י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

עיתונים בלי ידיעה מרכזית

איך הפכה התקשורת מ'כלב שמירה' ל'כלב נחיה'? • איך תגמר פרשת תעודת הכשרות ל'מומרת' מאשדוד? • ולמה חשוב לפרופ' מתל השומר לפרסם שאנחנו דומים לפלסטינים? • טורו של יצחק נחשוני

מה קורה? גלעד שליט בשבי
מה קורה? גלעד שליט בשבי



כסיסת צפורניים בקצות האצבעות

לעיתים נדירות מאוד לא נותרת בידי התקשורת הישראלית הברירה אלא להודות, שבכורח חובתה לשדר ולהופיע יהא אשר יהא, היא נאלצת למלא עבור קוראיה רק את תפקיד ה'גשש' באפילה. מ'כלב השמירה של הדמוקרטיה' שהיא מתיימרת להיות בכל יום, היא הופכת ל'כלב נחיה', המנסה את כוחו בהליכה בערפל ובצעידה אל הבלתי ידוע.

זה מה שקורה לעיתוני היום.

הפרשנויות, ההערכות, התהיות וההתלבטויות, ממלאות אותם בלי להשאיר כל מקום לידיעה מרכזית, ובלי ידיעה כלל.

הנושא העיקרי שהתקשורת עוסקת בו היום או רק חגה סביבו - עסקת שליט - הוא בבחינת תעלומה מוחלטת עבורה. איך לא, אם גם המנהיגות המדינית והביטחונית שלנו אינה יודעת לפצח אותה?

בנושא 'עסקת שליט', הנמצאת בשלב ההכרעה הסופית שלה, כל מה שידוע היום פורסם ולא היה בו כל צורך להתערבות ה'צנזורה'. הפרטים מוצפנים מאליהם בצורה כה נוקשה, עד שאפילו דלתות בתי המאסר שמהם אמורים להשתחרר המרצחים, אם תצא העסקה אל הפועל, אטומים פחות מהם. לפחות כפי שזה נראה הבוקר, גם שבעת המופלאים של הקבינט אינם יודעים את קוד הפענוח שלה, ולכן גם אין סיכוי שמישהו יצליח להדליף משהו ממנה.

אפילו רשת 'פוקס', אלופת החשיפות, שב'פוקס' עלתה על איומו הסיזיפי של המתווך חגי הדס להתפטר הלילה, נאלצה להסתפק ב'סקופ' הזה ולא ידעה לגלות יותר מזה דבר.

לעת כזאת, התמונה המאוד נוגעת של אימא שליט כוססת ציפורניים, המתפרסמת היום בעיתונות מבטאת את תחושת 'קצות האצבעות' של כולנו, בכל מובניה.

בשביל יותר מזה נצטרך להניח, ביום הגורלי הזה, את דיווחי התעלומות בצד ולפנות ליודע תעלומות. לבקש שיפתח עיני מנהיגנו לפעול נחוחה ובדרך הנכונה, שתעמוד להם זכות אבות להושיע בנים.

"ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה שלום ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה".

מי יעיז להעניק כשרות? מסעדת המריבהצילום: מי יעיז להעניק כשרות? מסעדת המריבה
מי יעיז להעניק כשרות? מסעדת המריבה


אני את נפשי הצלתי

אמרנו לכם.

ביום רביעי שעבר התייחסנו כאן לפסיקת הבג"צ שחייב את הגר"י שיינין, רבה של אשדוד, להעניק תעודת כשרות, בניגוד להלכה, לבית קפה שבבעלות 'מומרת' המשתייכת לכת המשיחיים, ולתביעה שהוגשה נגדו בעקבות סירובו לקיים את פסק הדין, על 'בזיון בית המשפט'.

"אסור שזה יסתיים, כמו מערכות דומות בעבר, ב'פשרה' שיימצא לו מחליף, שייתן את 'תעודת ההכשר' במקומו. כל סטייה מעקרונות ההלכה בנושא הזה אינה נתונה לסמכותו של איש" - כתבנו אז.

וזה בדיוק מה שקרה.

מאז סוף השבוע, ולקראת הדיון המשפטי בעניינו, התייצב הגר"י שיינין בבתיהם של גדולי ישראל וקיבל את ברכתם שיצליח להמשיך ולעמוד בתוקף, מול המבקשים להכריחו לעבור על דבר הלכה, ויקדש שם שמים. במקביל פרסמו 100 רבנים נבחרים בישראל תמיכה בו ובסירובו להיכנע למכתיבים לו למעול בתפקידו כרב בישראל, המופקד על קיום ההלכה במערכות הכשרות והאחרות במדינה.

אתמול התייצב הגר"י שיינין בבית המשפט כפי שנתבע. טענת בזיון בית המשפט לא תפסה שם, אך השופטים עמדו על קביעתם לחייב אותו לתת תעודת כשרות לבית הקפה. באם רב העיר לא יעניק תעודת כשרות בהתאם לקביעת בית המשפט אזי, על פי החלטת השופטים, תהיה הרבנות הראשית חייבת להסמיך, בתוך 30 יום, רב אחר, שיעניק את תעודת הכשרות במקומו.

בדיוק כפי שחזינו, וכאילו נכנסנו למוחם של השופטים חמישה ימים לפני שהתכנסו לדיון.

ההתייחסות של העיתונות היומית החרדית היום לנושא, אינה פחות מעניינית וחשובה מהדיון בנושא עצמו. 'יתד נאמן' נשאר נאמן להתנגדות הבלתי מתפשרת, לכל ניסיון של בית המשפט, ואין זה משנה אם היא נעשית באשדוד, כרמיאל או ירושלים, להתערב בענייני רבנות והלכה.

"סערה בעולם הרבנות מהחלטת בג"ץ לחייב מתן תעודת כשרות בניגוד להלכה" - נאמר בכותרת המנטרה, שום דבר לא זז, שום דבר לא השתנה.

'המבשר', לעומת זאת, מודיע בלאקוניות כי "בג"צ הורה לרבנות הראשית להעניק תוך 30 יום תעודת כשרות לקונדיטוריה הנוצרית באשדוד". אמנם גוף הידיעה נפתח במשפט: "ניצחון לרוחו החזקה והבלתי מתפשרת של הגאון רבי יוסף שיינין שליט"א", אבל בגלגול תפוח האדמה הלוהט לפתחה של הרבנות הראשית, העיתון אינו מביע כל עמדה. דיווח יבש.

שונה בתכלית היא התייחסותו של ''מודיע'. בראש הכותרות הוא מודיע בנימה חגיגית משהו, שאין לה כל בסיס עובדתי כי "רבה של אשדוד לא ייאלץ לתת הכשר בבעלות מסיונרית".

זה שהרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית יאלצו להעניק את התעודה במקומו, לא מעניין את 'המודיע'. מבחינתם, ברגע שהגר"י שיינין הגיע למצב של 'אני את נפשי הצלתי' הסתיימה המערכה, ומה שיחליטו הרבנים הראשיים בירושלים ולא באשדוד, זה עניינם בלבד. המאבק מוצה ושהרבנות הראשית בירושלים תתבשל במיץ של עצמה...

מה באמת תעשה הרבנות הראשית? - תנסה לדחות עד כמה שניתן את הקץ, תוציא קיטור על הגר"י שיינין שזרק את הכדור למגרשה ומסבך אותה ותמתין לראות כיצד יתפתחו הדברים.

בלית ברירה היא תמנה נאמן כשרות מטעמה שיהיה עובד בקונדיטוריה של ה'מומרת' וישגיח על הנעשה בה, לאורך כל שעות פעילותה, ללא שהיא תיאלץ להשקיע כסף נוסף באחזקת משגיח צמוד, כפי שדורש ממנה רב העיר.

זוהי בדיוק ה'פשרה' שלאיש, גם לא לרבנות הראשית, אין סמכות להסכים לה. אם היא מקובלת הלכתית שיעשה אותה הרב המקומי ואם לא - אסור שרבנים ראשיים יהפכו ל'גוי של כשרות'.

מה פרידמן אמר? למי אנחנו דומים? צילום: 02צילום: מה פרידמן אמר? למי אנחנו דומים? צילום: 02
מה פרידמן אמר? למי אנחנו דומים? צילום: 02


פיצלוח ה'גן היהודי'

לא יודע מה זה יעשה לכם אבל אנחנו ממש נפגענו קשות.

מאז דארווין, שטען שמוצאו מהקוף, לא היה מי שהלבין את פנינו כפי שעשה זאת פרופ' איתן פרידמן מהמכון הגנטי במרכז הרפואי 'שיבא' בתל השומר. תאמינו לנו, הוא עשה את זה סתם ככה ללא כל סיבה.

פרופ' פרידמן, המנהל את המחלקה האונקוגנטית לזיהוי אנשים בסיכון גבוה למחלת הסרטן על בסיס משפחתי, נמצא בעיצומו של מחקר עולמי מהפכני, שימפה את הגנום היהודי. עוד בטרם השלים פרופ' פרידמן את מחקרו הוא כבר יודע שאנחנו היהודים, הרבה יותר קרובים לפלסטינים ולדרוזים מאשר ל...שבדים.

מעליב.

למה דווקא עכשיו, כשהרוצחים הפלסטינים נשענים עם דם על הידיים על דלתות הברזל הכבדות וממתינים לפתיחת הסוגר והבריח ולשחרורם במסגרת 'עסקת שליט', מוצא הפרופ' מכובד את עקבות הגנים שלהם בדיוק אצלנו ואצלכם.

את המחקר הכל-כך משמעותי שלו ליקום, שוודאי ישאיר את רישומו עד סוף הדורות כולם, בוחר פרופ' פרידמן לפרסם בעיתון ה'מדעי' ה'בינלאומי' "ידיעות בקעת אונו", המחולק בין השאר במכולת של מרסל באור יהודה, וכך נחשפנו אליו גם אנחנו.

"המטרה היא נפלאה - פענוח העם היהודי" - אומר הפרופ' לכתב אביאל מגנזי. "נוכל לדעת פרטים יותר מדויקים על ההיסטוריה שלנו כעם, וגם לקבוע האם אנחנו אכן עם שמוצאו אחיד. זה דבר ענק. התקיים ויכוח גדול בניו-יורק במהלך המאה ה-20 כדי לקבוע מהם היהודים - האם זה עם? האם זה גזע? האם זה אוסף של שבטים או שמא רק דת? נוכל לענות על זה באופן הכי מדעי והכי מדויק עם תוצאות המחקר. אני לא שומע את משק כנפי ההיסטוריה, אך יש כאן משהו גדול".

זה שהפרופ' לא שומע את משק כנפי ההיסטוריה, מדאיג כשלעצמו, ומחייב בדיקה נפרדת ואישית של הגנים שלו. מעניין יהיה לדעת האם גם הפלסטינים, שכל-כך דומים לנו, סובלים מהליקוי הגנטי הזה... אבל בכל מקרה הדבר לא פוגע בכושרו לערוך את המחקר ה'קוסמי' שלו.

"זה מטורף...זה מקור ענק להסתכל טוב טוב מי אנחנו, לא כדי להגיד מיהו יהודי ומי לא יהודי, אלא כדי לבחון את אמיתות ההיסטוריה, על מה היא מתבססת ומהן התהפוכות שעברו עלינו בדרך" - אומר פרופ' פרידמן.

בתורה בלבד הוא לא מסתפק. אם היה יכול, היה בוודאי בודק גם את הגנים של עש הספרים, כדי לדעת כמה אלפי שנים הם שורצים בתוך ספרי המקורות שהם התיעוד ההיסטורי האמיתי שלנו. יחד עם זאת, הגן היהודי שבו לא מרשה לפרופ' פרידמן להתעלם מדאגותינו והוא מרגיע גם בעניין זה. "התוצאות הראשונות שלנו מראות שאנחנו כולנו יוצאי העם היהודי מגיעים במקור הקדום מהמזרח התיכון, זה מוצאנו וחזרנו אליו. לעניין הזה, אברהם אבינו אכן היה חי וקיים"...

נשמנו לרווחה.

פרופ' פרידמן מתאונן בכתבה כי רק אצל חלק מהעדות ההיענות להשתתף במחקר רווחת. "אין לנו בכלל שיתוף פעולה מיהדות מרוקו, מיהדות תימן, אפס מיהודי גרוזיה, אנחנו צריכים עוד משפחות מאתיופיה, מבולגריה, מטורקיה ומעיראק".

ותארו לעצמכם שגם בלי כל העדות האלה, רק על פי בדיקת האשכנזים מ'קונגרס פוילן' ומגליציה וההונגרים מ'זיבען קהילעע'ס", הוא הצליח להגיע למסקנה הברורה שאנחנו כל-כך דומים לפלסטינים...

למסקנה הזו, אגב, יש לדעת פרופ' פרידמן גם היבטים מדיניים משמעותיים. "אם נשכיל לקחת את העובדה הזו ולומר שאנחנו כולנו מאותו כיוון, משפחה אחת, אולי יהיה שלום. אני לא מאמין שעכשיו, אבל אולי זה יתרום משהו בעתיד"...

בסיום הראיון עמו מעריך פרופ' פרידמן שבתוך שנה יסיים את המחקר הקצר, ובתוך שלוש שנים את הארוך והמסובך יותר. "ישנם פרויקטים שונים במינים שונים, שימפנזות וגורילות, לדוגמה. בהשוואת המחקרים נוכל למעשה לדעת את מקור האדם באופן מפורט יותר ונוכל לדעת מתי התחילו ההתפצלויות בינו לבין היצורים שאיתם אנחנו (שלא ידבר בשמנו!) חולקים עבר משותף. יש כאן לא רק עניין היסטורי יהודי, אלא אף פרספקטיבה מאוד רחבה".

אז פלא שהמרוקאים, התימנים, הגרוזינים, האתיופים, הטורקים והעיראקים לא משתפים איתו פעולה? למה מיהו שיגיד להם מתי הם נפרדו מהשימפנזה ומהגורילות?

גם אנחנו לא מאמינים יותר מדי במחקר הזה. שהרי אם אנחנו והפלסטינים כל-כך דומים וה"שתי המדינות לשני עמים" שונים תכלית השינוי מהשבדים, אז למה השבדים יותר עם הפלסטינים מאשר איתנו היהודים?


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד