י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"סגר הינו טעות אסטרטגית"

מומחים ישראלים בעצומה לרה"מ: אפשר חיסון עדר

המומחים, בהם הפרופסורים מייקל לויט ואיתן פרידמן, חתמו על עצומה ובה הם ממליצים להגן על אוכלוסיות פגיעות - אך לא לנקוט צעדים קולקטיביים מרחיקי לכת: "סגר אינו מונע תמותה אלא מאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף"  

מומחים ישראלים בעצומה לרה"מ: אפשר חיסון עדר
ירושלים בצל הקורונה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

למה סגר כשאפשר חיסון עדר? שורה של רופאים ומומחים חתמה על עצומה מפתיעה הקורא לרה"מ לאפשר חיסון עדר, כלומר לאפשר לציבור להידבק, ולהימנע מצעדים קולקטיביים כמו סגר. לדבריהם, בצורה זו יהיה ניתן לחסל את המחלה, תוך שמירה על האוכלוסיות הפגיעות, ולהימנע מצעדים שיפגעו באוכלוסיה כולה.

על העוצמה חתמו שורה של פרופסורים וחוקרים ידועי שם, ביניהם פרופ' מייקל לויט ואיתן פרידמן. הם מבהירים כי "לאור הקריאות להחלת סגר נוסף, אנו החתומים מטה רואים לנכון להביע בפומבי את עמדתנו: סגר אינו עוצר את המגיפה אלא מאט את התפשטות הנגיף באופן זמני. ואולם, עם הסרת ההגבלות, הנגיף ממשיך בהתפשטותו, וזאת לאחר החלשת אזרחי המדינה מבחינה רגשית, כלכלית ובעיקר בריאותית"

הרופאים מבהירים כי "סגר אינו מונע תמותה, להפך, הוא מאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף, פוגע בהם בריאותית, מגדיל את חלקם בתמהיל החולים, וכך, באופן פרדוקסאלי גורם לתמותת יתר".

אז מה כן? לדבריהם, יש לנקוט במודל השוודי של חיסון העדר. כלומר לאפשר לציבור להידבק בהמוניו. "לנוכח מידע רב שהצטבר שמצביע על סיכון תמותה מזערי לאוכלוסייה הבריאה, ולנוכח חוסר הוודאות ביעילות ובבטיחות של החיסונים בפיתוח בזמן הקרוב, וכן לאור הידע שהצטבר עד כה, ברור שהגישה שתאפשר יציאה מהירה מהמשבר תוך מזעור תמותה(וגם נזקים בריאותיים וכלכליים) חייבת להתמקד ברכישה של עומק חיסוני תוך מניעת הדבקה של אוכלוסיות בסיכון".

עוד הם כותבים כי "מדיניות סגר הרסנית מודגמת בימים אלו בניו-זילנד, מדיניות אשר ממחישה את האבסורד שבמהלך. לאחרונה התגלו בניו-זילנד 4 מקרי הדבקה ממקור לא ידוע. סגר כבד הוטל על אוקלנד במשך שלושה שבועות, אשר במהלכו התגלו כמעט מדי יום למעלה מ-5 מקרים חדשים. עם היציאה מהסגר, התגלו 9 מקרים חדשים. ברור לכל בר דעת שהסגר פגע בכלכלתה ובבריאותה של אוקלנד מבלי לשפר כלל את ה"שליטה" במגיפה.

"סגר, על כן, הינו טעות אסטרטגית, שמקורה בחוסר הבנה בסיסית של מנגנוני המגיפה. החלטה על מהלך שכזה בימים אלו חמורה אף יותר היות שהיא מסיטה את המגפה לתקופת החורף, תקופה בה המופע של כלל נגיפי מערכת הנשימה, בכלל זה SARS-CoV-2, קשה יותר, והיא תגרום לתמותת יתר ולעומס יתר על מערכת הבריאות".

הם מציעים אם כן להתמקד במודל השוודי, כאשר "אנו סבורים שלמעט מספר שגיאות, המדיניות שנקטה שבדיה היא מדיניות נכונה ויש לאמץ אותה מידית תוך תיקון שגיאותיה. מדיניות מתוקנת כזו תביא לסיום המגפה בזמן קצר תוך מזעור תמותה עודפת. יש לציין שהאוכלוסייה בשבדיה רגישה יותר מישראל לנגיף SARS-CoV-2, הן בגלל גיל חציוני גבוה יותר וככל הנראה גם בשל גורמים נוספים, כגון חסינות תאית נמוכה יותר. דפוס המאפיין את רוב מדינות אירופה ואכן ניכרת בהן תמותה משמעותית גבוהה יותר ממחלת קוביד-19 מאשר באזור המזרח התיכון".

 

"אי לכך", הם קוראים, "להוריד את אפשרות הטלת הסגר משולחן הדיונים. במקביל, אנו קוראים להתאים את המדיניות השבדית למציאות הישראלית תוך הסטת כיווני ההדבקה מקבוצות בסיכון לקבוצות שאינן בסיכון. זאת, בין השאר, על ידי השארת בתי הספר פתוחים".

מנגד, הם מבהירים כי "יש לבבצע פיקוח מושכל על הסרת מגבלות הריחוק החברתי באופן המאפשר המשך חשיפה של אוכלוסיות שאינן בסיכון, חשיפה אשר תוביל לפיתוח חסינות". יחד עם זאת, הם לא מסבירים בדיוק כיצד ניתן יהיה להגן על אוכלוסיית הקשישים, למשל, בעוד שהציבור כולו יהנה מהתרת המגבלות.

 

סגר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד