י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
צפו בתגלית המדהימה

במערכת תת קרקעית; התגלה בית כנסת ששופץ לפני 1000 שנה

בתגלית מדהימה שנחשפה במערכת תת קרקעית במהלך חפירת עתיקות, בסמוך לכותל המערבי, נמצא בית כנסת, כלים וחפצים המעידים על חיי היום יום של אנשי ירושלים בתקופת חורבן בית שני. צפו בתגלית

במערכת תת קרקעית; התגלה בית כנסת ששופץ לפני 1000 שנה
מערכת תת קרקעית צילום: רשות העתיקות

בפעם הראשונה נמצאה מערכת תת קרקעית בירושלים בסמוך לכותל המערבי, במשך החפירות נמצאו חדרים שנחצבו בסלע בזמן חורבן בית שני, נישות שנחרטו על הקיר אשר שימשו כנראה למדף, בחדרים נמצאו אף נישות עגולות ומרובעות בצורה מדהימה וסימטרית.

במהלך החפירות נמצאו בנוסף חפצים המעידים על חיי היום יום של אנשי ירושלים בתקופות שונות, נמצאו כלי אבן רבים אשר אינם מקבלים טומאה ולכן השתמשו בהם בסביבתו של בית המקדש, נמצאו בנוסף גם שברי נרות אשר נראה שתקופתם ממש, ערב חורבן בית שני.

הנרות שנמצאו. קרדיט: רשות העתיקות

בנוסף התגלה גם בית כנסת אשר מספרים, כי לפני 1,000 בשנת 1,035 הוא חרב, ולאח"מ שופץ, ע"י תרומה של יהודי צור בלבנון אשר נתנו אותה ליהודי ירושלים. בית הכנסת שופץ עם אבני פסיפס על הריצפה ועיטורים מיוחדים על העמודים.

המערכת התת קרקעית שנחשפה בסמוך לכותל. קרדיט: רשות העתיקות / הקרן למורשת הכותל

לדברי ד"ר ברק מוניקנדם - גבעון ותהילה שדיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "מדובר בממצא ייחודי. זו הפעם הראשונה שנחשפת מערכת תת קרקעית בסמוך לכותל המערבי. צריך להבין שלפני 2000 שנה – כמו היום, נהגו לבנות בירושלים מאבנים. נשאלת השאלה, לצורך מה הושקעו מאמצים ומשאבים גדולים בחציבה של חדרים תת-קרקעיים בסלע הקשה".

לדברי מוניקנדם-גבעון, "עושר הממצאים שמתגלה בחפירה פותח צוהר לחיי היום-יום של תושבי העיר הקדומה; בין השאר, מצאנו כלי בישול עשויים חרס צרוף, עשרות נרות שמן למאור עשויים חרס, ספל עשוי אבן, המוכר בשם ספל מידה ושבר של קלל ששימש לנטילת ידיים ושמירת מים אשר שימשו כחלק מהלכות שמירת הטהרה בירושלים של ימי הבית".

כותרת של עמוד רומי. קרדיט: רשות העתיקות

שבר של כלי. קרדיט: רשות העתיקות

שברי נרות. קרדיט: רשות העתיקות

     

חפירות חפירות ארכיאולוגיות הכותל ירושלים בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד