י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

בדיחה יומית: לשמור על קדימה בשם כיבוד אב

אחרי שנים ארוכות מפר גלעד שרון את 'השתיקה' ומדבר בשם אביו • היכן יבלה רב הכותל בעשרה בטבת? • והאם האפיפיור גולש ל'בחדרי חרדים'? • טורו היומי של יצחק נחשוני

מופז יפלג? אריאל ושאול
מופז יפלג? אריאל ושאול



שכר על ה'פרישה'

הזוית המעניינת ביותר בכל הידיעות על הפילוג ב'קדימה', הנלעסות היום היטב בעיתונים, גם החרדים, היא זו שגילתה בעקיפין שלא רק בביתו של שר הביטחון אהוד ברק התגלו שתי עובדות זרות, אלא גם ב'חוות השקמים' של משפחת שרון נצפה הלילה 'קוזק גזול' כשהוא מסתובב חופשי.

כדי שלא יבלוט יותר מדי על רקע השוורים המרביעים שבחווה, הוא נתפס כשעליו פרווה של 'שה תמים'.

שנים הצליח גלעד שרון, בנו של אריאל שרון, לשמור על 'שתיקה' ולהתחמק בחסותה מלקשור, בחקירות המשטרתיות הרבות שעבר בפרשת סירל קרן האוסטרי, בין חשדות השוחד הכבדות שהועלו נגד אביו, לבין הלא פחות חמורות ששמו נקשר בהם.

הוא פשוט העמיד פני 'אוטיסט'.

פתאום עכשיו, פתאום היום, רק מספר ימים אחרי שהעיתון 'ישראל היום' דיווח שתיק החקירה בתיק הזה הוגש סוף-סוף לפרקליטות, וקיימות בו ראיות חותכות לכל התנועה המפותלת של כספי השוחד שבה הועברו 18 מיליון שקל (!) לחשבונו, כ'תגמול' לאביו, הופך גלעד בין התפקידים. כשאביו הופך בכורח הנסיבות, ל'שתקן' כצמח, הוא פותח את פיו והופך לנציג התביעה ללויאליות ול"יושר האישי".

על פי הידיעה הראשית ב'ידיעות אחרונות' גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה, שהכשיר את הדרך הניקלת של החשמלאי אלכס גולדפרב (זוכרים?) והפך אותה דוגמא לתום פוליטי, במשמעותו הכפולה, כשפרש עם נאמניו מהליכוד, לקח עמו את הכיסאות, והקים את 'קדימה', הוא האיש שמבקש להציל את אותה המפלגה היום מהתרסקות. כאשר חברים בה התפכחו והצטללו משיכרונם, ומעוניינים להחזיר את הגלגל חמש שנים לאחור, דווקא הוא נקרא למנוע אותם מכוונתם.

צמד העיתונאים יובל קרני וצביקה ברוט מדווחים ב'ידיעות אחרונות', כי "למשימה גויס מקים המפלגה, ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שבנו גלעד התקשר לאותם חברים שנמצאים במו"מ עם נציגיו של בנימין נתניהו, וביקש מהם להישאר בקדימה. גלעד שרון פנה ביוזמתו לח"כים בטון נרגש ואמר להם שאריק לא היה רוצה לראות את קדימה מתפרקת, למען אבא אל תפרשו".

אותו ה'אבא' שפילג את הליכוד ואת מדינת ישראל כולה בעת ההתנתקות, יחד עם ציפי ליבני, שמע באותו זמן, בוודאי מוסיקה קלסית וצפה בסרטים מתוך הג'ונגל שהוא כל-כך אוהב, עוד מהימים שבהם היה מעורב בג'ונגל הפוליטי. לא ידוע אם הודה לבנו על מאמציו, או שהתעלם כמו במקרה שקיבל עבורו 18 מליון שקל.

גלעד שרון פועל בשם 'האב' הלא קדוש להציל את 'קדימה', אבל הוא מתעלם מן העובדה שכל מצעה של 'קדימה' מושתת על מרידה באבות שהיו רוויזיוניסטים, ודגלו בדרכם של ז'בוטינסקי ובגין. אין עוד מקרה דומה בהיסטוריה שבו 'נסיכים', דוגמת לבני, גנבו מאביהם את השררה והותירו להם רק את האידיאולוגיה.

ולידיעת גלעד שרון שמדבר בשם ה'אבא': ציפי לבני אינה נמנעת מלהודות בהמרת פה הוריה במוצהר. בראיון שהעניקה רק לאחרונה למוסף 'גלובס' לנשים, היא נשאלה על ההתייחסות המנוכרת לדרכם של אביה שהיה אחד מראשי האצ"ל וחבר כנסת מטעם הליכוד, ושל אמה שרה לבני, שגם היא היתה לוחמת האצ"ל. "אני נכנסתי לפוליטיקה בשביל הילדים שלי ולא בשביל ההורים שלי" - אמרה בפסקנות. "בבחירה שלי בין להשביע את רצון הורי לבין לעשות למען ילדי אני בוחרת בילדי"...

וגלעד שרון עוד רוצה לשכנע בשם מצוות 'כיבוד אב' שאסור לפרק את מפלגתה 'קדימה'. גם אפללו , חרמש, שנלר וכל האחרים המתכוונים לפרוש יעשו זאת בשביל ילדיהם...

יתפשרו על הכותל? צילום: מנח זרקאצילום: יתפשרו על הכותל? צילום: מנח זרקא
יתפשרו על הכותל? צילום: מנח זרקא


עשרה בטבת מוקדם

אם נכונה הידיעה המתפרסמת היום בעמוד 13 של 'הארץ' הרי שה'מצור' על ירושלים הקדים השנה להגיע שלושה ימים לפני מועד הפורענות שקבוע לו בלוח השנה היהודי - עשרה בטבת.

ניר חסון, הכתב לענייני ירושלים של העיתון, מדווח כי "לאחר שנים של התחרדות, רב הכותל יפתח בדיונים עם נציגי החילונים בעיריית ירושלים".

על מה יש לדון? - על פי הכותרת, חברת מועצת העיר רחל עזריה, טוענת שמדובר במו"מ שמטרתו ל...אפשר תפילת נשים ברחבה העליונה".

אם היה ראש ממשלת ישראל קובע דיון עם הפלשתינים, או אפילו מתווך מטעמם, על עתיד רחבת הכותל המערבי, היתה כל התקשורת הישראלית מדווחת על כך בכותרת הראשית. אם הדיון היה נקבע ליום י' בטבת, היתה העיתונות החרדית יוצאת מגדרה כדי להדגיש את הסימבוליות שמדברת בעד עצמה וזועקת 'חורבן' נוסף...

'הארץ': "ביום ראשון הקרוב (עשירי בטבת) יחלו דיונים בין רב הכותל, שמואל רבינוביץ, לבין נציגת החילונים והדתיים לאומיים בירושלים חברת מועצת העיר רחל עזריה, בניסיון להגיע להסכמה על אופי רחבת הכותל. עזריה, וחברי תנועת 'ירושלמים' שבראשה היא עומדת, ערכו בתקופה האחרונה פעולות מחאה נגד מה שהם מכנים התחרדות הכותל המערבי".

הדרישה העיקרית של החילונים והדתיים הלאומיים, על פי הידיעה ב'הארץ', היא להפריד בין הרחבה התחתונה, הקרובה לאבני הכותל, שם הם מקבלים שיש להכיל עקרונות של בית כנסת, כמו הפרדה בין גברים ונשים וצניעות, ובאמת יפה מצדם, לבין הרחבה העליונה שעליה חלים, לדעתם, ערכים אחרים "תרבותיים, לאומים וציונים".

בחנוכה ארגנו המתמרדים הדלקת נרות חנוכה המונית ומעורבת במקום. כמה ימים לפני כן הופיעה אישה עטופה בטלית ברחבה, בסצנה פרובקטיבית. בעקבות המקרים המתרבים פנה הרב רבינוביץ, כך על פי הידיעה, מיוזמתו לראש העיר ניר ברקת וביקש את התערבותו. כך נולד רעיון המשא ומתן.

ל'מחללים' מספיק המיצמוץ הזה מצדו של רב הכותל, כדי להציג בעיתונות, כי "נפתח משא ומתן להגיע להסכמות בנוגע לניהול הכותל". אחרי זה כבר לא יועילו כל הסבריו של הרב רבינוביץ ש"בעצם מדובר רק בהידברות שנועדה להסביר ל'ירושלמים' את המתרחש בכותל". עצם ההידברות היא הבעיה. 'הידברות' ו'הסברה בלבד' הם שני מושגים שאינם חופפים.

עוד לפני ההידברות העביר רב הכותל באמצעות כתב 'הארץ' את התנצלות לצד השני במו"מ, וכה אמר: "יכול להיות שטעיתי ואם טעיתי אתקן את עצמי"...

תארו לעצמכם שראש ממשלת ישראל מקדים הכרזה שכזו ל"מו"מ ללא תנאים מוקדמים" עם נשיא סוריה - אסאד. אחרי זה כל 'ההידברות' כבר מיותרת, והם את שלהם השיגו.

אם שקלו בבג"צ להעמיד לדין את רבה הראשי של אשדוד בגין בזיון בית המשפט, על אחת כמה וכמה שבמפגשים המסוכנים האלו, שלרב הכותל אין כל סמכות לקיים אותם ולהציג כאילו הוא בעליו של הכותל או של הרחבה שמעליו, יש משום בזיון בית המשפט העליון.

כבר לפני יותר משש שנים קבע הרכב של תשעה שופטים בבג"ץ כי גם רחבת הכותל אינו שטח הפקר ואסר על נשים להתפלל בו מחשש למהומות. היה זה אחרי שהמדינה, כן זו שמשלמת את משכורתו של רב הכותל, ערערה על החלטה קודמת שקיבלו שני שופטי הבג"צ, ובהתנגדות השופט השלישי בהרכב, שאפשרה להם להתפלל ברחבה. תשעה שופטים ביקרו במקום, וכאמור הפכו את ההחלטה על פיה.

אז מיהו הפורום שרשאי להתכנס, ועוד בעיצומו של י' בטבת, כדי להתגמש ולהכריז על רחבת הכותל שטח אקס טריטוריאלי?

מסתבר שבשביל לחלק את ירושלים לא צריך להיות ראש ממשלה. מספיק להיות רב של אבנים.

מישהו יוותר? קביעת מזוזה בקבר דודצילום: מישהו יוותר? קביעת מזוזה בקבר דוד
מישהו יוותר? קביעת מזוזה בקבר דוד


ה'סעודה האחרונה' לפני הצום

ה'אפיפיור' קורא אותנו. אין מצב שלא...

אתמול, רק מספר שעות אחרי שכתבנו כאן על כוונתו להכריז על 'פיוס ה-12', תומך הנאצים, כעל גיבור לטיני, ועל התלבטויותיה של הקהילה היהודית ברומא, בעקבות זאת, האם לאפשר את ביקורו של 'בנדיקטוס ה-16' בבית הכנסת הגדול בשבת הקרובה או לבטלו, באה הודעת ההרגעה.

דובר הוותיקן הודיע, כי הדרך להפיכתו של 'פיוס ה-12' ל'גיבור' עוד ארוכה, והיא תמשך לפחות כמה שנים.

ה'אפיפיור' הזה כנראה כבר לא ישתתף בטקס, ועד שיתקיים, עוד יצא כמה פעמים, עשן לבן מארובות הכנסיה.

ב'יום אידם' השנה, החל בשבת הקרובה, צמוד-צמוד לעשירי בטבת, לא יחלל, אם כן האפיפיור את זכרם של קדושי השואה, שזהו 'יום הקדיש' הכללי לזכרם, אבל האיום הנוצרי על ירושלים, שהיום הזה הוא אחד מהחשובים בתולדותיה, בעינו עומד.

בשבוע שעבר הגיעו היחסים בין ה'וותיקן' ובין ישראל עד לכדי משבר. משלחת ישראלית בראשות סגן שר החוץ דני אילון, קיימה סידרת מפגשים עם הנציגות הדיפלומטית 'מדינת הותיקן', שהיא משהו בסדר גודל של 'מדינת אכזיב', על מעמדם המשפטי והפיננסי של המקומות הקדושים לנצרות בישראל, ובעיקר דרישת הוותיקן לקבל לידיו את החזקה המלאה על אולם 'הסעודה האחרונה' שמעל קבר דוד בהר ציון בירושלים.

בסיומו של הדיון היה כאילו היה 'הסעודה האחרונה' בין הצדדים, או לפחות הסעודה שלפני הצום על ה'מצור'.

יוסי בר, כתב 'מעריב' ברומא, דיווח כי "איילון הבהיר לוותיקן שישראל לא תיוותר על הריבונות והחזקה בהר ציון שבירושלים... מכיוון שעל פי האמונה היהודית, מתחת לאולם הזה מצוי קברו של דוד המלך, שר הפנים, אלי ישי, מתנגד להעניק לוותיקן זכות שימוש בלעדית באולם" – נכתב שם.

בידיעה באותו נושא של אלי ברנשטיין ב'ידיעות אחרונות' מרמז סגן שר החוץ איילון, על נכונות להסכם 'שטחים תמורת שטחים', או הטבות תמורת ויתור על תביעות, אך אינו מוכן לתת לוותיקן דריסת רגל ריבונית בעלית הגג שבהר ציון.

"ישראל מייחסת חשיבות רבה לדיאלוג הזה, הוותיקן מייצג למעלה ממיליארד מאמינים קתוליים שאנו מאד מכבדים, אומר איילון, יש דברים שנשתדל לבוא לקראתם במסגרות הנוהג והחוק הבינלאומי, אך כשמדברים על הקלות לגוף אחד (כלומר הנוצרים), יהיה צריך לתת ההקלות גם לגוף אחר (הפלסטינים). בנושא ריבונות וחזקה על נכסים שום מדינה ריבונית, וכך גם ישראל, לא מוותרת על שטחים, ובוודאי כאשר מדובר בשטחים בבירה".

בהחלט נחישות ראויה להערכה.

אבל למה היא באה לידי ביטוי רק בשיחות מול נציגי האפיפיור וכשמדובר בהקפאה או בנושאים שבין ישראל לפלסטינים מדינת ישראל אינה מתחמשת בה?

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד