י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אין הגנה

המחקר קובע: המסיכות אינן מספקות הגנה ואפילו מסכנות

מחקר שבוצע בפלורידה קובע כי מסיכות השקף וכן מסיכות עם פילטר אינן מספקות הגנה ואפילו מסכנות. בעקבות המחקר הודיעו בבית החולים 'זיו' על איסור כניסה למי שעוטה מסיכת פילטר או מגן פנים. רופאים טוענים: "המשטרה צריכה לקנוס גם מי שהולך עם מסיכה כזו"

המחקר קובע: המסיכות אינן מספקות הגנה ואפילו מסכנות
בחורי ישיבה עם מסכות צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מסיכה בלי מסיכה: מחקרים חדשים שנערכו בימים אלו, מצאו כי מגיני פנים שקופים וגם מסכות בעלות פילטר, אינן מגינות על החובשים אותן. לפי המחקרים, המסיכות מאפשרות חדירה ויציאה של חלקיקים, דבר שעלול לסכן את העוטה עצמו ואת סביבתו בהדבקה בקורונה.

לצורך ביצוע המחקר, השתמשו המדענים מאוניברסיטת פלורידה אטלנטיק בראשי פלסטיק חלולים כשעליהם כיסויי פנים שונים. הם פלטו תערובת מאודה של גליצרין ומים מזוקקים דרך הראשים, כדי לדמות שיעול או עיטוש, והשתמשו בקרני לייזר כדי להאיר את נתיב הרסיסים. בשני מחקרים נפרדים הראו החוקרים, כי גם המגינים השקופים וגם מסכות הפילטר גרמו לפליטת רסיסים דרך השסתום עצמו.

"מסכות פנים משמשות כמסננים ולוכדות את הטיפות וכל חלקיק אחר שאנו פולטים", אמר פרופ' סידהארטה ורמה, מוביל המחקר באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק."עם זאת, מגיני פנים שקופים אינם מסוגלים לעשות זאת. הם מסוגלים לעצור טיפות גדולות, אבל אם מדובר ברסיסים בגודל של 10 מיקרון או פחות, הם פשוט יברחו מהצדדים או מתחתית המגן ויתפזרו בחלל החדר".

גם במסכות הפילטר, נמצא כי ענן גדול של רסיסים נפלט דרך השסתום. "מה שמצאנו היה שהכל בורח דרך שסתום הנשיפה הזה", אמר מנהר רדנאק, שותף במחקר. הוא סיפר כי "בחלק מהמסכות המסחריות שאינן N95, השסתומים פשוט נראה קוסמטי. הם לא תפקדו כי הם היו באיכות ירודה, כך שהדיסקים בעצם לא זזו החוצה כפי שהיינו מצפים מהם".
בעקבות המחקרים הללו הודיעו בבית החולים 'זיו' בצפת כי הוחלט לאסור על כניסת מבקרים למתחמי בית החולים כשהם חובשים מסיכות פנים מסוג N95. בהנהלת המרכז הרפואי הורו למאבטחים לאפשר כניסה אך ורק לחובשי מסכות כירורגיות או מסיכות בד תוצרת בית.

ד"ר ג'לאל טרביה, אחראי מניעת זיהומים במרכז הרפואי, הסביר כי קיים קושי רב להותיר את המסכה על הפנים לאורך זמן כיוון שהיא אטומה לחלוטין, ולכן היא מסוכנת יותר מבחינת הידבקות. "מי שחובש אותה ייאלץ לגעת בה שוב ושוב ואף להסירה מאחר והיא פחות נוחה" מסביר טרביה. רופאים נוספים טענו כי "הגיע הזמן שמשרד הבריאות יתערב והוא יורה למשטרה להתחיל לקנוס גם את אלו שהולכים עם מסיכות שקף או מסיכות עם פילטר".

מסיכות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד