י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ה'אינטער' שב'אינטער' – או התחתית שבתחתית

למה נמחק שמו של הגרי"ש אלישיב מהידיעה ב'המודיע'? • מה ההבדל בין המלחמה של 'ידיעות' ו'מעריב' ב'ישראל היום' למלחמה על 'עוגת הפרסום' לחרדים? • ולמה סבור יעקב אחימאיר שכבר יש שתי מדינות לשני עמים? • טורו של יצחק נחשוני

הגרי''ש אלישיב. צילום: יצחק לב ארי
הגרי''ש אלישיב. צילום: יצחק לב ארי



מהיום: שינוי בקריטריונים לקבלת תלמידים

ליום הזה היו כל הסיכויים להיות אחד הטובים ביותר בלוח השנה שלנו. הערב עומד להתקיים בירושלים כנס המחנכים ומנהלי הת"תים הגדול, ואפילו שמו של האולם שבו עומד להתקיים הכנס הגדול הזה, 'יחווה דעת', מורה על חשיבותו הרבה לחינוך ילדינו בטהרה.

מאז היתה העיתונות היהודית בחיתוליה, הרבה לפני הכינוס האחרון של ה'חינוך העצמאי', שבו מתחנכים רוב ילדינו, לא מצאו מנהלי הת"תים והמחנכים שעת כושר וזמן פנוי לקיים כנס חשוב שכזה בנושא חינוך הילדים, ולא העלו על דעתם ש'תפקידם' הוא, בעצם, להתחיל מחינוך ההורים.
אולי יש מקום להצטער על ההידרדרות חמורה כל-כך בציבור, שאילצה לארגן כנס בנושא חשוב כל-כך הדן בחינוך ילדי ישראל, בחיפזון. צריך אבל להבין, שהאמונים על חינוך ילדינו לא ישבו עד היום בשילוב ידיים, והיו מאוד עסוקים במלחמות על צורת חלוקה של 'עוגות תקציביות' ובמאבקי כח ושררה, שכולנו יודעים את חשיבותם. אם לא - תשאלו את משפחת פרוש.

אבל מאידך צריך לברך על כך, שלפחות על פי מה שדיווחו מארגני הכנס לעיתונות החרדית והחילונית, לאחר הכנס ישתנו כל הקריטריונים לקבלתם של תלמידים למוסדות החינוך החרדים. מה שיקבע לא יהיה עוד מוצאם העדתי של הילדים, לא שאלת היותו של האב אברך, או בן תורה המפרנס את משפחתו בזיעת אפיו. לא היותו בעל תשובה או אחד שנולד אל תוך הציבור החרדי היא שתקבע, אפילו לא מידת צניעותה של אם המשפחה. השאלה מעתה ואילך תנוסח: "האם יש לכם בבית קו ADSL?"

כדאי שתזכרו את צירוף האותיות הלועזי הזה, ותשננו אותו לילדיכם שמעולם לא נתקלו בו קודם לכן, מדי יום ביומו. הם ודאי יתוחקרו מהערב ואילך, בחקירת שתי וערב: האם יש בבית מי שלא רק מעביר באמצעות הקו הזה את שמות התלמידים למשרד החינוך, אלא גם רואה באמצעותו את שידורי הבחירות של 'יהדות התורה' או את ה'טיש' האחרון של האדמו"ר מזוועהיל זצ"ל? רק התשובה לשאלות האלה היא שתקבע האם ילדינו יתקבלו למוסדות החינוך החרדים, או לא.

בהחלט שינוי משמעותי.

אז אם כל-כך טוב, למה הדגשנו שהיום הזה יכל להיות אחד הטובים, ולמה הוא לא?

כי בעוד שאנחנו חוסמים את המחשבים שלנו, באמצעים טכנולוגיים על פי ההוראות המדויקות שמצאנו היום בעיתון 'המבשר', ואנחנו חוזרים לקרוא רק בשלושת היומונים החרדים, אנחנו מגלים שהתופעה המקלקלת את השורה, של בזיון גדולי תורה באה לביטוי אפילו בהקשר לכנס שאמור להיות חשוב כל-כך לחינוך ילדינו.

נכון, המודעה של 'איגוד מוסדות הפטור' הקוראת למנהלי הת"תים להתייצב בכינוס החירום המרכזי הערב בירושלים, מתפרסמת היום רק ב'יתד נאמן' וב'המבשר' ואינה מופיעה ב'המודיע', אבל האם בגלל חלוקה לא שוויונית זו של הפרסום בכספי הציבור וקיפוח 'המודיע', היא סיבה מספקת למחוק מהידיעה המתפרסמת בעיתון זה, לקראת הכינוס הערב, את שמו של הגרי"ש אלישיב?

'יתד נאמן': "כפי שדווח בביקור משלחת רבנים ומחנכים במעונו של רבינו מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א לקבלת ברכתו לכינוס הארצי, עמד רבינו מרן שליט"א על חשיבות המערכה הקדושה, וחיזק את ידיהם של העוסקים במלאכת קודש זו"...

המבשר: "כפי שדווח בביקור משלחת רבנים ומחנכים במעונו של רבינו מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א לקבלת ברכתו לכינוס הארצי, עמד רבינו מרן שליט"א על חשיבות המערכה הקדושה, וחיזק את ידיהם של העוסקים במלאכת קודש זו"...

המודיע: "משלחת רבנים ואישי חינוך ביקרו במעונם של...מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א וקבלו ברכתם ושמעו דברם לקראת הכינוס הגדול"...

למה נמחק שמו של הגרי"ש אלישיב מהידיעה ב'המודיע'? זה כבר נושא שמאוחר להוסיפו לסעיפים שיועלו הערב בכנס המחנכים הגדול, שאמור ללמד את ילדינו ובעיקר אותנו מהו כבוד חכמים וציות לגדולי ישראל.

יש פירסום? מאיר פרוש בודק מה קורה אצל היריבצילום: יש פירסום? מאיר פרוש בודק מה קורה אצל היריב
יש פירסום? מאיר פרוש בודק מה קורה אצל היריב


משל ה'פיצה' ונמשל 'עוגת הפירסום'

אתמול דווח, בסיפוק רב, במוסף הכלכלי השבועי 'מדורים' של 'המודיע' - העיתון היומי של כ-ו-ו-ו-ל היהדות החרדית - כי "שוק הפרסום, שכבר השלים באחרונה תוכניות לקראת שנת הכספים 2010, משנה כיוונים ותוכניות".

בשוק התקשורתי, כמו בכל שוק, "כל דאלים גבר", ובעוד 'ידיעות ו'מעריב' נמצאים עדיין בעיצומה של הלחימה לחקיקת חוק שיאסור את הופעת העיתון 'ישראל היום', הנוגס בהכנסותיהם, מדווח 'המודיע' כי העיתונים החרדים כבר ניצחו, כביכול, בקרב הכלכלי המקביל שלהם. הנתח שנלקח משמנת עוגת הפרסום של העיתונות החרדית הכתובה, שאיבדה את ה'הגמוניות' אצל רוב הציבור החרדי, והועבר לאפיקי פרסום אחרים שהציבור החרדי נמשך אליהם יותר, יוחזר למחזיקי 'כפיות הכסף', ולא יפרנס עוד מאות משפחות חרדיות שאמורות להאכיל בו גם את ילדיהם.
באמת בשורה.

'ביתד נאמן' כבר היה רמז ל'הישג' הגדול הזה כמה ימים לפני שהוא הופיע בכותרת הראשית של מוסף 'המודיע'. מפני עין הרע, וכדי שלא יאמרו שיהודים 'מקדשים' מערכה נגד אחיהם רק כדי לקפח את פרנסתם, חלילה, דיברו שם ב'עברית של שבת', כמו 'תפוחים' במקום 'שקלים'. לא על 'עוגת פירסום' אלא על...'פיצה'.

ידיעת ענק, עם תמונה ממחישה בגודל של מנת פיצה אישית, שהתפרסה על פני שליש עמוד, שזה הרבה במיניאטורה היתדית, בישרה לנו על ה"משולש השוויוני". "נמצאה הנוסחה המתמטית הסופית לחלוקה הוגנת של מגש פיצה" - הכריזה כותרת המשנה, כאילו מדובר במשהו הקשור ב'משלשים לך קדושה' שקוראי 'יתד נאמן' אמורים להיות נמנים עליהם.

הידיעה עצמה מספרת על מתמטיקאים אמריקאים שהצליחו לגבש נוסחה מתמטית סבוכה לחלוקה הוגנת של מגש הפיצה למשולשים בעלי גודל זהה.

"אחרי שעות ארוכות וחישובים סבוכים" - נכתב ב'יתד' גם אם אינכם מאמינים – "השלימו החוקרים את המודל שיעזור להם לחלק מגש אחד של פיצה באופן שווה".

איך עושים את זה? הנה הסבר הנוסחה המתמטית, בלשון עממית, כפי שהופיע ב'שיעור כלולי' של 'יתד נאמן': "חלוקה לא שוויונית של פרוסות נוצרת כאשר אף אחד מקווי החיתוך לא עובר דרך המרכז. אם הפיצה נחתכה לשניים" (או אחרי הופעת ה'מבשר' לשלושה) "יזכה במנה גדולה יותר מי שיאכל (כלומר ינגוס ויבלע) את המשולש שיש בו גם את (דרך) האמצע. זה נכון גם כשהפיצה נחתכת לארבעה חלקים. ('משפחה'? 'בקהילה'? יום ליום?) אבל ככל שמספר המשולשים עולה חוסר השויוניות גובר"...

ארבעה ימים תמהנו מה הביא את 'יתד נאמן' להקדיש למחקר הזה, ויהיה חשוב ככל שיהיה, מקום נרחב בעיתון הקטן והמאוד מצומצם שלו. עד שבא מוסף 'מדורים' של 'המודיע' והמיר עבורנו את המשל לנמשל.

לא בחלוקת 'פיצה' עסקינן, אלא בחלוקת 'עוגת פרסום'. לא בחוקרים אמריקנים אלא בעסקנים "חרדים" קטנים, שמצאו את השיטה איך לנעוץ סכין במרכז החרדי, כדי שחלוקת התקציבי הפרסום תמשיך להיעשות רק ב'משולש' - בין 'המודיע', 'יתד נאמן' ו'המבשר'.

'ידיעות אחרונות' ו'מעריב' יכולים רק להצטער שאין להם את העסקנים ה"חרדיים", שבידם הטקטיקה הבלעדית לניהול מלחמה כלכלית מהסוג הזה. אם היו להם, גם הם היו יכולים להציג את המאבק הדומה שהם מנהלים נגד 'ישראל היום' כמלחמת מצווה...

אשרינו שזכינו.

אמרו ברדיוצילום: אמרו ברדיו
אמרו ברדיו


קול יעקב ופה עשיו

היום קרה לנו, ולכל הקהל החרדי, משהו מסוכן שלא היינו מודעים לאפשרות שאי-פעם הוא עלול לקרות לנו, ולא ידענו להיזהר מפניו.

על פי הדיווח ב'קול ישראל', התהליך הזה הושלם הבוקר ב-6:23 ואנחנו כלל לא הרגשנו.

מתברר שכל הציבור החרדי שקרא הלילה 'קריאת שמע שעל המיטה' אחרי שעלה על יצועו בעיר ואם בישראל, מצא עצמו כשהתעורר בבוקר נוטל ידיו ואומר 'מודה אני' במדינה אחרת לעם אחר...

הוקוס פוקוס.

זוכרים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח לאמריקנים ולפלשתינים, את הבטחת 'שתי מדינות לשתי עמים" בנאום 'בר אילן' הידוע? העיתונאי ומגיש החדשות יעקב אחימאיר אמנם אינו מהמחבבים במיוחד את נתניהו, ולא רק אותו, אבל הוא "ביושרו התקשורתי" הידוע דיווח היום שביבי הבטיח וגם כבר קיים.

יש כבר שתי מדינות לשני עמים כאן, עדיין לא ליהודים ולפלשתינים. בינתיים, האחד חילוני והשני חרדי.

מאיפה לקח העיתונאי המהולל את ה'ההברקה' הזו? ואיך מצא לה מקום במרכז יומן הבוקר של רשת ב' שאותו שידר היום?

במסגרת סקירת הכותרות של עיתוני היום נתקל אחימאיר בידיעה הגדולה על פטירתו של האדמו"ר מזוועהיל זצ"ל. בחושיו התקשורתיים, המחודדים כנראה אצלו יותר מהאנושיים, הבין שמדובר באירוע מעציב שבסדר היום של החרדים הוא חשוב יותר ממופז, ואנונו ואפילו מנציג ישראל ל'אירו-בזיון', התופסים את הכותרות בעיתונות הכללית של היום.

מיד צירף את כל עיתוני ה'חרדים' יחד, הזכיר את הסתלקותו של האדמו"ר, כשלאיות נכון של שם החסידות לא עמדה לו האינטליגנציה הגבוהה שמגיש חדשות בישראל אמור להיות מצויד בה. אבל אותה "אינטליגנציה" במרכאות כפולות שבע, דחפה אותו להוסיף בסוף הקריאה ה"נייטרלית" שלו את ההערה - "זהו שאמרו שתי מדינות לשני עמים".
אילו היה מדובר בשייח' ראאד סאלח', להבדיל, וזה לא קרה, הוא לא היה מעז.

הקול קול יעקב והפה פה עשיו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד