י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התקשורת הביעה התעניינות

מאחורי הקלעים של הכשרות באבו דאבי: "שלחנו ארוחות VIP עם פלומבה"

אחרי שהמשלחת הישראלית שבה מאבו דאבי, בתום ביקור היסטורי, שוחח הרב קרקובסקי, מי שהופקד על נושא הכשרות לבאי המשלחת עם 'בחדרי חרדים' וסיפר כיצד התקשורת המקומית הביעה התעניינות כדי להכיר את הנושא ואיך התנהלו הארוחות המשותפות ללא חשש ובלבול

מאחורי הקלעים של הכשרות באבו דאבי: "שלחנו ארוחות VIP עם פלומבה"
המטבח הכשר באבו דאבי צילום: באדיבות המצלם

בצל חזרת המשלחת מאבו דאבי לישראל, מספר הרב יששכר דוב קרקובסקי מנכ"ל כשרות OU כי זה היה "מבצע גדול ומאד מיוחד, הרשויות רצו להבין את נושא הכשרות".

המשלחת הישראלית הגיעה לאבו דאבי אתמול, מתוכם מספר אנשים שומרי כשרות, והרשויות המקומיות טיפלו בנושא עם כל הרצינות והביאו את מנכ"ל כשרות OU ישראל לאמירויות כדי שהכל יהיה כשר למהדרין.

מי שקיבל את המשימה מבחינת המטבח הכשר, חברת קייטרינג מקומית שכבר ארגנה כמה פעמים אירועים כשרים לחברי הקהילה היהודית. את הרייטינג מנהלת אשתו של רוס קריל, נשיא הקהילה היהודית של האמירויות.

הרב קרקובסקי מספר ל'בחדרי חרדים' על המהלכים והמאמצים מאחורי הקלעים: "קודם וידאנו הלכתית שאפשר לשבת באותו שולחן שומרי כשרות, ואלו שלא, לדוגמא לא יהודים, שמנו מחיצה שיהיה "היכר" בין היושבים בשולחן, מאחר והאנשים שם רצו שכולם ישבו יחד, אז שמנו על השולחן ליד כל מנה כשרה, כמו ששמים באירועים, כמו תפריט עליו כתוב "כשר", וכך היה סימן "היכר", וכולם ישבו יחד, וזה גם עזר למלצרים לזהות מי אוכל כשר".

הרב קרקובסקי מספר כי כל הסכו"ם היה חדש מהניילונים, "בכל ארוחה היה סכו"ם חדש מאד יוקרתי, כולל צלחות וכוסות, היתה ארוחת צהריים, ארוחת ערב, וארוחת בוקר למחרת, את הכלים שטפו בקומה למעלה, אבל במטבח לא שטפו כלים, גם האוכל הלא כשר היה עם סכו"ם חדש, כדי שלא יהיה בלבול".

הרב מספר כי בכל ארוחה היה משגיח, שווידא שהכל חתום וסגור, הוצאנו גם ארוחות לפגישות VIP שהיו מחוץ למלון, "חותם בתוך חותם".

הקייטרינג Eli's Kosher Kitchen שארגן את הכל עומד תחת השגחת הרב הראשי של איחוד האמירויות, הרב יהודה סרנא, אך לאירוע הזה הם לקחו את ועד הכשרות OU, ואולי יעבדו גם בהמשך עם ועד הכשרות באופן קבוע.

גם התקשורת באבו דאבי התעניינה בנושא הכשרות, בכל הנוגע לאוכל שהוגש למשלחת הישראלית. הרב קרקובסקי התראיין לתקשורת המקומית khaleejtimes ואמר כי "כל הציוד, כולל תנור, כיריים, כיור וסכו"ם, צלחות וכלים הם חדשים לגמרי או שלא נעשה בהם שימוש. אם הוא לא חדש, עליהם לעבור תהליך ניקוי אינטנסיבי בו לא רק מנקים אותם ביסודיות אלא גם מלבנים אותם. עם מים חמים או אש חיה", תיאר מומחה הכשרות לתקשורת המקומית.

התקשורת ציינה כי הרב דאג שכל המרכיבים והירקות המשמשים להכנת האוכל מגיעים ממקורות כשרים. "שיתפנו פעולה עם קייטרינג כשר מקומי, 'המטבח הכשר של אליס', Eli's Kosher Kitchen כדי להבטיח שכל האוכל המוגש עומד בדרישות הכשרות. כשאנחנו משתמשים בירקות - במיוחד העלים - אנו דואגים לנקות אותם היטב מחרקים".

עוד מצוין בתקשורת המקומית, כי לדברי הרב אוכל 'חלאל' שמותר למוסלמים (שחיטה דומה לשחיטה יהודית) דומה במובנים רבים לכשרות היהודית, שכן הבשר נשחט באופן דומה "הבדל אחד עיקרי הוא שאנחנו לא שותים חלב גמל", אמר הרב.

עם הנורמליזציה של היחסים בין איחוד האמירויות הערביות לישראל, אמר הרב קרקובסקי כי אוכל משתי המדינות יכול להביא להבנה בנושא כשרות, וזה יביא להבנה של הצרכים של כל אחד "יש הרבה קווי דמיון בין אוכל יהודי לערבי. על ידי הבאת שניהם לשולחן, זה יתן לאנשים את האפשרות להבין טוב יותר את כל נושא הדקויות של הכשרות".

מטעם ועד הכשרות OU פורסם כי בתחילת השבוע יצא הרב יששכר דב קרקובסקי, נציג מטעם ארגון ה-OU, לאבו דאבי על מנת להכשיר את המטבח בבית המלון אשר בו מתארחת כעת המשלחת הישראלית ושבו נערכות הפגישות. הרב קרקובסקי הגיע בהזמנת בית המלוכה אשר נענה לבקשת המשלחת הישראלית והאמריקאית לדאוג שיעמוד אוכל כשר לרשותם של חברי המשלחת. באבו דאבי נפגש הרב יחד עם נשיא איחוד הקהילות היהודיות באיחוד האמירויות, רוס קריאל, וכן עם המשגיח המקומי של ה-OU, גודרום קריאל וביחד הם עבדו להכשיר את מטבח המלון ולבסוף העניקו להם את תעודת הכשרות.

מנכ"ל OU ישראל הרב אבי ברמן הוסיף מטעמו ואמר כי "ההסכם בין מדינת ישראל עם איחוד האמירויות הוא מאורע היסטורי שישאיר חותם בהיסטוריה של האזור כולו. אנחנו ב-OU ישראל מתרגשים ושמחים לקחת חלק באירוע הזה ולהיענות לבקשה לספק למשלחת הישראלית אוכל כשר בזמן השהות שלהם במקום. אין לנו ספק שעם כינונם הרשמיים של היחסים בין המדינות אנו נראה מסעדות ומלונות נוספים שיבקשו להתאים את עצמם לקהל היהודי, ואנו מקווים להיות שם בשבילם יחד עם הקהילה היהודית במקום".

אבו דאבי אוכל כשר הרב יששכר דב קרקובסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד