומית בגוף החולה מתחת לעור. תוך זמן קצר השתל נקלט ומתחיל לשחרר באופן מבוקר אינסולין לפי רמת הסוכר בדם. מרגע זה, מתייתר לחלוטין הצורך המתיש בניטור קבוע של רמת הסוכר ובהזרקת אינסולין.

הטכנולוגיה פותחה על ידי פרופ' אדוארדו מיטרני מהאוניברסיטה העברית. הלבלב המלאכותי של בטאלין מיועד לחולי סוכרת הנדרשים לזריקות אינסולין. בעולם כ-155 מיליון חולי סוכרת המחייבת הזרקת אינסולין יומיומית.

לדברי ד"ר ניקולאי קוניצ'ר, מנכ"ל החברה, אומר על הפיתוח שנחשב לפורץ דרך לפי כל קנה מידה כי "הפכנו תוך שנתיים לחברה בינלאומית עם שיתופי פעולה בכל רחבי הגלובוס. הטכנולוגיה הייחודית שלנו מאפשרת לגוף לרפא את עצמו. כעת אנו מתמקדים בסוכרת, אבל יש עוד מחלות רבות שאנו מתכוונים לרפא בעזרת הטכנולוגיה הזו".

 

 

סוכרת לבלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד