י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תגלית נדירה בירושלים

ארמון הנציב: נחשפו שרידי אחוזה מלכותית מתקופת בית ראשון • צפו

לפי הערכות מומחי העתיקות מדובר בחלקים מארמון המתוארך לימי תקופת בית המקדש הראשון • חשיבותו של מוטיב אומנותי זה כסמל המייצג את ממלכות יהודה וישראל, אף הביאה את בנק ישראל לבחור אותו כעיטור שמקשט את מטבע חמשת השקלים של מדינת ישראל 

ארמון הנציב: נחשפו שרידי אחוזה מלכותית מתקופת בית ראשון • צפו
כך נראה אחד מעמודוני החלון באחוזה המלכותית צילום: רשות העתיקות

בחפירות רשות העתיקות לקראת הקמת מרכז מבקרים בטיילת ארמון הנציב, התגלה מקבץ נדיר, מרשים ומיוחד ביותר של כמה עשרות פריטי אבן אדריכליים מעוטרים, אשר שולבו במבנה מפואר. ולפי הערכות מומחי העתיקות מדובר בחלקים מארמון המתוארך לימי תקופת בית המקדש הראשון.

פריטי אבן אלו עשויים מאבן גיר רכה, הם מגולפים מעשה ידי אומן, וביניהם כותרות בגדלים שונים בסגנון האומנותי המכונה במחקר 'פרוטו-איאולי' - ממאפייני הבנייה המובהקים המלכותיים של ימי הבית הראשון, ומסמליה החזותיים של התקופה. בשונה מהכותרות, שהתגלו במצב השתמרות מעולה, שאר המבנה נחרב, ככל הנראה בחורבן בבל.

האוסף שנחשף כולל, בין היתר, שלוש כותרות-אבן שלמות בגודל בינוני ופריטים של חלונות מפוארים, שבהם שולבו מעקות. אלה, הורכבו מעמודונים מסוגננים שעל גביהם סדרת מיני-כותרות בגודל זעיר.

חשיבותו של מוטיב אומנותי זה כסמל המייצג את ממלכות יהודה וישראל, אף הביאה את בנק ישראל לבחור אותו כעיטור שמקשט את מטבע חמשת השקלים של מדינת ישראל.

לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות יעקב ביליג, "מדובר בתגלית מרגשת ביותר. זו הפעם הראשונה שמתגלים דגמים מוקטנים של כותרות ענק מהסוג הזה, מדובר בכותרות ששולבו מעל שערי ארמונות המלכים. רמת הביצוע בעבודה על הכותרות הנוכחיות היא הטובה ביותר שנראתה עד היום, ורמת השתמרותם של הפריטים נדירה".

עוד מוסיף מנהל החפירה יעקב ביליג: "התגלית הזו, לצד הארמון שנחשף בעבר ברמת רחל והמרכז המנהלי שחשפה רשות העתיקות לאחרונה במורדות ארנונה, מעידים על תופעת ה"יציאה מהחומות" של ימי הבית הראשון לאחר המצור האשורי שכמעט והכריע את העיר. אנחנו מגלים וילות, בתי אחוזה ומבני שלטון באזור הפרוז שמחוץ לעיר ויש בכך כדי להעיד על ההקלה שחשו תושבי העיר לאחר שהוסר המצור".

שר התרבות והספורט, אמר במעמד חשיפת המקבץ הנדיר: "אני שמח ונרגש עם חשיפת השרידים מתקופת מלכי יהודה. חשיפת שרידי המבנה משקפת את השורשים המפוארים של העם היהודי ואת העבר העשיר שלנו כאן בעיר הבירה ירושלים. אני רואה חשיבות גדולה בעבודתה של רשות העתיקות ובעבודתה של עיר דוד בגילויים שלהם לאורך השנים, אשר חושפים חלקים מתוך העבר היהודי המפואר. זו הזדמנות להודות לעמותת אל עיר דוד שמימנה את החפירה החשובה".

ארמון הנציב בית ראשון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד