י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'גיס חמישי' בין חומות ירושלים

מה מסבירים המדריכים הערבים לתיירים המבקרים ב'מוזיאון מגדל דוד'? • איזו "סוף שנה" מציינים השבוע ב'יתד נאמן' וב'המודיע'? • ויש גם 8 קצרים • יצחק נחשוני עם סקירת עיתוני סוף השבוע

צילום: מנח זרקא
צילום: מנח זרקא



'הסבר פניך' לתייר...

בין כל הדיווחים המופיעים בעיתוני היום על ה'פצצות' הפוליטיות שמכינים לנו נתניהו עם...שאול מופז, וציפי לבני עם...סילבן שלום, על הפצצה שנוטרלה באוויר, ועל השלושה שעמדו בראש 'מעבדת מוות' שיחידת 'דובדבן' 'פוצצה' וחיסלה אותם בשכם, אנחנו בוחרים היום, העשירי בטבת, לעסוק ב'פצצת זמן' רביעית לא פחות מאיימת.

היא התגלתה באקראי, על-ידי הכתבת אתי דקל מהמקומון 'ירושלים', ממש בתוך חומת העיר, אחרי שהוברחה לשם מבעד ל'מצור היהודי' שגם הוא, כך מסתבר, פרוץ כמו המחסומים ביו"ש.

הבוקר עדיין לא ידוע אם בעקבות הכתבה שפורסמה בסוף השבוע גם את הפצצה הזו יצליחו לנטרל סופית.

שני מדריכים ערביים מועסקים ב'מוזיאון מגדל דוד', השעון על חומת ירושלים בואכה שער יפו. האחראית במוזיאון היא עביד זייאד, ולצדה פועל עוד מדריך ששמו רובין או-שמסיה. איש, כנראה, לא טרח עד היום לבדוק מה הם מספרים לקבוצות התיירים המגיעות לסייר במוזיאון, והם סמכו על כך שהממונים על המוזיאון, המעסיקים אותם, אינם מבינים את שפתם.

כך קרה ש'מגדל דוד' התגלה כ...'מגדל בבל'.

השבוע עשו השניים את הטעות האורבת לאלה המועלים בתפקידם ופוגעים בדואגים לפרנסתם. הם נלכדו במלוא קלקלתם על-ידי חוקרי 'מבט לתקשורת הפלסטינית' העוקבים, גם עבורנו, אחרי כלי התקשורת הפלשתינים, המפיצים שטנה בתוך שטחי מדינת ישראל.

בתוכנית של הטלוויזיה הפלסטינית, שהציגה את המוזיאון כקשור לנצרות, ואת המבנה כאיסלמי, נשאלה ראש המחלקה הערבית במוזיאון מה יש בו שקשור להיסטוריה היהודית?

"יש אולם המציג את תקופת הברזל במוזיאון" - עונה זייאד - "שאותה מכנים היהודים בית מקדש הראשון, שם יש מפות שבהן ניתן לראות את חלוקת הארץ לשבטים לאחר שנכנסו לארץ וכבשו אותה. אין לזה שום עדויות וזה לא היה" - היא אומרת בפסקנות.

המקומון 'ירושלים': "בהמשך הראיון, שנמשך כ-20 דקות, היא מציינת שהממצאים הארכיאולוגיים מצביעים על כך שדוד ושלמה מעולם לא חיו בירושלים, שאין מבנים המיוחסים להם בעיר וששלמה כלל לא בנה את בית המקדש. לשאלת המנחה מה מנסים היהודים להוכיח להיסטוריה בגרסה שלהם? - עונה זייאד כי ממצאי המוזיאון יוצרים מימד היסטורי כאילו היהודים היו כאן לפני 3000 שנה ושהיו להם כאן מבנים, שהיתה להם נוכחות כאן, ושכל פלשתין היתה תחת שליטתם. כאילו הם יצרו את העיר ירושלים ויצרו את כל פלשתין. היהודים המציאו את זה רק בשביל להצדיק את הקמת המדינה, אבל הצדק ההיסטורי מוכיח כי לערבים הקדימות".

בהמשך, שואלת מנחת התוכנית גם את המדריך אבו שמסיה איך הוא מתייחס להיסטוריה היהודית השקרית, כשהוא מלווה קבוצות תיירים במוזיאון, והוא עונה: "...אינני מסתמך באופן מוחלט על מה שכתוב על הקירות במוזיאון. חשוב לי יותר להעביר את נקודת המבט הערבית".

אין שום הבדל בין ה'מדריכים' השתולים האלה, שאנחנו מממנים אותם והם מפיצים דברי איבה ונאצה תוך הכחשת היהדות, לבין פועל בניין ערבי או נהג טרקטור שנשכר על-ידי קבלן יהודי ההופכים את כלי העבודה לכלי משחית ורצח.

לפני מספר חודשים הוצג באותו 'מגדל דוד' מיצג מרהיב ביופיו שהציג בצורה מרשימה ובעזרת טכניקות שעדיין לא נראו בישראל, את תולדות ירושלים בכל התקופות, כולל הגעת המוסלמים לעיר, אך התעלם בצורה צורמת אפילו מעצם הימצאותם של יהודים שומרי מצוות בבירה. בסופו של המיצג, הוצגה עיר הקודש של היום בתמונות מעורטלות, כאילו היה מדובר בחוף 'ירושלים' שבתל-אביב ולא בירושלים בירת הנצח של ישראל.

מי שמכחיש את החי וכופר בתרומתם של שומרי משמרת הקודש של העיר, אין מה לצפות ממנו שיפעל נגד פלשתינים המוחקים מתוך דברי הימים של העיר את זכרם של דוד ושלמה המלך. הרי גם הם, היו מן ה'אדוקים' ומן הסתם גם חרדים....

סוף שנה, אה? יעקב לבין, יתד נאמןצילום: סוף שנה, אה? יעקב לבין, יתד נאמן
סוף שנה, אה? יעקב לבין, יתד נאמן


'חגא טבא' לעורכי 'יתד נאמן ו'המודיע'

"איזו שנה נגמרת השבוע"? - שאל אותנו בערב שבת במלוא הרצינות אברך קורא 'יתד נאמן' שנתקל בשני עמודי האמצע, 'דבל' בלשון המקצועית, של המוסף של היומון החרדי, במודעת ענק שבה נאמר "סוף שנה... – עד 50% הנחה".

"ניגשתי מיד לגמרא להצליב מידע, אולי עדכנו את שצונזר בה במסעות צלב, ואולי סתם פספסתי משהו, אבל מצאתי, לשמחתי, שזכרוני לא בגד בי, ועדיין רק 4 ראשי שנים הם" - אמר לנו, ותמיהתו בעינה עומדת: "לעיצומן של חגיגות לאיזה 'סוף שנה' התוודעתי"?

"אולי ראש השנה לצביעות" - נסינו את כוחנו, אבל מיד הבנו שלא יכול להיות כי זו, כמו השטן, אמורה להעדר דווקא ב'ראש השנה', לפחות ליום אחד...

הרכבנו את המשקפיים שקנינו רק ביום ששי באופטיקה בנשיאותו של הרב, במבצע הגדול של 55% הנחה, שניתן לרוכשים לרגל "סוף השנה", כפי שפורסם בעמוד 2 ב'המודיע' של שבת, ורק דרכם הבחנו שבמודעה הענקית של 'יתד נאמן' מעודדת רשת חרדית את קוראי 'יתד' לרכוש... 'מחשבים'.

עכשיו הבנו הכל.

'חגא טבא' לעורכי 'יתד נאמן' ו'המודיע' ולוועדות הרוחנית שלהם, שנה שבה ימשיך הכסף להכתיב לתקשורת החרדית את המותר והאסור ולא העקרונות והשכל...

הרב בצרי מנסה להוציא את הדיבוק. צילום: אליהו קוביןצילום: הרב בצרי מנסה להוציא את הדיבוק. צילום: אליהו קובין
הרב בצרי מנסה להוציא את הדיבוק. צילום: אליהו קובין


קצר בתקשורת: 8 קטעים בשולי עיתוני סוף השבוע

1. התשובה המוחצת ביותר

'סקופ' אמיתי ניתן למצוא לפעמים לא רק בכותרת ראשית, אלא גם בלוע אי-שם בין השורות במדור שהוא לא תמיד הכי נקרא. כזה הוא הגילוי שמצאנו השבוע במדור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד המתפרסם בעיתון 'בשבע'.

'שו"ת' כבר הפך מזמן למושג רחב ביותר בשיח שבין הרבנים הציונים דתיים לבין קהליהם. מטבע הדברים שבשבוע שיצא עסקו השאלות שמתפרסמות במדורו של הרב מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, בנושא יחסי ישיבות ההסדר ומשרד הבטחון. "האם נכון ששינית את עמדתך באסיפת רבני ישיבות ההסדר"? - נשאל הרב מלמד באחת מהן, "האם מה שפרסם הרב סתיו, דובר איגוד ישיבות ההסדר, שמן הראוי שהיית בא ל'זימון' של השר ברק, הוחלט שם"? - שואל אחר, והתשובות הופכות את שהשאלות לריטוריות, כלומר - שום דבר לא השתנה בעמדתו של הרב.

אחד השואלים מנסח את שאלתו ב'דוגריות' צברית אופיינית: "טוענים שבגלל הכסף נכנעתם לעמדת ראשי ישיבות ההסדר, והיו שטענו שהרב דואג למשכורתו האישית?"

תשובתו של הרב מלמד: "התקציב המגיע לישיבת ההסדר אכן גבוה, אך הפערים אינם מכריעים. ניתן בקלות יחסית לקיים ישיבה גבוהה, כשם שכל הישיבות הגבוהות מתקיימות".

כל הכבוד.

אבל הצל"ש האמיתי מגיע לו אחרי החשיפה שמסתתרת לה בסופה של התשובה: "לגבי אישית בכלל אין לזה משמעות, הואיל ומעת הקמת הישיבה ועד היום אינני מקבל משכורת מהישיבה".

האם יתכן שהרב אליעזר מלמד אינו רוצה ליהנות מכספי המדינה?


2. התחקיר המקיף ביותר

במוסף 'שבת קודש' של 'יתד נאמן', החלק החף ממודעות 'שנה טובה' ליום לידתו של 'אותו האיש', ואפילו מידיעות על הנבחרים לאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, המתפרסמות בגיליון עש"ק של העיתון הזה, בין ידיעה על הביקור לשם חיזוק של תלמידי ישיבת 'משכן יעקב' בחיפה בבית הגרי"ש אלישיב, לבין הדיווח על מסע החיזוק של הגראי"ל שטיינמן בישיבת 'ברכת יצחק', מתפרסם פרק ראשון מתוך תחקיר מקיף שעשה העיתונאי בני רבינוביץ, על ההפקרות בבתי הכנסת ובבתי העלמין היהודיים ברומניה. "בתי הכנסת הופכים אט-אט למוזיאונים חילוניים ולאולמות קונצרטים לבילוי מפוקפק לגויים והפדרציה מלקטת את כספי השכירות לכיסה" - הוא קובע.

המקרה האחרון בשורה של שערוריות מסמרות שיער התגלה על ידי משפחת האדמו"רים לבית פנט, בכור מחצבתם - העיירה דעש. כשבאו לבית הכנסת, בישר להם יו"ר הקהילה היהודית במקום כי בקרוב תהיה למקום 'עדנה' שכן הוא עומד להפוך ל... אולם מופעי שירה של המקהלה העירונית...

כדאי לקרוא גם אם התמונה המתקבלת היא קשה ועגומה ביותר.


3. הידיעה המוזרה ביותר

כוננות בנתב"ג, ולא רק בגלל ניסיון הפיגוע שנמנע. על פי שרה פרדס ב'חדשות משפחה' ינחת כאן מחר ה'דיבוק', המגיע בטיסה ישירה מברזיל, 'בילד-אין' בתוך האברך שנכנס בו ושמאז מדבר מתוך גרונו.

'הדיבוק', שלא ציית להוראת 'צא בחוץ' של הגר"ד בצרי, ששוחח עמו באמצעות תוכנה לתקשורת חזותית במחשב, נלכד בתוך נפשו של האברך שמביא אותו הישר לטיפול מיוחד בירושלים.

רק שלא יתעופף לו אי שם בדרך.


4. החשיפה המזעזעת ביותר

סופיה רון-מוריה מביאה במדורה 'שבוע פרלמנטרי', המתפרסם ב'מקור ראשון' של שבת, נתונים מזעזעים שהצטברו אצל ח"כ מרינה סולודקין מקדימה, שהקימה שדולה פרלמנטרית למאבק בתופעת מסירת ילדים לאימוץ. "המשפחות שנפגעות לרוב הן חרדיות, מעדות המזרח וממעמד סוציו-אקונומי נמוך כמו גם משפחות עולים וחוזרים בתשובה..."

מדהים ומזעזע.

הירתומה של סולודקין למאבק בתופעה הפושה והפושעת בהחלט פותחת בפניה את הדלת לפרוש מ'קדימה' ולהצטרף לקואליציה, צעד הדורש, כמובן, הוכחת אחריות...


5. הגילוי המפתיע ביותר

לראשונה אחרי עשרות שנים, הגיעו אמש, מוצש"ק ט' בטבת, יום פטירתו של עזרא הסופר, עשרות יהודים לקבר הנמצא בסמוך למסגד שבאבו גוש, וקיימו בו תפילה.

איך הגיע 'עזרא הסופר', שלפי מסורת עתיקה הנזכרת בספרי מסעות קדומים קבור בבבל, היא עיראק, לקבר 'נבי עוזייד' שפאתי טלז-סטון שבפרוזדור ירושלים, ולמה ארך כל-כך הרבה שנים עד שתושב קרית יעקרים גילה אותו? - על כך תוכלו לקרוא בכתבה של יצחק הלוי המתפרסמת במוסף 'קולות' של 'בקהילה'.

תמיד טוב להתפלל, אבל למה דווקא על קבר שעד כניסת השבת עוד ידענו שהוא של 'שייח'?


6. המודעה התמוהה ביותר

יעבור זמן עד שנבין מה זה אומר, אבל העובדה כשלעצמה מעניינת. לוח השידורים של 'רדיו קול חי' מתפרסם ביום ששי האחרון רק ב...'יום ליום' עיתון שס שהיא פטרוניתו של רדיו 'קול ברמה' המתחרה.

כל היודע דבר מתבקש להודיע לתחנה...


7. הכתבה הכשרה ביותר

הרב משה שפיר מפרסם במוסף שבועי של 'יום ליום' כתבה חשובה על בדיקת תות שדה מהימצאות חרקים. מגעיל, אבל חובה. בתיאבון.


8. הכתבה המרתקת ביותר

מי שחיפש בסוף השבוע משהו לנפש ולא במוספים התורניים, יכל למצוא אותו במוסף 'כותרות' של 'המחנה החרדי'. אליעזר קאליש כותב תחת הכותרת "טמיר ונעלם" על תעלומת הסתתרותו של רבי צבי הירש ממעז'בוש זצ"ל, בנו יחידו של הבעש"ט, שעוד קודם לידתו העיד עליו אביו הבעש"ט שעל פי הדיבור נצטווה להביאו לעולם.

קצת ניקוי ראש מכל המירוץ החדשותי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד