י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"עומד להיות בעייתי"

המנהל הרפואי ב'מודרנה': "מתקשה להאמין שיהיה חיסון בחורף"

תחזית קודרת: דר' טל זקס, מי שהתפרסם בתקופה האחרונה בתפקידו כמנהל הרפואי הראשי של החברה האמריקנית המובילה במירוץ למציאת חיסון - מודרנה. טוען, כי הסיכוי להביא מזור למגיפה באמצעות חיסון במהלך החורף הוא קלוש ביותר • לדבריו, אף צפויה החרפה משמעותית 

המנהל הרפואי ב'מודרנה': "מתקשה להאמין שיהיה חיסון בחורף"
חיסון מפני נגיף צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הנגיף משתולל: מייאש?, המנהל הרפואי של "מודרנה", שנמצאת בשלב הקריטי של פיתוח החיסון לקורונה, מבהיר: "שיעורי ההדבקה יעלו בחורף, תידרש שמירה הדוקה על הבריאות". 

ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי הראשי של חברת "מודרנה" האמריקנית, ממובילות המירוץ העולמי לאישור החיסון המיוחל, מבהיר: "קשה לי לראות מצב שבחורף יהיה חיסון לקורונה".

זקס מוסיף ומסביר כי: "אולי לקראת סוף החורף יהיה חיסון, אבל הייצור בלאו הכי לא יהיה בהיקף מספיק כדי לחסן את האוכלוסייה באופן משמעותי. "כמו כן, בחורף שיעורי ההדבקה בקורונה צפויים לעלות. אני חושש שהחורף הקרוב עומד להיות בעייתי וידרוש שמירה הדוקה על הבריאות. התקווה שלי היא שעד הקיץ נצא מהברוֺך".

בראיון מיוחד לנעמה לנסקי, שיתפרסם ביום ו' הקרוב במוסף "שישבת" של "ישראל היום". מספר זקס (54), ישראלי שחי ב־25 השנים האחרונות בארה"ב, על התהליך שהוא מוביל בחברת מודרנה, כי החיסון שפיתחה נגד הקורונה מניב עד כה נתוני הצלחה מרשימים. החברה מצויה בשלב השלישי והקריטי של מערך הניסויים המתבצעים בקרב מתנדבים מכל רחבי ארה"ב, והוא יכריע האם ועד כמה אפקטיבי החיסון.

לפני כשבועיים פורסמו ממצאים חשובים, שהעידו כי החיסון של מודרנה אפקטיבי גם בקרב אוכלוסיות מבוגרות - אלו שנמצאות בסיכון גבוה לתחלואה ולתמותה מהווירוס.

הממצאים מבוססים על קבוצות ניסוי קטנות ביותר, אבל בכל זאת זקס רואה בכך בשורה גדולה.

זקס מסביר: "יש הרבה חיסונים שנוטים לאבד מעוצמתם כשהם ניתנים לאנשים מבוגרים וקשישים. כחלק מהשלב הראשון של המחקר גילינו כי בשתי קבוצות גילים מבוגרים - של בני 70-55 ושל בני 71 ומעלה - רמת הנוגדנים לנגיף הייתה דומה לזו שנמצאה אצל צעירים בני 55-18. מה שחשוב הוא שבכל הקבוצות נמצאו בדם של מקבלי החיסון רמות נוגדנים לפחות כמו אלה שנמצאו אצל המחלימים מקורונה, ואף גבוהות יותר".

עוד הוסיף הד"ר: "חיסון במינון של 100 מיקרוגרם מצליח להביא לרמת ייצור נוגדנים גדולה מספיק, שגם אם תרד לאורך זמן, החיסון עדיין יהיה אפקטיבי ופעיל. כל זה תקף באופן דומה לגבי צעירים ולגבי אוכלוסיות מבוגרות ופגיעות יותר, וגם מבחינת תופעות הלוואי, שהן קלות למדי, לא נמצא הבדל בין הקבוצות".

חיסון לקורונה חורף חברת מודרנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד