י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סגולה מופלאה: זה מה שתעשו בשבת הקרובה

תורת יאשיהו • פנינים על פרשת כי תבוא • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

סגולה מופלאה: זה מה שתעשו בשבת הקרובה
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

פרשת כי תבוא

גם הקללות והיסורים שבאים על האדם בסוף הם ברכות בשבילו

בפרשת השבוע קוראים את עניין הקללות, קללות איומות ונוראות. יש דיון בספרים מי יעלה לקללות, האם קוראים לאדם שיעלה לתורה לקללות, יש כאלה שלא נוהגים לקרוא לאף אחד שיעלה, אלא מי שרוצה לעלות יבוא ויעלה. יש אחרים שאומרים שהרב של בית הכנסת יעלה, כל מקום והמנהג שלו איך עושים בקללות.

אבל אומר הזוהר הקדוש דבר לא פשוט, השורש של כל הקללות האלה שמובאות בפרשה, הן ברכות. אבל צריך להקשות, קללות זה דבר קשה ומתי שקוראים את הקללות בפרשה אסור לדבר וקוראים אותן קצת בלחש. אדם שמקלל את חבירו יש בזה שורש של ברכה? אם כך מה הכוונה שהשורש של הקללות הוא ברכות?

אלא אולי אפשר לומר יסוד גדול, מתי שיש לאדם איזושהי צרה או בעיה האדם ממורמר, האדם כועס ומאשים את כולם, הוא גרם וזה גרם, תמיד יש לאדם את מי להאשים. אבל צריך לדעת שבזמן שיש לאדם צרה או בעיה טמונה בפנים ישועה גדולה לאדם. יש שתי סיבות למה באות על האדם בעיות וצרות בחיים, סיבה אחת בגלל גלגול שעבר שנכתבו עליו דברים והוא צריך לעבור את זה בגלגול הזה

רגע לפני שהנשמה של האדם יורדת לעולם הזה, הנשמה של האדם נמצאת בחדר מיוחד בשמיים והקב"ה מראה לאדם הרבה סוגים של חיים של אנשים, כמו להבדיל סרט של חיים אחד, סרט של חיים שני, הקב"ה מראה לאדם סרטים של חיים ונותן לו אפשרות לבחור בסוג החיים שהוא רוצה והאדם בוחר את החיים שלו ושם יש את הטוב ואת הרע, את הפחות טוב, את השמחה והעצבות, עם מי יחיה ועם מי יתחתן, הכל נמצא בפנים.

החיים שיש לאדם אלו החיים שהוא בחר לעצמו, עם כל המצבים הרעים והקשים זה מה שבחר וזה עניין של האדם. יכול להיות תיקונים יכול להיות גלגולים, אבל זה מה שהאדם בחר ואין לו על מה להתלונן ולשאול שאלות על הקב"ה, הוא בחר את זה לכן האדם צריך לשמוח שהוא משלם ועושה מה שצריך לתקן.

ודבר שני מתי שיש לאדם בעיה או צרה, זה בגלל שהאדם עשה איזו עבירה וחטא, הקב"ה מביא לו התמודדויות וניסיונות לעבור אותן כתיקון ותשלום על מה שעשה לא טוב, האדם גנב עליו לשלם, האדם שיקר עליו לשלם, יש בעולם הזה תשלום על מה שהאדם עושה. אדם שחושב שבחיים האלה יעשה דברים ולא ישלם עליהם, הוא טועה טעות חמורה, אולי לא היום ישלם, אולי בעוד חודש אולי בעוד שנה, יש בשמיים פנקס שרושם את כל מה שהאדם עושה בעולם הזה, הכל.

אם כך, אם יש לאדם בעיה זה או מגלגול או מעבירה שהאדם משלם עליה ושני הדברים האלה הם טובים, כי אם האדם משלם בעולם הזה הוא תיקן דבר או שילם על עוון שעשה, זה דבר טוב מאוד והאדם צריך להיות שמח בזה לא להיות עצוב בזה. על פי זה אפשר לבאר ולומר, הזוהר הקדוש אומר הקללות שכתובות בפרשת השבוע השורש שלהן הוא ברכות, כי אותן קללות מורידות את הרע, הן גורמות לאדם את התיקון אם זה היה מגלגול קודם זה הסתדר ואם זו עבירה שהאדם עשה עכשיו ועכשיו תיקן, זה הסתדר.

מתי שיש לאדם חוב כספי וקשה לו לשלם והוא משלם את החוב, אותו יום שפרע את החוב הוא בשבילו יום של שמחה גדולה, אפילו שזה נחסר ממנו ואין לו את זה עכשיו, הוא פרע את החוב שיש לו. אין שמחה כהתרת הספיקות, מתי שמתירים את הספקות, מתי שיש בעיה שפותרים אותה, חוב שפותרים אותו, אין יום גדול יותר מבעיה שהאדם פותר. לכן השורש של הקללות בפרשת השבוע הוא שורש של ברכות, כי הוא מוריד מהאדם את הדברים הקשים שיש לו.

סגולה למחיקת כל הקללות והרע שצריכים לבוא על האדם

 

בפרשת השבוע הזו אומרים רבותינו הקדושים, יש סגולה גדולה שהאדם יינצל מכל הדברים הקשים והרעים שהיו צריכים להיות לו במשך השנה. כך הגמרא אומרת (מגילה לא:) ר' שמעון בן אלעזר אומר עזרא תיקן להן לישראל שיהו קורין קללות שבתורת כהנים קודם עצרת ושבמשנה תורה קודם ר"ה, מאי טעמא אמר אביי ואיתימא ריש לקיש כדי שתכלה השנה וקללותיה. עזרא הסופר חילק את התורה לפרשות בצורה כזו שהקללות הראשונות שיש בתורה יהיו לפני חג השבועות, והקללות השניות שיש בפרשת השבוע יהיו לפני ראש השנה.

 

וכתוב בספרים הקדושים מתי שהאדם הולך לבית הכנסת בשבת קודש פרשת "כי תבוא" ושומע את הבעל קורא שקורא את הקללות שבפרשה, אם אותו אדם חושב בדעתו שכל הקללות שקוראים בתורה אם ח"ו היו צריכים לבוא עליו ולהיות לו דבר רע מהם, על ידי הקריאה שקראו אותם בתורה פה נגמר כל הרע והקללות.

 

אומרים רבותינו כל רע וכל דבר של הקללות שהיה צריך להיות לאדם תכלה שנה וקללותיה, פה זה מסתיים בקריאה של הבעל קורא ומפה ולהבא כותבנא לטבא, מפה ולהבא הדברים יתחילו בצורה נכונה ובצורה טובה.

 

לכן כל אחד ישתדל בכל כוחו בשבת קודש לנקות את כל הרע בקריאת התורה ולמחוק את הכל, וכל מה שהחזן קורא בתורה, בזה נגמר ומפה ולהבא כותבנא לטבא ומתחילים זמן ותקופה חדשה, נכנסים לשנה החדשה בכוחות נפש חדשים ושכל הרע סיימנו אחורה ומתחילים בטוב קדימה.

 

 

 

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!