י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בעיה כבדת משקל

מחקר חדש מגלה: אתם גרים ליד כביש ראשי – הסיכויים שלכם להשמין גבוהים

חפשו לכם דירה אחרת, באזור שקט יותר: מחקר שנערך באוניברסיטאות מובילות מעלה ממצא מפתיע. אלו שמתגוררים ליד כבישים ראשיים וסואנים – נמצאים בסיכון מוגבר לפתח השמנת יתר

מחקר חדש מגלה: אתם גרים ליד כביש ראשי – הסיכויים שלכם להשמין גבוהים
רחובות ריקים בירושלים צילום: Shlomi Amsallem/FLASH90

לא רק רעש: המגורים במרכז העיר, לצד כבישים ראשיים וסואנים, אולי גורמים לכם תחושה טובה של מגורים במרכז העניינים, אם כי ישנם את החסרונות המוכרים של כבישים מסוכנים, רעש בכל שעות היום וכמובן פיח שגורם לפגיעה מתמשכת בריאות. אך כעת, כך עולה ממחקרים שנערכו באוניברסיטאות מובילות, נראה שישנה עוד בעיה שעמה מתמודדים אלו שגרים לצד הרחובות הסואנים – הם עשויים לפתח השמנה מסוכנת.

המחקר, שנערך על ידי אוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת לסטר שבאנגליה ופורסם בימים האחרונים בכתב העת Environmental Research, מעלה ממצא מפתיע לפיו יש קשר בין רעשי תנועה והשמנה. על פי המחקר, חשיפה ארוכת טווח לרעשי תנועה בכביש, כמו מגורים בסמוך לכביש מהיר או לכביש עירוני סואן, קשורה לעלייה במדד מסת הגוף (BMI) והיקף המותניים. ובקיצור, הם גורמים להשמנה על כל תחלואיה.

המחקר בחן 500,000 בני אדם משלושה מאגרי מידע אירופיים בבריטניה, נורבגיה והולנד, והוא הראה כי שכיחות ההשמנה עולה ב-2% לכל 10 דציבלים נוספים של רעש. הקשר בין רעש להשמנה נותר זהה גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון גורמים אחרים, כמו הרגלי עישון, שימוש באלכוהול, פעילות גופנית ותזונה. לאור הממצאים סבורים החוקרים שקיים קשר בין רעש להשמנה.

ההסבר, לפי החוקרים, מפתיע אפילו יותר. לדבריהם, רעש בעוצמות גבוהות יכול להשפיע על איכות החיים ולפגוע באיכות השינה, מה שגורם בהמשך להשמנה. פרופסור אנה הנסל, מנהלת המרכז לבריאות מאוניברסיטת לסטר ואחת החוקרות, מסבירה: "מחקרים אחרונים העלו חששות כי רעש עשוי להשפיע גם על הבריאות הכללית. חלק מהמחקרים המצביעים על קשר להתקפי לב וסוכרת. רעשי התנועה בכבישים עשויים להעלות את רמות הלחץ, מה שעלול לגרום לעלייה במשקל, במיוחד סביב המותניים".

כבישים השמנת יתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד