י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סגר בחגים?

התחלואה הגבוהה: צריך לשים ברקס מאוד גדול

פרופ' ערן סגל, מ'מכון ויצמן למדע', מתייחס לפער בין התנהגות הצעירים למבוגרים בעידן הקורונה ואומר: "אנחנו שמים לב שהאוכלוסייה הצעירה רוצה פחות להיבדק" • "צריך להיזהר. הערים האדמות בסך הכול הן לא חצי מהתחלואה"

התחלואה הגבוהה: צריך לשים ברקס מאוד גדול
פרופ' ערן סגל צילום: צילומסך ערוץ 12

תכנית הרמזור אושרה בממשלה ונכנסה לתוקף, ורשימת הערים פורסמה על ידי משרד הבריאות. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM על נתוני התחלואה, הערים האדומות והאפשרות שיוטל סגר בתקופת החגים.

פרופ' ערן סג"ל התייחס תחילה לנתוני התחלואה, והודה: "מצבנו לא כל כך טוב. התחלואה כבר הרבה שבועות ברמה גבוהה, אבל אחרי שהייתה יציבה לאחרונה התחלנו לראות מגמה של עליה, כרגע לא גדולה אבל היא עליה. אם אנחנו מסתכלים על המדד של חולים קשים בבתי החולים, שזה בסוף אחד החששות כמובן הגדולים מקריסת מערכת הבריאות, אם הסף הוא 800 חולים קשים בבתי החולים, היום אנחנו כבר ב-416 והיינו ב-450 השבוע. אם המגמה של עליה ממשיכה, אז לא בעוד הרבה שבועות אנחנו נתחיל להתקרב לסף".

כחלק מתוכנית הרמזור של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו, הוחלט לא לפתוח את שנת הלימודים בערים אדומות. לטענתו, "הולכות להיות הרבה מאוד הפרעות בתפקוד התקין, כי 2,600 ילדים בגילאי בית הספר אותרו רק בשבוע שעבר כמאומתים חדשים. כל אחד מהילדים, שנמצא בקפסולה רק בכיתה שלו עם 18 ילדים, לבד הולך להכניס בשבוע הקרוב 50,000 ילדים לבידוד, ואני לא כולל את ההורים, מורות, מורים, ילדים אחרים בחוגים איתם. אז ברור שהולכות להיות הפרעות מאוד גדולות. באופן פרדוקסלי, אם יישמו את ההנחיות ויכניסו את מי שצריך לבידוד בעקבות איתור הילדים, נראה יותר אנשים בבידוד, וזה יכול לעזור להוריד את התחלואה בסופו של דבר".

פרופ' סגל הביע את דעתו על המצב בישראל, ואמר: "הצעדים המוצעים ברובם צעדים טובים אבל יש כרגע שתי בעיות עיקריות. האחת, היענות הציבור - אני חושב שרואים התרופפות במשמעת בהנחיות, בלעקוב אחר ההנחיות בהרבה מאוד מקומות. מניתוח שלנו אנחנו מזהים שהאוכלוסייה היותר צעירה רוצה הרבה פחות להיבדק וכך אנחנו מאתרים פחות תחלואה. השנייה, יישום המלצות – ראינו את הוויכוחים שהיו על כן לפתוח או לא לפתוח לימודים בערים אדומות, בסוף אני חושב שנכון היה לא לפתוח".

"האירוע הכי מאתגר יהיה החגים"

כמו כן, לפי רשימת הערים האדומות שפרסם משרד הבריאות, עולה תמונה כי מוקדי ההדבקה המרכזיים הם בקרב המגזר הערבי והחרדים. פרופ' סג"ל התריע: "צריך להיזהר. הערים האדמות בסך הכול הן לא חצי מהתחלואה. זו בהחלט בעיה מה שיש בערים האדומות וחייבים כמובן לטפל ואנחנו יודעים איך, לעשות בדיקות מסיביות; פשוט אנשים לא נענים לבדיקות כבר הרבה שבועות, אבל צריך להיזהר לחשוב שזו הבעיה היחידה שלנו. דווקא ההתפשטות הרחבה בכל המדינה, אמנם לא הגיעה לרמה של ריכוז כזה גדול כמו בערים אדומות, אבל ההתפשטות הזאת היא הדבר שמאוד קשה לנו לעצור".

ינון מגל תהה מדוע הם מתקשים לעצור את ההתפשטות של הנגיף באוכלוסיה, שכן ננקטו צעדים רבים ומחמירים כדוגמת איכוני השב"כ, ואף ההחלטה האחרונה שלא לפתוח את מערכת החינוך באותן ערים אדומות. על כך השיב פרופ' סגל: "האיכונים האלה אנחנו יודעים שהם לא מדויקים, בשבועות האחרונים אחרי שפיקוד העורף לקח את החקירות האפידמיולוגיות תחת ניהולו, הן מתבצעות בהיקפים הרבה יותר גדולים מאשר בעבר. אבל זה לא מספיק כדי להשתלט על 2,000 מאומתים ליום. כשנצליח להוריד וחייבים להוריד את התחלואה לרמות יותר נמוכות, יש תקווה לחשוב שאולי בשילוב של האיכונים ובעיקר החקירות שיבוצעו בצורה יותר יעילה, אולי נוכל לשמור על תחלואה יותר נמוכה".

סגר בחגים: בעד או נגד?

"אני מקווה שלא נגיע לזה. גם אם נגיע למצב שצריך לשים ברקס מאוד גדול, אני לא חושב שצריך ליישם את זה בצורה שראינו במרץ, אפשר ליישם בצורה שונה. אבל אם נמשיך לראות את העלייה בתחלואה, האירוע הכי מאתגר יהיה החגים כי אלה אינטראקציות הרבה יותר אינטימיות במשפחה, בין דוריות, ששמות את קבוצת הסיכון בסכנה להידבק; ואם נגיע עם רמות תחלואה כאלה? נצטרך להחמיר בצורה משמעותית את ההגבלות".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM

קורונה פרופ' ערן סגל רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד