י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מחקר חדש ב'איכילוב'

אולטרסאונד ריאות מצליח לנבא צורך בהנשמה ותמותה בחולי קורונה

מחקר של בית החולים איכילוב מצא שבדיקת אולטרסאונד ריאות מסייעת בחיזוי מוקדם של צורך בהנשמה ובחיזוי תמותה בקרב חולי קורונה. עד כה הסתמכו על בדיקות סטנדרטיות וצילומים. המחקר החדש מצביע על האולטרסאונד כבעל יכולות טובות יותר. "בעתיד יעשה בו שימוש רב יותר"

אולטרסאונד ריאות מצליח לנבא צורך בהנשמה ותמותה בחולי קורונה
בדיקות אולטרסאונד צילום: pixsabay

האולטרסאונד הוכח כיעיל יותר: מחקר חדש שנערך בבית החולים איכילוב מצא שבדיקת אולטרסאונד ריאות מסייעת בחיזוי צורך בהנשמה ובחיזוי תמותה אצל חולי קורונה. המכשיר התגלה כיעיל יותר מאשר בדיקות אחרות, כולל צילומי רנטגן, לאחר שסיפק מידע עדכני יותר על מצב הריאות מה שמנע מהרופאים להנשים חולים – כשהוכח שחולים שעברו להנשמה הגיעו לתמותה רבה יותר.

המחקר, שכלל 120 חולי קורונה, הובל על ידי ד"ר יעל ליכטר ממערך ההרדמה והטיפול הנמרץ, לצד פרופ' יאן טופילסקי וד"ר ישי סקלי מהמערך הקרדיולוגי, ופורסם בסוף השבוע האחרון בעיתון המוביל Intensive Care Medicine.

המחקר מצביע על כך שאולטרסאונד ריאות תרם לחיזוי הידרדרות קלינית ותמותה יותר מאשר בדיקה סטנדרטית ואף מצילום חזה. ד"ר יעל ליכטר מסבירה את חשיבות הממצאים והמסקנות: "אם יודעים איזה מטופל נמצא בסכנת הידרדרות, ניתן להפנות אליו משאבי ניטור וטיפול, וכך אולי למנוע את ההידרדרות. מעבר לכך, אם מעריכים שמטופל הוא בסיכון נמוך להידרדר, ניתן לשחררו לביתו בביטחון רב יותר ובכך להקל עליו ועל המערכת העמוסה".

ד"ר ישי סקלי מספר: "אולטרסאונד ריאות היא בדיקה המבוצעת ליד מיטת החולה על ידי הרופא המטפל, ללא מעורבות של טכנאים או רופאים מומחים בהדמייה, ומסוגלת לספק מידע משמעותי באופן מיידי. המיוחד בבדיקה זו הוא שלא ניתן לראות את הריאה עצמה (בגלל האוויר שנמצא בריאה ומפריע להחזרת גלי האולטרסאונד), אלא הפרעות טכניות. כשיודעים איזו פגיעה ריאתית מאפיינת כל הפרעה טכנית שכזו, ניתן לפרש את תוצאות הבדיקה".

השימוש באולטרסאונד ליד מיטת החולה בכלל, ואולטרסאונד ריאות בפרט, צובר תאוצה בשנים האחרונות וצפוי לשנות את האופן שבו צוות רפואי אוסף מידע על מטופלים בניסיון להגיע לאבחנה ולהתאים טיפול. כך שסביר להניח שבשנים הקרובות נראה את הרופאים עושים יותר ויותר שימוש באמצעי הזה.

קורונה איכילוב ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד