י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ממרומי מצוק הכורכר

גן לאומי אפולוניה מצטייר כאי של שקט בתוך המרכז הסואן ומציע נוף מרהיב אל הים ופיסת היסטוריה מהתקופה הצלבנית

רמת קושי: מומלץ לבודדים ולמשפחות.
נגישות לבעלי מוגבלויות: הטיול מתאים ליושבים בכיסאות גלגלים, למוגבלי הליכה וללקויי שמיעה.
משך הטיול: תלוי במסלול. שעות הפעילות: 17:00-8:00. הגן נסגר למבקרים בשעה 16:15.
ציוד נדרש: מים, מזון, כובע
העונה המתאימה לטיול: אביב, קיץ, סתיו.

במרכז הארץ, מצפון להרצליה פיתוח, נפתח לאחרונה גן לאומי אפולוניה. הגן הוא למעשה עיר צלבנית אשר חלקים ממנה נחפרו בשנים האחרונות. האתר אפולוניה הוכרז בספטמבר 2003 על ידי "World Monuments Watch" כאתר עולמי בסכנת הרס, והוא אחד ממאה אתרים שהוכרזו בשנה זו. רשימת האתרים כוללת אתרים כמו החומה הגדולה, העיר בוצרה בסוריה ועוד רבים ומכובדים.
בגן עוברים שני מסלולי סיור לא ארוכים: האחד שביל הים, שנצמד לתוואי המצוק ומיועד למיטיבי לכת, והאחר מיועד למתקשים בהליכה ולכן הוא שומר על קו גובה אחיד.

הגן מצטייר כאי של שקט ושלווה בתוך המרכז הסואן, ומזמין סיור נינוח של בוקר-צהריים. משך סיור ממוצע הוא כשעה, ואפשר לערוך אותו עצמאית. בכניסה מצטיידים בדפדפת האתר (עברית, אנגלית) ונעזרים בשילוט המיוחד לגן זה.

בגן פזורים אלמנטים ארכיטקטוניים שונים, אך שניים מהם מהווים את עיקר הביקור באתר: וילה רומית מסוף המאה הראשונה ותחילת המאה השנייה לספירה ומבצר צלבני. את הווילה אפשר לראות מנקודת התצפית, שם מוצב שלט ובו שחזור תלת ממדי של המבנה. מרשים במיוחד הוא המבצר הצלבני אשר שוכן במרומי מצוק הכורכר ומשקיף על הים מגובה 30 מטר. מרפסת התצפית שבראשו היא מהמרהיבות בארץ, והיא משקיפה על קו החוף מחדרה בצפון ועד לאשדוד בדרום. מבצר זה נבנה ב- 1241 וחרב בשנת 1265, והנו עדות מרשימה לעוצמתה של העיר. הוא מוקף חפיר רחב ידיים, ובתוכו אפשר לראות את החדרים השונים ולהתרשם מאוסף אבני הבליסטרא.

כיצד מגיעים

כדי להגיע לגן לאומי אפולוניה יש לצאת מכביש החוף בצומת כפר שמריהו. פונים לכיוון הרצליה פיתוח (מערבה), ובכיכר השנייה פונים ימינה ונוסעים עד סוף הכביש. לאורך הדרך יש שילוט. מאחר שהמסלול אינו מעגלי, כדאי להשאיר רכב אחד בגן לאומי אפולוניה כדי להקפיץ את הנהגים לאיסוף כלי הרכב. מגרש החניה נסגר בשעה 17:00.

מסלול אפולוניה וחוף השרון

תחילת המסלול בגן לאומי חוף השרון מכביש החוף (כביש מס' 2) פונים לכיוון המרכז המסחרי שליד קיבוץ שפיים. בכביש הפנימי של המרכז המסחרי פונים צפונה לעבר החנות צומת ספרים. בכיכר שליד החנות פונים מערבה. הכביש הופך לדרך עפר המגיעה עד לגדר גן לאומי חוף השרון. כשמגיעים לגדר, נוסעים בדרך עפר דרומה, במקביל לגדר, עד לרחבת החניה שממול לשער הכניסה. בכניסה לגן תמצאו את דפי ההסבר למסלולי הטיול השונים. הגן, אשר הכניסה אליו ללא תשלום, מתוחזק על ידי קבוצת נוער מקיבוץ שפיים. בגן מתפתלים להם שבילים שונים אשר לוקחים אתכם מחוויית טבע אחת לשנייה. נתחיל את סיורנו בשביל המסומן באדום. שביל זה ייקח אותנו אל התצפית לכיוון החוף. משטחי ריצוף מעץ מאפשרים להגיע עד לשפת המצוק. נמשיך את הסיור במסלולו המעגלי, ובדרך נבחין בצורות שונות של סלע הכורכר. באמצע אוקטובר המקום דל מבחינת פריחה, אך לעתים אפשר להבחין באחרוני החצבים שפורחים בגן, וגם בחבצלות שמעטרות את הדיונות בלבן.

נמשיך בשביל האדום עד למפגש עם שביל המסומן בשחור - שביל האירוסים. נקצר לכיוון שביל הצבאים המסומן בכחול, ואולי אם נהיה בני מזל נוכל לראות צבי אחד או שניים.

וכמובן איך אפשר להגיע לגן זה ללא ביקור ב"חליקס" - אתר המועדף על ידי הילדים. זו מחצבת חול ישנה אשר קירותיה תלולים והיא מאפשרת לגלוש מראש המדרון. ננצל את סוף המסלול למנוחה קצרה באזור הפיקניק ונמשיך את מסלולנו לכיוון חוף הים. נצא מהשמורה לכיוון צפון לאורך הגדר ונמשיך עם השביל עד לירידה לכיוון חוף געש.

כשנגיע לחוף הים נצטרף לסימון החדש של שביל ישראל (להזכירכם: לבן, כחול, כתום). הכיוון הוא דרומה. לאורך החוף נעבור מפרצונים טבעיים ונלך תחת מצוק כורכר מרשים שמתנשא לגובה 30 מטר מעל לים. שימו לב לא לנסות ולהתקרב אל המצוק יתר על המידה, שכן יש מדי פעם התמוטטויות וגלישות של המצוק, ובשום מקרה אל תנסו לשבת ממש מתחתיו. כמו כן, שימו לב למצב הים, כיוון שבגאות וים סוער אין אפשרות לעבור לאורך כל החוף, היות והגלים מגיעים עד למרגלות המצוק.

במפרץ האחרון כבר אפשר להבחין בשרידי המבצר המרהיב של אפולוניה. נמשיך ונעבור דרך המעגן של המבצר הצלבני. נביט מקרוב אל שרידיו האימתניים של המבצר אשר נפלו לים. אפשר לראותם ממרומי הדונג'ון - מגדל העוז של המבצר.

נמשיך עם הסימון של שביל ישראל ונגיע לכפר דייגים קטן. מיד לאחר מכן ניתקל בשלט לגן לאומי אפולוניה. נטפס בשביל העולה לכיוון הגן עד לכניסה, שם נסדיר את כניסתנו (הכניסה לגן בתשלום), ונצטייד בדפי ההסבר של האתר. אחרי מאמץ ההליכה נירגע בגן היפה. נביט אל שרידי הווילה הרומית ונסיים את הטיול במבצר הצלבני המרהיב שצופה אל הים.

נגישות כללית באתר

באתר פינת פיקניק נגישה. חניית נכים מסומנת וצמודה לפינות הישיבה, יש התאמות מיוחדות של השולחן כך שאדם על כיסא גלגלים יוכל לשבת בנוחות. ספסלי הישיבה מותאמים ומאפשרים נוחות מקסימלית לאנשים עם מוגבלות בהליכה. הפינה ממוקמת סמוך לכביש נוח המאפשר לנכים לנוע ביתר קלות וכך ליהנות עם משפחתם מהנוף המדהים ומערכי המורשת.

הנגשת המקום תכלול בעתיד שבילים ייחודיים להגעה בעזרת כיסא גלגלים. כרגע אפשר לטייל עם עגלות נכים במסלול העליון בלבד. השבילים באפולוניה אינם מונגשים אבל אפשריים לגישת מי שיש לו מוגבלות בהליכה. שבילי ההליכה עשויים כורכר כבוש, וברוב השבילים השפה מוגבהת מאבן הריסות. שביל אחד היורד לים הנו בעל מדרגות ואינו נגיש.

לעומת זאת האתר מצוי בשלבים סופיים של הכנת שביל נגיש. השביל יורד מנקודת פיקניק נגישה לכיוון תצפית מרהיבה לים ולמבצר הצלבני. נקודה בעייתית היא הכניסה למבצר: סף הכניסה מוגבה ומצריך עזרה במעבר על פניו. אפשר להגיע עם כלי הרכב לחניה הקרובה למבצר, אך יש לתאם כניסה בקופת הגן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!