י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שינוי גישה?

באגודה למלחמה בסרטן מבהירים: מחקר מוכיח: שימוש בקנאביס עלול לגרום לפגיעה בטיפול

תמרור אזהרה לשימוש בקנאביס כטיפול פליאטיבי בחולי סרטן מתקדם המתחילים טיפול באימונותרפיה: "צריכת קנאביס ע"י חולי סרטן בשלב מתקדם מקלה את תסמיני המחלה ותופעות הלוואי, אך עלולה לפגוע בסיכויי ההצלחה של הטיפול האימונותרפי"

באגודה למלחמה בסרטן מבהירים: מחקר מוכיח: שימוש בקנאביס עלול לגרום לפגיעה בטיפול
הקנאביס הרפואי האירופוני הישראלי הראשון צילום: באדיבות המצלם

לאחר שנים שבהם הוכח כי תרופות המופקות מצמח הקנאביס יעילות לחולי הסרטן, כשבשל אותה גישה אף התירה מדינת ישראל את שיווק הקנאביס לחולים, מתברר כעת כי למרות שהטיפול בקנאביס אכן מקל על הכאבים – אך ישנם טיפולים הניתנים לחולי סרטן שלקיחת הקנאביס דווקא פוגעת ביעילותם.

אימונותרפיה היא שיטת טיפול נגד מחלת הסרטן, אשר מסייעת למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים. טיפול אימונותרפי הוא חלק מקבוצת טיפולים הנקראים 'טיפול מכוונן לסרטן'  Targeted therapy) או 'טיפול ממוקד מטרה' או 'ביולוגי'), אשר עושה שימוש במערכת החיסון של החולה לצורך תקיפת תאי הגידול בצורה יעילה וטובה יותר.

מדובר בסוגי טיפולים שנחשבים למתקדמים, כאשר בניגוד לתרופות כימיות (כימותרפיה), הפועלות על כל תאי הגוף אשר מתחלקים בקצב מהיר, בין שהם ממאירים ובין שלא, תרופות אימונותרפיות פועלות על חלבונים ספציפיים במעטפת תאי מערכת החיסון ותאי הגידול, דוגמת PD1 ו-CTLA4 אשר גורמות לחשיפת תאי הגידול הסרטני לפעילות הטבעית של מערכת החיסון בגוף. הטיפול האימונותרפי נחשב לפריצת הדרך המשמעותית ביותר בתחום הטיפול בסרטן בעשור האחרון.

הקנאביס נמצא כידוע בשימוש נרחב על ידי חולי סרטן, כדי לסייע בהתמודדות עם תסמיני המחלה ותופעות לוואי של הטיפולים השונים. אך תוצאות מחקר חדש, שביצועו נתמך גם על ידי האגודה למלחמה בסרטן, מגלה שהשילוב בין שתי התרופות הללו מסוכן.

המחקר שנערך בהובלת החוקרים הישראלים ד"ר עידן כהן ופרופ' גיל בר סלע מהמחלקה האונקולוגית בבית החולים העמק, והפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, יחד עם פרופ' דדי מאירי מהפקולטה לביולוגיה בטכניון, מדליק נורה אדומה ומציע לשקול בקפידה את צריכתו של הקנאביס ולו בהקשר של הטיפולים האימונותרפיים.

המחקר כלל 102 חולים עם סרטן מתקדם שהתחילו טיפול באימונותרפיה, מתוכם 68 לא צרכו  קנאביס ו-34 צרכו. תוצאות המחקר הראו כי צריכת קנאביס אמנם הפחיתה את תופעות הלוואי הקשורות לטיפול, אך נמצאה גם התאמה בין השימוש בקנאביס לקיצור הזמן עד להחמרת מצב  המחלה, לצד ירידה דרמטית בהישרדות הכללית של החולים (להלן שני גרפים).

חשוב לציין, שהמחקר הנוכחי אינו חסר מגבלות, למשל העובדה כי מדובר בהיקף נבדקים קטן יחסית, אך הוא מהווה חיזוק לתוצאות מחקר קודם שנערך ב-2014, גם הוא בהובלתו של פרופ' בר סלע. המחקר הקודם, בניגוד למחקר הנוכחי, היה רטרוספקטיבי (החולים נשאלו בדיעבד אם השתמשו בקנאביס במהלך הטיפולים) והראה תוצאות דומות מאוד.

פרופ' בר סלע: "קיים מחקר מעבדתי המצביע על כך שקנאביס מדכא את המרכיבים במערכת החיסון המופעלים על ידי אימונותרפיה. גם סטרואידים מדכאים את מערכת החיסון, ולכן קיימת ההמלצה לא להתחיל טיפול אימונותרפי אם נוטלים סטרואידים במינון בינוני ומעלה באופן קבוע". עם זאת, הוא מסיייג ש"כנראה לא מדובר בהכרח באותו מנגנון, אבל ייתכן שכדאי לתת גם המלצה דומה לגבי הקנאביס. כלומר, אם בנקודת ההתחלה של הטיפול באימונותרפיה הגוף נמצא תחת השפעה של קנאביס, המערכת החיסונית כנראה מדוכאת באיזושהי רמה והצלחת הטיפול האימונותרפי עלולה להיפגע".

 

סרטן קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד