י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביום בו נולד - נפטר • הרב פרידמן זצ"ל

בניו-יורק נפטר, בגיל 95 בדיוק, הרה"ח ישראל שלום יוסף פרידמן זצ"ל, בנו של האדמו"ר מבאיאן זצוק"ל • ארונו ייצא מארה"ב והוא ייטמן לצד אביו • אלי שלזינגר מגולל את תולדות חייו המרתקים

ביום בו נולד - נפטר • הרב פרידמן זצ"ל

בארצות הברית נפטר היום (ג) הרה"ח ישראל שלום יוסף פרידמן זצ"ל, בנו של האדמו"ר רבי מרדכי שלמה פרידמן מבאיאן זצוק"ל, מראשוני האדמו"רים שהפריחו את השממה הרוחנית באמריקה, שאחרי שואת יהודי אירופה.

"הקב"ה ממלא שנותם של צדיקים" - אמרו חז"ל על אדם שנולד ונפטר באותו יום בשנה. המנוח ז"ל, נולד לפני 95 שנים בדיוק, בתאריך ה' בטבת תרע"ה, בווינה שבאוסטריה, לשם גלתה המשפחה ובראשה הסב, האדמו"ר ה'פחד יצחק' מבאיאן זצוק"ל. עם פרוץ מלחמת-העולם הראשונה.

בשנת תרע"ז, נפטר ה'פחד יצחק' זצוק"ל. אביו של המנוח, רבי מרדכי שלמה זצוק"ל ואחיו, הוכתרו לאדמו"רים תחת אביהם. באחדות מופלאה שאין בדומה לה כיהנו יחדיו האחים הקדושים כאדמו"רים, כל אחד במקום מושבו ברחבי אירופה.

בשנת תרפ"ו נקרא הרה"ק רבי מרדכי שלמה זצוק"ל לארה"ב על-ידי מאות מחסידי באיאן שהיגרו ממזרח אירופה לארץ החדשה, כדי שיכהן כאדמו"ר. ר' ישראל שלום יוסף, אז בן 11, היגר יחד עם אביו לאמריקה, למד בישיבות שאביו היה שותף בהקמתן, ועמד לצידו של אביו במערכות הקשות שהתנהלו בימים ההם על צביון היהדות החרדית באמריקה, ואל מול הניסיונות הקשים אותם חוו על בשרם יהודי אמריקה בבעיות פרנסה ושמירה על אורח חיים יהודי.

כדוגמא יש לציין את מאבקם של גדולי ישראל באמריקה, למען אחיהם באירופה בתקופת השואה. הרבי מבאיאן היה ממובילי המאבק, ור' ישראל שלום יוסף עמד לצד אביו וסייע בהובלת המאבק.

לאחרונה נחשף בפורום המנהלים של המודיע צילום וידאו נדיר של ביקור גדולי ישראל אצל נשיא ארה"ב בתקופת השואה, הארי טרומן, שם נראה האדמו"ר מבאיאן במרכז. גדול היה חלקו של המנוח באירגון אותו ביקור היסטורי וחשוב.

בשנת תשי"ג, עת הוקמה ישיבת רוז'ין בירושלים, קיבל על עצמו ר' ישראל שלום יוסף את ראשות ועד המתיבתא באמריקה, ופעל גדולות ונצורות לטובת הישיבה והמוסדות.

עם הכתרת אחיינו, האדמו"ר מבאיאן, בשנת תשמ"ה, הוא ראה בכך התגשמות של חלום חייו, השתתף בכל המעמדים החשובים, ופיאר את שולחן המזרח.

באירועים מיוחדים בראותו את באיאן פורחת היה מתרגש ואומר: "עוד באיאן חי"....

עד לאחרונה היה פעיל לטובת המוסדות בארץ-הקודש, וממרום שנותיו השיל מעצמו את זקנותו ופעל כנער צעיר לטובת הישיבה והמוסדות.

לקראת יום הולדתו ה-95 תוכננה מסיבת מלווה מלכה במוצ"ש שעבר, אולם לפני שבועות אחדים הוא נחלש ובהמשך אושפז בבית חולים. מצבו הלך והשתפר, אולם המסיבה נדחתה בשל מזג האוויר הסוער בארה"ב.

הבוקר חלה התדרדרות חמורה במצבו, והוא החזיר את נשמתו ליוצרה, בהותרו אחריו את משפחתו האבלה, ואלפי חסידי באיאן שינצרו את זכרו לעד.

הלוויתו תתקיים מחר (ד) בשעה 11:00 בבוקר מבית הכנסת של האדמו"ד מבאיאן זי"ע בווסט סייד שבארה"ב, ותעבור דרך בית מדרשו שבאיסט סייד, משם ייצא ארונו לישראל, כאן יצא מסע ההלוויה ביום חמישי בשעה 11:00 מבית הכנסת "תפארת ישראל" דחסידי רוז'ין ברח' מלכי ישראל בירושלים, אל בית החיים הר הזיתים, שם ייטמן לצד אביו כ"ק האדמו"ר מבאיאן זצוק"ל.

הכנסת ספר תורה לקלויז הגדול של חסידי באיאן ברחוב מלכי ישראל בירושלים, שאמורה היתה להתקיים היום (ג') נדחתה עד לתום שבעת ימי האבל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד