י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חוששים מהתחרדות

ראשי ערים אינם מאשרים תלמידים מחוץ לעירם

בעקבות הקורונה, ראשי ערים אינם מאשרים כניסת תלמידים מעיר אחרת לעירם. הנפגעים העיקריים של 'ילדי החוץ': ילדי שלוחי חב"ד הפזורים בכל ישובי ישראל שנשלחים ללמוד בערים הגדולות. מדובר ברשת ללא גב פוליטי בגלל ההימנעות של חב"ד לאורך השנים מלהשתייך פוליטית למפלגה כזו או אחרת כך שהבעיה הזו של ילדי חוץ רשת חב"ד מתמודדת עם הבעיה בקושי רב

ראשי ערים אינם מאשרים תלמידים מחוץ לעירם
חצר תלמוד תורה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה צילום: גרשון אליסון, פלאש 90

שני מליון ומאתיים אלף פתחו השבוע את שנת הלימודים תשפ"א, וכמו בכל שנה ישנם תלמידים שנאלצו להישאר בבית ולא רק בגלל הקורונה. אחת הסוגיות הנפיצות ביותר כיום היא סוגיית "ילדי החוץ", ילדים המגיעים מישובים קטנים בהם אין מענה חינוכי הולם לילדיהם ונאלצים ללמוד בבית ספר בעיר הגדולה הקרובה ביותר ליישוב.

בשנה האחרונה הודיעו ראשי עיר רבים בהודעה גורפת לבתי הספר בתחומן על האיסור קבלת ילדי חוץ במוסדות החינוך שבעיר, הנפגעים הגדולים הם בעיקר משפחות דתיות וחרדיות שבית הספר החרדי בעיר הגדולה נאלץ להשיב את פניהם ריקם והם מופנים לבתי ספר שאינו הולם את החינוך אותו הם חפצים.

הסיבה הרישמית של ראשי הערים היא, "אנחנו נאלצים לשעבד עתודות קרקע ובניית כיתות נוספות במליוני שקלים מכספי המיסים של תושבי העיר עבור תלמידים שכלל אינם גרים בעיר".

אך גורמים במשרד החינוך טוענים כי מדובר במכבסת מילים, ומה שבאמת עומד מאחורי ההחלטה היא מלחמה והחשש של התחרדות בערים.

הנפגעים הגדולים של ההחלטה בנוגע לילדי חוץ הם בעיקר שלוחי חב"ד הפזורים בכל ישובי ישראל, גורם בחב"ד אומר לנו "כל משפחה יכולה להחליט אם חינוך הילדים חשוב לה, לעקור ממקום מושבם אל העיר הגדולה ולהירשם לבית הספר האהוב עליהם כרצונם, לעומת זאת שלוחי חב"ד לא עוזבים מקום שליחות, כך נוצר מצב שהשלוחים שגם כך נאלצו להסיע את ילדיהם קילומטרים רבים עד למקום בו יש ביה"ס חב"ד 'קרוב', כעת אוסרים על בתי ספר חב"ד לקבל אותם, במקום שיעריכו את עבודת השלוחים והקרבתם למען הכלל, ראשי הרשויות פוגעים בהם במודע וילדי השלוחים נענשים ויאלצו להישאר בבית".

רשת בתי ספר חב"ד היא רשת עצומה בעלת מאות רבות של מוסדות כאשר השבוע נפתחו כמאה בתי ספר יסודיים של חב"ד ומאות של גנים ומעונות המפוזרים בכל רחבי הארץ, מדובר ברשת החינוך אולי הגדולה בישראל, עם גידול לא פרופורציונלי וביקוש אדיר של מגזרים רבים מחוץ לחב"ד, המבקשים לתת לילדיהם חינוך בדרך הייחודית של תנועת חב"ד.

יחד עם זה מדובר ברשת ללא גב פוליטי בגלל ההימנעות של חב"ד לאורך השנים מלהשתייך פוליטית למפלגה כזו או אחרת כך שהבעיה הזו של ילדי חוץ רשת חב"ד מתמודדת עם הבעיה בקושי רב.

על אף שבעיית ילדי החוץ נוגעת בסך הכל בכמה עשרות בודדות של תלמידים מתוך הרשת, כאשר ברשת לומדים נכון להיום למעלה מ- 50,000 תלמידים, קבוצות הווצאפ של חסידי חב"ד געשו ורעשו נוכח סוגיית ילדי החוץ זאת מכיון ומדובר ב"ילדי השלוחים" שכל נגיעה בשערה משערות ראשם מטלטלת את אמות הסיפים בחב"ד.

מי שעומד בראש רשת החינוך ויו"ר חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב שרתם לצורך כך את מיטב קשריו ולצידו המנכ"ל הרב אליהו קריצבסקי שעמל רבות לפתרון הבעיה.

נכון להיום מאמציהם הוכתרו בהצלחה ורוב התלמידים נמצאים בבתי הספר, ספק אם יש עוד רשת בישראל שנלחמת על כל ילד ומצליחה לנצח גם כשמדובר במלחמה כמעט אבודה מראש. יחד עם זה חשוב להבין כי מדובר בפתרון שתלוי עדיין ברצונם הטוב של ראשי הרשויות.

חב"ד התחרדות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד