כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הממשלה עוברת ניתוח 'עורקים' מ'קדימה'

מי מכיר: ח"כ יוליה שמאלוב – מועמדת לתפקיד שר? • האמריקנים בעקבות גנבי הרכב בישראל • והאם תיפתר בעיית 'תעודת הכשרות' באשדוד בפגישה עם האפיפיור? • טורו של יצחק נחשוני

הממשלה עוברת ניתוח 'עורקים' מ'קדימה'



'פרישמיש' ממשלתי?

ממתי שהתיישבנו לכתוב את המדור הזה, ועד לרגע זה, התחלפה לה הידיעה הפוליטית ההזויה של היום, כאילו היתה כתובה מולנו על מסך פלזמה.

בכותרת הראשית של 'ידיעות אחרונות', שנוסחה בביקורתיות לא מקובלת, רק משום ש'מעריב' הקדים אותם בפרסום הנושא ביומיים, נכתב הבוקר: "נתניהו מצא זמן לדון בפירוק קדימה".

לפי יובל קרני וצבי ברוט ב'ידיעות' של היום, כדאי לנו להתחיל ולהתרגל לשם חדש בממשלה, שגם אנחנו לא ידענו עד הבוקר שהוא נכלל ברשימת 120 'הנבחרים' של המדינה: קבלו את יוליה שמאלוב-ברקוביץ, אחת משבעה ה'עורקים' של 'קדימה', הגורמים לחסימות בלב של ציפי ליבני בימים האחרונים, ועומדים להישתל בניתוח, בממשלה.

אם יושלם התהליך שנתניהו ועוזריו שוקדים עליו בימים אלה, לצרף לפחות שבעה ח"כים שיפרשו מ'קדימה', ואולי יותר, לממשלה, תתמנה
שמאלוב לשר, או לכל הפחות לסגן שר או ליו"ר ועדה חשובה בכנסת. כדאי לכם להתחיל ולרקום קשרים.

בסוף עוד נגלה שכל הישיבות אל תוך הלילה, ש'גזלו' השבוע את שינתנו, לא היו בעניין 'עיסקת שליט' אלא 'עיסקת השליט' - העיסקה לחיזוק שלטונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הח"כים שעמם מנהל ה'קבינט הפוליטי' מגעים בנושא הם שי חרמש, עתניאל שנלר, רונית תירוש, אותה יוליה שמאלוב-ברקוביץ, אלי אפללו, אריה ביבי, מריה סולודקין וישראל חסון.

'ידיעות אחרונות': "המגעים עם הח"כים עלו מדרגה בימים האחרונים, לאחר שראש הממשלה נועד עם כמה מהם. תירוש הוזמנה לביתו של נתניהו שלשום בבוקר, זמן קצר לפני דיוני השביעייה בעניין גלעד שליט. בימים האחרונים הוא נפגש עם ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ, ואילו שנלר זומן לפגישה אמש. בין דיוני השביעייה נפגש נתניהו שלשום עם ח"כ חסון בעניין 'עיסקת שליט', אך ניצל את ההזדמנות לדון עמו גם באפשרות של פרישה".

אנחנו לא התלהבנו. המהלך לריסוק 'קדימה' אמנם שווה, אבל מי שהאמין שבסופו של תהליך הוא יוביל לצמצום בהשפעתו, ואם תרצו בהשתלטותו של אהוד ברק על הממשלה, עומד להתאכזב ובגדול - ברק, על פי כל הידיעות בתקשורת היום, מעורב גם בצעדים הללו, והם עוד עלולים לחזקו במקום להחליש ולמוטט אותו.

אם להיות 'קטנוניים', בהסתכלות צרה, רק כוחן הסגולי של המפלגות החרדיות בממשלה, שס ויהדות התורה, עלול להיפגע אם ח"כ יוליה שמאלוב וחבריה יצטרפו אליה.

הישראלים בנהיגה. צילום: מנחם הלויצילום: הישראלים בנהיגה. צילום: מנחם הלוי
הישראלים בנהיגה. צילום: מנחם הלוי


הדו"ח האמריקני החמור על 'אוחזי ההגה' במדינה

ידענו שזה לא יגמר ב'הקפאה'. הבנו שאם נתניהו 'יתקרנף' או 'ישתפן' פעם אחת, תלוי אם מביטים בו מעל לערימות הקרח או מתחת, יאריך משרד החוץ האמריקני את 'מסע העלוקות', וימשיך להוכיח לו מיהי המעצמה העולמית הגדולה.

השבוע זה קרה. אותו משרד חוץ אמריקני הוציא הנחיות לאזרחיו שבהם הוא כותב כי... נהיגה אגרסיבית היא בעיה רצינית מאוד בישראל, והישראלים אינם שומרים מרחק ולא מאותתים לפני שהם עוברים נתיבים או מבצעים פניות.

"הנהג הישראלי נוטה לבלום לפתע בכביש, ללא כל התרעה מוקדמת, בפרט בנתיב הימני"... נאמר עוד בדו"ח.

לפני שהעלינו בדעתנו, שמשרד החוץ האמריקני חיבר דו"ח המתייחס ישירות אלינו כנהגים, וראינו בכך כבוד גדול, חשבנו שמדובר רק במונחים מושאלים, והכוונה היא לא לנהגים הישראלים אלא למנהיגים.

העובדה שעל הידיעה שהתפרסמה ב'ידיעות אחרונות' על הדו"ח חתום הכתב המדיני איתמר אייכנר, ולא הכתב לענייני תחבורה, רק חיזקה אצלנו את התיאוריה הזו. אבל יותר היא תפסה אותנו, מאחר והמינוחים הסתדרו לנו בדיוק עם מה שהאוחזים בהגה המדינה שלנו עושים לאחרונה - "הם בולמים לפתע ללא התרעה מוקדמת", "נוהגים באגרסיביות", "לא מאותתים לפני שמבצעים פניה", ובעיקר - "לא נותנים התרעה מוקדמת לפני שעוזבים את הנתיב הימני"...

אבל אז בא חלקו השני של הדו"ח והפיל לנו את כל מגדל הקלפים שבנינו. "על פי משרד החוץ האמריקני יש עליה במספר הפריצות לכלי רכב חונים בישראל, והדבר נפוץ מאוד בחוף הים...יש גם עליה במספר הכייסות בערים ובבתי העלמין ברחבי הארץ, וכדאי שלא להשאיר מסמכים ורכוש יקר ברכב".

לא מאמינים שמישהו במשרד החוץ האמריקני היה משקיע בכתיבת דו"ח על הירשזון, או אולמרט שזמנם עבר.
לדו"ח של משרד החוץ האמריקני לא מצורפות מסקנות אופרטיביות. לא ניתן לדעת איזה גזירות יבואו בעקבותיו שיחייבו את נתניהו כפי שהוא נכנע לגזירת ההקפאה.

אנחנו יכולים רק להעריך שזו תהיה גזירת 'שתי מדינות לשני עמים', שתרחיק לפחות את הכייסים הפלסטינים מחופי הים (מלבד החוף בעזה), ואת גנבי הרכב מחוצות מדינת ישראל.

הנהגים המסוכנים יישארו כאן, והגנבים והכייסים יתרכזו שם.

אז ראו הוזהרתם שזה מה שהאמריקנים מתכוונים לעשות.

בית הכנסת הגדול ברומאצילום: בית הכנסת הגדול ברומא
בית הכנסת הגדול ברומא


'גיבור' ורומא בידו

עוד כמה ימים נותרו עד ליום אידם - הוא ה'ניטל', שבו היו גדולי ישראל משחקים במשחקים, בעיקר משחק ה'מלכים' ונמנעים מלימוד תורה, אבל ברבנות הראשית, שהיא כידוע מהמחמירים ומהזריזים, כבר נמצאים בעיצומם של ה'משחקים' הללו ולא בצד המנצח.

היום עומדים ראשי קהילת יהודי איטליה, להתכנס יחד עם רבה הראשי של רומא, הרב שמואל די סייני, וראשי 'ועידת רבני אירופה', כדי לקבל החלטה האם לאפשר את קיום הביקור המתוכנן של האפיפיור 'בנדיקטוס ה-'16 בבית הכנסת הגדול בעיר, המתוכנן לעוד כשבועיים.

אלא שמנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, כבר מיהר להודיע הבוקר, בשיחה עם נציגי התקשורת הישראלית ברומא, שאם הביקור אכן יתקיים נציג הרבנות הראשית לישראל יהיה שם.

למה לוותר על טיסת חינם לחו"ל רק בגלל שאיזה אפיפיור קשיש שכונה 'פיוס ה-12' היה שונא יהודים ותמך בהשמדתם בימי השואה? למה שזה יפגע בניסיונותיה המתמשכים של הרבנות הראשית לישראל להתחנחן ולהתחבב על ה'וותיקן' ולהתבטל בפניו, גם כשלא מוטל עליה כל אילוץ לעשות זאת?

ההתלבטות בקהילת היהודית ברומא אם לאפשר את הביקור או לבטלו היא הפעם קשה ביותר. בימים כתיקונם היתה הקהילה ברומא נכנעת לחוסר הברירה ולחשש להסתכסך עם השכנים מהוותיקן
.
אלא שהפעם מדובר בביקור העומד בצל הכוונה של האפיפיור והכנסיה לטהר אחת ולתמיד את שמו של 'פיוס ה-12', שמעורבותו בהשמדת יהודים ובמתן 'רוח גבית' לצורר הנאצי היא מהמוכחות והמפורסמות, גם אם היתה מוסוות כ'פסיבית'. אחרי תקופה ארוכה שבה נמנעו בכנסיה מלדבר על הנושא, וגם לא מצאו לנכון להתנצל, ממתין עתה האפיפיור, כך על פי פרסומים רשמיים מהוותיקן, להזדמנות להכריז על 'אותו האיש' ה-12 כ'הירואקל וירצ'וס'. בתרגום מהשפה הלטינית, שבה נרשמים שמות כל ה'מחלות' - 'פיוס ה12' יוכתר כ...בעל תכונות גיבוריות.

החשש הוא ש'בנדיקטוס ה-'16 (מאיפה הם לוקחים את השמות ושולפים את המספרים האלה?) יבחר דווקא את במת בית הכנסת שברומא, כמקום הקדוש המתאים ביותר לקיים את ה'מחווה' לעם היהודי האהוב עליו ועל הכנסיה שהוא עומד בראשה. לא קם עדיין מי שיוכל למנוע זאת ממנו ולתאם מראש הסכמה שלא יעשה זאת עם אותה 'הפגנתיות נכנעת' שהוא משדר.

מאידך, ביטול הביקור עלול להעמיד את הקהילה היהודית ברומא, ואולי באירופה כולה, מול סכנה של התגברות האנטישמיות וחזרה של הוותיקן אל עמדת 'מנזר השתקנים' בהתייחסות לביטויי השנאה נגד יהודים. זה עלול, חלילה, להיגמר במשהו חמור יותר מאשר הגניבה הסמלית של השלט 'העבודה משחררת' משער הכניסה של מחנה ההשמדה אושוויץ, והניסיון להעבירו לשבדיה הידועה בעוינותה ליהודים.

ההתלבטות היא באמת קשה ביותר. היום נראה שרבני אירופה הם שיכריעו את הכף ברוח ה'פיוס ה-12', שלמרות שהפיוס היה חלק משמו הוא היה ממנו והלאה ולא חייב אותו דבר. אחרי כל השיקולים הערכה היא שרבני אירופה אינם מתכוונים לאמץ את הנורמה הנוצרית הדוגלת בהגשת הלחי השניה...

מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר, אמנם מודע לכוונת הוותיקן להכריז על 'פיוס ה'12 כ'גיבור' , והוא אפילו גינה אותה בשיחה עם יוסי בר כתב 'קול ישראל' ברומא, אבל יחד עם זאת הכריז, כי אם הקהילה היהודית ברומא תאפשר בכל זאת את הביקור בבית הכנסת, גם אם רק משום שהיא שכנה, הרבנות הראשית לישראל תהיה שם.

מי הכריח אותו לדחוף את האף ולקלוע גם את מוסד הרבנות היהודית הממלכתית, לתוך מטר ניגודי הרגשות שהביקור הזה מעורר כבר אצל כל יהודי ובמיוחד אצל ניצולי השואה? - חפשו את התשובה הנעדרת, בתוך שאר צעדיו התמוהים והלא מובנים של הגוף הזה.

ואולי מתכוון נציג הרבנות הראשית להגיע לרומא, רק כדי להיתקל במעמד הזה באפיפיור ולטקס יחד איתו עצה, איך להתגבר על בעיית נתינת תעודת הכשרות ל'מומרת' מאשדוד שהצטרפה למאמיניו? ואולי יעבירו אליו את כל הטיפול בנושא כדי שגם הבג"צ ירוויח משהו מהנסיעה לשם?

תודו שלא חשבתם על זה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד