ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
אחרי שאיבד 30 קילו

ניתוח אורתופדי נדיר החזיר לבן 68 את היכולת לאכול

בלי יכולת להישיר מבט קדימה, עם לחץ על קנה הבליעה, קשיי נשימה, חוסר יכולת לאכול עד לכדי איבוד של 30 קילוגרם ממשקלו והליכה בכיפוף כמעט מלא  – כך חי ברוך דוד סאונדרס בן ה- 68 מנהריה במשך כ- 10 חודשים עד שנותח על ידי ד"ר איל ברבלק מ"הלל יפה" וד"ר נטע רז מ'בני ציון', מומחים לניתוחי עמוד שדרה

ניתוח אורתופדי נדיר החזיר לבן 68 את היכולת לאכול
ניתוח נדיר החזיר לבן 68 את היכולת לאכול צילום: דוברות ביה"ח הלל יפה

ברוך דוד סאונדרס בן ה- 68 מנהריה לא תיאר לעצמו שיגיע למצב שלא יוכל לאכול אוכל מוצק  ולהתקיים על בסיס אנשור בלבד (אוכל נוזלי מיוחד) עקב מצבו המורכב. סאונדרס סובל מדלקת חוליות מקשחת- מחלת מפרקים דלקתית כרונית המתאפיינת בהתקשחות של עמוד השדרה שעלולה לגרום עם הזמן לאיחוי החוליות ולירידה בגמישות בעמוד השדרה וכן לפגיעה ביציבות.

לפני כעשרה חודשים, בעקבות נפילה, שבר סאונדרס את חוליה 1T- חוליה גבית עליונה, המחברת בין הצוואר לגב העליון, אשר יצרה עיוות בגבו וכתוצאה מכך לחץ על קנה הבליעה. במשך עשרה חודשים הסתובב סאונדרס כפוף עם הראש מטה, מבלי שיכול ליישר מבט קדימה.

ככל שחלף הזמן, הלחץ שנוצר על קנה הבליעה גרם לו קושי בבליעת מוצקים, תזונתו התבססה למעשה על נוזלים בלבד והוא איבד כ-30 קילוגרם ממשקלו. כשמצבו הלך והחמיר, פנה לרופאת המשפחה שלו והיא הפנתה אותו לד"ר נטע רז, מנתח גב וסגן מנהל מחלקה אורתופדית בבית החולים בני ציון. בשל מורכבות הניתוח, פנה ד"ר רז לד"ר אייל ברבלק, מומחה לניתוחי גב ומנהל מחלקה אורתופדית א' במרכז הרפואי הלל יפה, על מנת שינתחו יחדיו את סאונדרס.

במשך כ- 12 שעות עבר סאונדרס ניתוח נדיר ביותר בבית החולים הלל יפה- ניתוח כה מורכב עד כי ד"ר חכים אבו ראס, מנהל מחלקת הרדמה ב"הלל יפה", נאלץ להרדימו בישיבה כיוון שראשו היה תקוע מטה, ללא יכולת להישען אחורנית. במהלך הניתוח ביצעו הרופאים כריתה חלקית של חוליה 1T שנשברה ושיחזרו את העיוות שנגרם תוך קיבוע החוליות מהגולגולת ועד לאמצע עמוד שדרה גבי. סאונדרס אושפז מספר ימים ביחידה לטיפול נמרץ כללי ולאחר מכן עבר להתאוששות במחלקה אורתופדית א' ב"הלל יפה".

ד"ר אייל ברבלק, מנהל מחלקה אורתופדית א' במרכז הרפואי הלל יפה, ציין כי "סאונדרס הגיע אלינו במצב חמור ביותר, לאחר שמספר חודשים הסתובב כפוף כאשר ראשו בזווית של 90 מעלות מהגב, דבר שכאמור היקשה עליו בבליעת מזון מוצק, גרם לו לקשיי נשימה ולא אפשר לו ליישר מבט קדימה. זהו מקרה נדיר ביותר שיצא לי לפגוש לראשונה בכל שנותיי הרבות במקצוע".

ד"ר נטע רז, סגן מנהל מחלקה אורתופדית ב"בני ציון"הוסיף אף הוא כי "כשפגשתי לראשונה את סאונדרס היה לי ברור שללא תיקון העיוות, תוחלת חייו לא תהיה ממושכת. המורכבות הגדולה נבעה מכך שהשבר התחבר במנח המעוות ותיקון בשלב כזה כרוך בסיכון משמעותי לתמותה או פגיעה נוירולוגית קשה וכן בפגיעה באיברי הצוואר ובית החזה".
הניתוח הוגדר כמוצלח, ללא פגיעה נוירולוגית או עצבית כלשהי, וסאונדרס השתחרר לביתו.

בליעה הלל יפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד