י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"צריכים להיות גאים"

שר המשפטים: אנו בעיצומו של משבר שמאיים על שלטון החוק

שר המשפטים אבי ניסנקורן דיבר אמש בוועידת לשכת עו"ד והתייחס לפסקת ההתגברות. "יש להבדיל בין ביקורת בונה לבין השתלחות שנועדה להחליש את המערכת" • ח"כ זוהר: "בזמן ששופטי בג"ץ ממשיכים למתוח את החבל, השמאל אומר שהימין ונתניהו רוצים להרוס את מערכת המשפט"

שר המשפטים: אנו בעיצומו של משבר שמאיים על שלטון החוק
אבי ניסנקורן כיו"ר הוועדה המסדרת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים אבי ניסנקורן נאם אתמול (חמישי) בוועידת המשפט התשיעית. בנאום התייחס השר לסוגיות הבוערות העומדות על הפרק: פסקת ההתגברות סערת המינויים, והמתקפות הימין על מערכת המשפט.

"אזרחי ישראל צריכים להיות גאים במשרד המשפטים שלהם ובמערכת המשפט הישראלית", פתח ניסנקורן את נאומו. "אולם אין להסיק מכך שאין צורך בשינויים. מערכת שלא שואפת להשתפר, היא מערכת שהולכת לאחור" הוסיף.

בהתייחסות למשבר הקורונה שגרר עמו היבטים משפטיים רבים אמר ניסנקורן, כי "מלבד המשבר הפוליטי, המשבר הבריאותי והכלכלי, אנו בעיצומו של משבר אשר מאיים על יציבות שלטון החוק הישראלי. בימים אלו, אסור לנו להוריד את האצבע מהדופק".

"אם לא נישאר דרוכים" אמר ניסנקורן, "גם חוקים שנועדו לשמור על הבריאות שלנו עלולים לשמש ככלי לפגיעה בזכויות האזרח ובעקרונות הדמוקרטיים. אני ושותפיי דואגים לשמור מכל משמר על ההתנהלות התקינה ולוודא את יציבותן של זכויות האזרח: הזכות לפרטיות, זכות המחאה, עבודת הכנסת כגוף מפקח ועוד".

ללא ספק גולת הכותרת של נאומו הייתה התייחסותו של שר המשפטים חבר הקואליציה מטעם מפלגת כחול לבן לפסקת ההתגברות והתקפות בכירי הימין על מערכת המשפט והסאגה סביב המינויים. "בית המשפט הישראלי הוא מהמרוסנים והזהירים ביותר בכל הנוגע לפסילת חוקים. יוזמות "ההתגברות" על בג"צ לא מבקשות לחזק את תשתית הבלמים והאיזונים, אלא להחליש את שלטון החוק. "התגברות" על בית המשפט היא "התגברות" על זכויות האדם.

"כשר משפטים, לא אתן יד לפסקת התגברות. אנו נדרשים לשים תשומת לב יתרה לניסיונות לפגוע באמון הציבור ובאי-תלותם של הרשות השופטת, הפרקליטות ושומרי הסף. אם אחת מהרגליים עליה נשענת הדמוקרטיה שלנו תערער את יציבותה של אחרת, המבנה הדמוקרטי העדין עלול לקרוס״. אמר ניסנקורן.

עוד הוסיף שר המשפטים: "אנו נאלצים להתמודד בימים אלה עם השתלחויות חסרות רסן של בכירים במערכת הפוליטית בנאמני שלטון החוק, ובהפצת תיאוריות קונספירציה בדויות נגד שומרי הסף. אלו אינם דברי ביקורת, מדובר בניסיונות מחושבים ומתוכננים להחלשת החוק והמשפט, ניסיונות להטיל מורא ולרפות את ידיהם של שומרי הסף מלבצע את עבודתם נאמנה. הסוגיה כאן אינה מעמדו של היועמ"ש או המפכ"ל, מעמדה של הפרקליטות או התובעת מטעמה, לא מעמדם של השופטים בישראל וגם לא מעמד שר המשפטים. על הפרק ניצב מעמדו של החוק במדינת ישראל, ואמון הציבור בו".

"בדמוקרטיות חזקות" הדגיש השר, "שומרי הסף עצמאיים ובלתי תלויים, ולכן הציבור נותן אמון בהליכי האכיפה והשיפוט. במדינות שאינן דמוקרטיות, כשהמערכת תלויה בפוליטיקאים, ה"צדק" נותר מנת חלקה של קבוצה קטנה ומקורבת לצלחת. זה העניין שעומד לנגד עיני, לכן גם כאשר ההכפשות והפצת הבדיות הגיעו אלי, כפי שהיה צפוי שיקרה, זה רק חיזק אותי".

"כשר המשפטים של אזרחי ישראל, אמשיך לדאוג ששומרי הסף יפעלו באופן עצמאי וללא תלות בפוליטיקאים. אעמוד על כך שלא תהיה פוליטיזציה של מינויים, שיקולים זרים לא יחדרו להליך בחירת פרקליט המדינה. בוועדה לבחירת שופטים בראשותי, ייבחרו השופטות והשופטים על פי ניסיונם, כישוריהם ומקצועיותם בלבד. לא אתן לשיקולים פרסונליים כלשהם לחדור למרחב הזה. רק הגנה על עצמאות מערכת המשפט תבטיח הגנה על החופש של כל אזרח במדינת ישראל לחשוב, להתבטא ולחיות בצורה חופשית". סיים ניסנקורן.

בתגובה צייץ חבר הכנסת מיקי זוהר בחשבון הטוויטר שלו "חקיקת פסקת ההתגברות צריכה להיות תנאי להמשך קיום הממשלה". עוד הוסיף, "בזמן ששופטי בג"ץ ממשיכים למתוח את החבל, השמאל אומר שהימין ונתניהו רוצים להרוס את מערכת המשפט. ברור שהתקשורת מאמצת את השקר הזה ושהאופוזיציה רוכבת עליו בדרך לגיוס מנדטים מהמרכז אך הגיע הזמן לשלם את המחיר כדי לשנות את המצב".

אבי ניסנקורן פסקת ההתגברות מיקי זוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד